2022-11-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
FTX har försvunnit. Terra och Luna har försvunnit. Nu försvinner crypto.com och kanske Genesis och därmed alla räntor. Berätta vad du gör med dina BTC nuförtiden. Låtsas som det regnar?

Fundamentalt är allt det du räknar upp positivt för bitcoin.

- FTX utvidgade bitcoinmängden med fejkbitcoin, vilket alltså innebar en artificiell ökning av tillgången på bitcoin

- Terra och Luna var konkurrenter till bitcoin, såtvillvida att de avledde nya investerares fiat till dessa meningslösa skojarprojekt i stället för att gå rakt in i bitcoin

- Crypto.com utvidgar troligen bitcoinmängden med fejkbitcoin (om inte, så kommer den att fortbestå)

- Dito för Genesis

Man behöver inte "göra" något med sina BTC mer än förvara dem säkert och eventuellt köpa saker för dem.

Psykologiskt chockar det dock marknaden när allt detta händer, så priserna går ner tillfälligt. Tillgången minskar visserligen när fejkbitcoin elimineras, men efterfrågan sjunker också då folk blir rädda eller vill förekomma att andra investerare blir rädda.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-21 kl. 13:27.
Citera
2022-11-22, 15:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Fundamentalt är allt det du räknar upp positivt för bitcoin.

- FTX utvidgade bitcoinmängden med fejkbitcoin, vilket alltså innebar en artificiell ökning av tillgången på bitcoin

- Terra och Luna var konkurrenter till bitcoin, såtvillvida att de avledde nya investerares fiat till dessa meningslösa skojarprojekt i stället för att gå rakt in i bitcoin

- Crypto.com utvidgar troligen bitcoinmängden med fejkbitcoin (om inte, så kommer den att fortbestå)

- Dito för Genesis

Man behöver inte "göra" något med sina BTC mer än förvara dem säkert och eventuellt köpa saker för dem.

Psykologiskt chockar det dock marknaden när allt detta händer, så priserna går ner tillfälligt. Tillgången minskar visserligen när fejkbitcoin elimineras, men efterfrågan sjunker också då folk blir rädda eller vill förekomma att andra investerare blir rädda.
Bara diskussionen kring fejk-BTC är så skrämmande att jag inte kan köpa BTC. På samma sätt som jag har svårt att köpa fysiskt guld, jag vet ju inte om det är fejk.
Citera
2022-11-22, 15:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det stora problemet för dessa två var att större delen bestod av deras egen valuta FTT som hade ett värde bara så länge det gick bra för FTX. När det började ryktas att FTX gick dåligt rasade FTT i värde och all säkerhet som de trodde sig sitta på försvann. Inte för att de någonsin hade de tillgångarna. Det hade varit omöjligt att sälja av all de FTT de hade på en väldigt liten marknad.
Jo, när SBF skapade FTT och hittade på ett värde på FTT, och sedan överförde till Alameda som är ett helt annat företag och höjde deras balansräkning, så skapade SBF faktiskt pengar från ingenting. Det är verkligen inte många som gjort.

Om man tänker logiskt på detta upplägg så är det inte bra för BTC. BTC är också skapat ur ingenting.
Citera
2022-11-22, 15:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad säger "left the exchange" dig? Att folk plockat ut Bitcoin eller satt in Bitcoin?

-197.95 BTC -låter för mig som att FTX inte har några BTC.
Det sänker värdet på BTC om 20000 BTC som var undanstoppade permanent på FTX kommer ut på marknaden. Nu är det inte bara FTX som fallit utan massor med andra plattformar, och världen översköljs med BTC sedan några månader.

Alla plattformat som accepterat BTC har höjt värdet på BTC. Dels för att massor av BTC låsts i olika balansräkningar, dels för att BTC stiger i värde när man kan göra saker med det.

BTC är idag värt $16k. Varför sjunker värdet?
Citera
2022-11-22, 15:53
Avstängd
Citat:
Om man tänker logiskt på detta upplägg så är det inte bra för BTC. BTC är också skapat ur ingenting.
En möjlig skillnad är att BTC inte är skapat just för att ekonomiskt gynna skaparen på samma sätt som FTT och en massa andra shitcoins. Å andra sidan, om någon skulle börja röra den där enorma plånboken som antas tillhöra Satoshi och börja sälja av torde reaktionen bli dramatisk. 1,1 miljoner bitcoin ger ett rejält potentiellt säljtryck...
Citera
2022-11-22, 15:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det sänker värdet på BTC om 20000 BTC som var undanstoppade permanent på FTX kommer ut på marknaden.

20000 BTC var inte undanstoppade...
Folk sålde sina krypton och gjorde en withdrawal i BT till sin BTC plånbok. Mig veterligen så hade inte FTX en BTC reserv, utan var tvugna att köpa BTC om folk tog ut BTC.

Citat:
Nu är det inte bara FTX som fallit utan massor med andra plattformar, och världen översköljs med BTC sedan några månader.

Alla plattformat som accepterat BTC har höjt värdet på BTC. Dels för att massor av BTC låsts i olika balansräkningar, dels för att BTC stiger i värde när man kan göra saker med det.

BTC är idag värt $16k. Varför sjunker värdet?

Hade du pratat om ETH så hade du haft en poäng. För det finns otroliga mängder ETH ute på marknaden som en hacker stal till sig i samband med FTX kollapsen. Och nu sitter han och säljer av det mestadels mot BTC (ohh the irony...) vad det verkar.
Citera
2022-11-22, 15:59
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Folk sålde sina krypton och gjorde en withdrawal i BT till sin BTC plånbok. Mig veterligen så hade inte FTX en BTC reserv, utan var tvugna att köpa BTC om folk tog ut BTC.

