2025-10-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
I ett "turistvisum" (även kallat C- eller Schengenvisering) måste man skilja på giltighetstid och vistelsetid. Giltighetstiden kan vara från någon vecka till flera år. Vistelsetiden anger hur många dagar under giltighetstiden som man får vistas inom Schengen. Max är 90 dagar inom en 180-dagarsperiod. Om hennes visering gick ut i augusti som du säger, har hon dragit på sig en rejäl overstay. I Arlandas gränskontroll kommer de utifrån hennes inresestämpel räkna ut exakt hur många dagar det handlar om. Att ni ansökte om hos förlängning hos Mig spelar ingen roll så länge ni inte fått något beslut. Hoppas jag har fel, men risken är att hon får en inresespärr i Schengen på X antal år.

Det där med att vistas lagligt i Sverige rör utländska medborgare med uppehållstillstånd. Om UT gått ut, är man ändå legal i Sverige om man ansökte om förlängning innan tillståndet löpte ut. Skulle förresten inte säga att Mig är en trasig myndighet, däremot extremt överbelastad.

Du får väl uppdatera tråden om hur det gick.

Hon fick ju 90 dagar turistvisum men viseringstiden är 180 dagar. När vi hade 30 dagar kvar av vistelsetiden ansökte vi om förlängning till 180 dagar, d v s den tiden som visumet gällde till.

På migrationsverket sade de då att hon är lagligt i landet fram till att beslut fattas. Inget beslut har fattats än men vi åker ju innan giltighetstiden gått ut.

Vi är på planet så allt gick bra men det tog 10 min för personalen att kolla med migrationsverket att allt var ok, sedan släppte de igenom henne så jag utgår från att allt var ok.
All info jag fått från migrationsverket visar att det skall vara ok, vi har följt reglerna.

Jag hoppas inte hon får inreseförbud men då hade de väl sagt något i kontrollen på arlanda.

Lite ironiskt att de sade att hon stannat för länge och sedan höll kvar henne.

"Du har varit här för länge så nu måste du stanna lite till" typ...
Citera
2025-10-30, 20:43
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Vi är på planet så allt gick bra men det tog 10 min för personalen att kolla med migrationsverket att allt var ok, sedan släppte de igenom henne så jag utgår från att allt var ok. All info jag fått från migrationsverket visar att det skall vara ok, vi har följt reglerna.

Jag hoppas inte hon får inreseförbud men då hade de väl sagt något i kontrollen på arlanda.

Lite ironiskt att de sade att hon stannat för länge och sedan höll kvar henne.
"Du har varit här för länge så nu måste du stanna lite till" typ...
Skönt att ni kom igenom kontrollen utan större problem. Om hon hade fått ett inreseförbud skulle ni ha fått veta det direkt. Dock kan gränskontrollanterna fortfarande ha skickat en rapport till Migrationsverket. Såg du om de drog kopior på hennes boardingkort och gamla pass-stämplar? I så fall var det för att bifoga till en rapport till Miggan. Det kan potentiellt påverka hennes möjligheter till framtida visum eller uppehållstillstånd.
Citera
2025-10-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Skönt att ni kom igenom kontrollen utan större problem. Om hon hade fått ett inreseförbud skulle ni ha fått veta det direkt. Dock kan gränskontrollanterna fortfarande ha skickat en rapport till Migrationsverket. Såg du om de drog kopior på hennes boardingkort och gamla pass-stämplar? I så fall var det för att bifoga till en rapport till Miggan. Det kan potentiellt påverka hennes möjligheter till framtida visum eller uppehållstillstånd.

Jag såg inget, jag hade passerat passkontrollen så jag var på andra sidan och väntade.

Hur som helst så kollade jag detta med MIG i samband med ansökan och de meddelade att hon fick stanna under tiden processen pågick. Nu ansökte vi bara om förlängning till 180 dagar men som jag förstod det så skulle hon få stanna hela vägen fram till beslut även om det överskred de 180 dagarna. Däremot skulle väl beslutet bli att hon får lämna direkt, inom ett par dagar och då få åka hem utan att ens mellanlanda i ett schengenland. Det hade kunnat ge ett rejält högt biljettpris.
Allt detta informerades vi om i samband med ansökan.

Jag är ganska säker på att vi följde de regler som finns. Vi får väl se vad de säger när de beslutat. Jag skall logga in och kolla om jag kan skriva ett meddelande till dem att hon redan lämnat så de kan skippa alltihopa. Samtidigt frågar jag om allt är som det skall.
Citera
2025-10-31, 21:44
Medlem
Nu har vi varit ute en sväng på stan, utanför hotellet och fått lite kap verde i hjärtat. Klippte håret och skötte om skägget, Carin fick fotvård. 210 spänn totalt vilket är dyrt för kap verde men skitbilligt för en svensk. Vi är på Sal och i Santa Maria som mer påminner om teneriffa än afrika men det är så det är, här är det anpassat till turister. Carin tycker det är lite kul men hon säger att hon inte är i kap verde. All inclusive, resort, överflöd av mat och dryck...

Fan vad jag älskar och hatar hotellfrukost. Jag skulle väga ett kvarts ton om jag stannade här ett år, nu väger jag inte ens en åttondel.
Det är ändå rätt skönt, lite semester och slappa innan vi åker tillbaka till Mindelo och får våran vardag igen.

Jag tror jag träffade min första Karen idag. Eller om det var en Kevin för det var en gubbe. Jag stog på fel plats tydligen. Det är en bar här och det var några som stod i en linje åt ena hållet, andra änden av baren var tom så jag ställde mig där och lutade mig mot baren, vem fan vill stå mitt på ett golv när det finns en bekväm bar att luta sig mot liksom? Jag väntade helt enkelt tills de andra beställt tänkte jag. Det är ju en bar, inte kassan på Ica...

Då kom en gubbe och började gnälla om att jag skulle stå i kön. Jag sade att jag väntar och de kan beställa, inga problem för mig.
Då började han med hög brittisk röst berätta för mig att man står i kö, man kan inte bara ställa sig någonstans som jag gjorde.
Jag sade något om stt han var på semester och borde ta det lugnt, jag har inga planer på att sinka honom från vad han nu ville ha.
Då berättade han att han minsann varit här massor med gånger och skulle mästra mig i kulturen här.

Sanningen är att här I Kap Verde vet de inte vad en kö är, gubben hade aldrig besökt kap verde, han har bara besökt ett hotell många gånger.

Jag var den vuxne i rummet (!) och sade till honom att detta var första gången jag träffat en "Karen in the wild" och att jag bara trodde de fanns på film.
Han fattade varken ironi eller sarkasm men det var lite roligt ändå. Tänk vad jobbigt det måste vara att t o m på semestern vara så anal att man behöver höja blodtrycket för att en gammal svensk gubbe står i en bar.

Fan vet om han inte var svensk. 🤣
Citera
Igår, 19:35
Medlem
https://imgur.com/gallery/GzE8HbH

Så gött att äntligen känna sig hemma och möta vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in