Citat:
I ett "turistvisum" (även kallat C- eller Schengenvisering) måste man skilja på giltighetstid och vistelsetid. Giltighetstiden kan vara från någon vecka till flera år. Vistelsetiden anger hur många dagar under giltighetstiden som man får vistas inom Schengen. Max är 90 dagar inom en 180-dagarsperiod. Om hennes visering gick ut i augusti som du säger, har hon dragit på sig en rejäl overstay. I Arlandas gränskontroll kommer de utifrån hennes inresestämpel räkna ut exakt hur många dagar det handlar om. Att ni ansökte om hos förlängning hos Mig spelar ingen roll så länge ni inte fått något beslut. Hoppas jag har fel, men risken är att hon får en inresespärr i Schengen på X antal år.
Det där med att vistas lagligt i Sverige rör utländska medborgare med uppehållstillstånd. Om UT gått ut, är man ändå legal i Sverige om man ansökte om förlängning innan tillståndet löpte ut. Skulle förresten inte säga att Mig är en trasig myndighet, däremot extremt överbelastad.
Du får väl uppdatera tråden om hur det gick.
Det där med att vistas lagligt i Sverige rör utländska medborgare med uppehållstillstånd. Om UT gått ut, är man ändå legal i Sverige om man ansökte om förlängning innan tillståndet löpte ut. Skulle förresten inte säga att Mig är en trasig myndighet, däremot extremt överbelastad.
Du får väl uppdatera tråden om hur det gick.
Hon fick ju 90 dagar turistvisum men viseringstiden är 180 dagar. När vi hade 30 dagar kvar av vistelsetiden ansökte vi om förlängning till 180 dagar, d v s den tiden som visumet gällde till.
På migrationsverket sade de då att hon är lagligt i landet fram till att beslut fattas. Inget beslut har fattats än men vi åker ju innan giltighetstiden gått ut.
Vi är på planet så allt gick bra men det tog 10 min för personalen att kolla med migrationsverket att allt var ok, sedan släppte de igenom henne så jag utgår från att allt var ok.
All info jag fått från migrationsverket visar att det skall vara ok, vi har följt reglerna.
Jag hoppas inte hon får inreseförbud men då hade de väl sagt något i kontrollen på arlanda.
Lite ironiskt att de sade att hon stannat för länge och sedan höll kvar henne.
"Du har varit här för länge så nu måste du stanna lite till" typ...