Hade du pratat om ETH så hade du haft en poäng. För det finns otroliga mängder ETH ute på marknaden som en hacker stal till sig i samband med FTX kollapsen. Och nu sitter han och säljer av det mestadels mot BTC (ohh the irony...) vad det verkar.
"Mig veterligen" och "vad det verkar" är ytterligare killgissningar. Noterar att du aldrig länkar till fakta. Du är inte intresserad.

Att du och andra, uppenbarligen ganska okunniga, med killgissningar försöker prata upp värdet på BTC visar att BTC är ett pyramidspel.

Det finns ingen som kommer att köpa BTC efter att ha läst dina inlägg, så du motarbetar dig själv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-22 kl. 16:02.
Citera
2022-11-22, 16:03
Medlem
Citat:
Bara diskussionen kring fejk-BTC är så skrämmande att jag inte kan köpa BTC. På samma sätt som jag har svårt att köpa fysiskt guld, jag vet ju inte om det är fejk.

Om du tar ut dina bitcoin från börsen och sätter dem på en egen plånbok, gärna en hårdvaruplånbok (om det är en lite större summa det handlar om), så är det ingen risk att du har någon fejkbitcoin.

Samma sak gäller om du köper ett guldmynt och tar hem det, men ett sådant är betydligt svårare att verkligen säkerställa äktheten av. Det är en av fördelarna med bitcoin, att äktheten verifieras automatiskt och är inget man behöver bekymra sig om, så länge man inte anlitar någon som ska förvara bitcoinen åt en.

Om du köper bitcoin hos Avanza eller dylikt, så är det garanterat fejk rakt igenom. Du har inte ens rätt eller möjlighet att flytta någon bitcoin från Avanza till en egen plånbok. Vid lite påfrestningar på finanssystemet kommer dessa fejkbitcoin troligen att vara lika mycket värda som ett bitcointillgodohavande hos FTX.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-22 kl. 16:07.
Citera
2022-11-22, 16:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du tar ut dina bitcoin från börsen och sätter dem på en egen plånbok, gärna en hårdvaruplånbok (om det är en lite större summa det handlar om) så är det ingen risk att du har någon fejkbitcoin.

Samma sak gäller om du köper ett guldmynt och tar hem det, men ett sådant är betydligt svårare att verkligen säkerställa äktheten av. Det är en av fördelarna med bitcoin, att äktheten verifieras automatiskt och är inget man behöver bekymra sig om, så länge man inte anlitar någon som ska förvara bitcoinen åt en.

Om du köper bitcoin hos Avanza eller dylikt, så är det garanterat fejk rakt igenom. Du har inte ens rätt eller möjlighet att flytta någon bitcoin från Avanza till en egen plånbok. Vid lite påfrestningar på finanssystemet kommer dessa fejkbitcoin troligen vara lika mycket värda som ett bitcointillgodohavande hos FTX.
I så fall undrar jag hur man gör en fejk-BTC. Eller om de bara var fejkade i en balansräkning.

Jag spekulerar i att nästan inte en enda svensk BTC-ägare kan verifiera att han har äkta BTC, eller skulle se om någon skickade falska till honom. På samma sätt som nästan ingen svensk vet om en guldtacka eller guldmynt är äkta. Detta problem slipper man med aktier och fonder, eftersom banker är reglerade.

Det går faktiskt inte att kombinera "100% säkert" med "100% oreglerat" när jag tänker efter. Det är ingen slump att världens största ekonomiska skurk genom tiderna SBF höll på med krypto.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-22 kl. 16:11.
Citera
2022-11-22, 16:13
Medlem
Citat:
I så fall undrar jag hur man gör en fejk-BTC. Eller om de bara var fejkade i en balansräkning.

Jag spekulerar i att nästan inte en enda svensk BTC-ägare kan verifiera att han har äkta BTC, eller skulle se om någon skickade falska till honom. På samma sätt som nästan ingen svensk vet om en guldtacka är äkta. Detta problem slipper man med aktier och fonder, eftersom banker är reglerade.

Vad jag menar är att t.ex. FTX' kunder hade mer fordringar på bitcoin hos FTX än FTX hade bitcoinreserver. Faktum är att det fattades cirka 90 000 bitcoin. FTX höll bara cirka 20 procent i reserver, som jag förstått det.

Kunderna trodde att de hade sina bitcoin förvarade hos FTX, men i själva verket hade bitcoinen redan använts till annat eller i vissa fall kanske aldrig existerat mer än som ett tillgodohavande hos en insolvent börs. När folk började ta ut sina bitcoin en masse, tog de snart slut och det fattades alltså hela 90 000.

Så länge som kunderna trodde att FTX förvarade bitcoin åt dem, så innebar förfarandet en skenbar utvidgning av bitcoinmängden. Jag använde benämningen "fejkbitcoin" av pedagogiska skäl.

Ingen kan emellertid skapa en "fejkbitcoin" utanför sin webbplats eller motsvarande. Om du får en bitcoin skickad till din egen plånbok så är det alltid en riktig bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-22 kl. 16:21.
Citera
2022-11-22, 21:27
Medlem
Genesis verkar ligga risigt till:

Crypto Brokerage Genesis Is Said to Warn of Bankruptcy Without Funding
https://finance.yahoo.com/news/crypto-brokerage-genesis-warns-bankruptcy-214555395.html?fr=sycsrp_catchall

Bra analys av vad som har lett fram till detta:

https://www.youtube.com/watch?v=eBhZ_8cf-JY

Otroligt hur vårdslösa de har varit med sina bitcoin.
Citera
2022-11-23, 00:15
Medlem
Citat:

Det är ju klassiskt att man säger att man blir hackad precis innan det går åt helvete. När de inser att allt är kört, och som ett sätt att kunna plundra det sjukande skeppet från det sista av värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in