Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Person A säger att A mörade person B för 500 år sen ( 1524 )
Sen har vi 10 trovärdiga vittnen på att person A har erkänt det 500 år gamla brottet.
Enligt min lekmans bedömning hade det aldrig lätt till en fällande dom trots att det finns vittnen.
Enligt din lekmans bedömning finns det en risk att det hade lätt till en fällande dom.
Objektivt och sakligt skulle ingen åtalas för ett femhundra år gammalt brott. Det är ingen "lekmans bedömning", det är fakta. Du är rätt hopplös på juridik, Challe. Det är därför rätt hopplöst att diskutera juridik med dig eftersom du inte förstår dig på de mest elementära delarna av juridik utan mest sitter och känner efter hur du tycker och tror det borde fungera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Så motiv kan delvis jämföras med uppsåt.
Nej. Du behöver inte ha motiv för att döda någon. Finns det däremot ett
uppsåt att döda någon trots att du inte hade motiv, utan mest kände för att döda, så fälls du garanterat för mord. Det finns massor av seriemördare som inte kunnat förklara hur de valde offer. Det var mest tillfälligheter och omständigheter utan motiv. Där drivkraften mest var att då döda någon.
Termen motiv kan självklart användas under polisutredningar. Om det inte finns en uppenbar misstänkt kan man så klart börja luska i om någon kan haft motiv att vilja genomföra brottet. Men strikt juridiskt är det irrelevant om du hade något särskilt motiv att råna just faster Agda istället för moster Gunnel. Det som är relevant är om du hade
uppsåt att råna faster Agda. Varför du valde just henne får ni reda ut på egen hand utanför domstolen.
I all väsentlighet är "motiv" något som kan hjälpa brottsoffer att gå vidare. För anhöriga kan det hjälpa att känna något slags avslut om man får en förklaring (motiv) till dådet. Det är antagligen synnerligen frustrerande och hopplös känsla om gärningsmannen vägrar berätta varför han slog ihjäl din kusen. Eller möjligen säger
"Jag vet inte varför, jag bara kände för att slå ihjäl någon".
I fallet Örkelljunga som du länkar till finns det ju något slags medieintresse, och det är väl klart allmänheten är nyfiken på vad motivet är till mordet. På samma sätt som offrets anhöriga antagligen vill få reda på motivet. Rent juridiskt är det dock som sagt helt irrelevant.