• 1
  • 2
2022-12-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det spelar egentligen ingen roll, vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan och du måste betala egenavgifter.

Nja, alltså vad som är ”vinst” eller inte är faktiskt ganska godtyckligt. En vän till mig som ringde skatteverket och frågade och den han pratade med menade att de inte skulle bry sig om han drog in mindre än 40k om året vad gällde en hemsida han hade. Sen kan de vara jävliga och be en redovisa allt om det ter sig så och då är man ju tvungen att visa att man inte gått med ”vinst”.
Citera
2022-12-01, 15:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Nja, alltså vad som är ”vinst” eller inte är faktiskt ganska godtyckligt. En vän till mig som ringde skatteverket och frågade och den han pratade med menade att de inte skulle bry sig om han drog in mindre än 40k om året vad gällde en hemsida han hade. Sen kan de vara jävliga och be en redovisa allt om det ter sig så och då är man ju tvungen att visa att man inte gått med ”vinst”.

Jaha.
Citera
2022-12-01, 16:02
Medlem
Om du tänkt ha det som (möjlig) framtida försörjning är det lika bra att du startar ett företag redan nu. Det kostar under en tusenlapp att göra, jag tror det var via verksamt.se. När jag gjorde det, för 10-15 år sedan, kostade det 700 kronor om jag minns rätt.

Om du inte vill behöva hålla på med bokföringen som krävs för ett företag så kan du deklarera inkomsten som det blir som inkomst av hobby. Men jag vill minnas att det finns någon gräns för det: när du tjänar mer än gränsen så kräver någon myndighet (gissningsvis Skatteverket) att du startar företag. Jag minns dock inte hur hög/låg gränsen är.

--------------------

Om du bestämmer dig för att starta företag så har du, enkelt uttryckt, två alternativ om du gör det ensam: enskilt företag (EF) eller aktiebolag (AB). Båda har för- och nackdelar.

De största punkterna med EF:
- enkelt
- kostar inte mycket
- din och företagets ekonomi är en och samma: du får personligen betala företagets skulder om det skiter sig

De största punkterna med AB:
- krångligare
- kostar mer, eftersom du måste slanta upp minst 50K till företaget i form av aktiekapital
- säkrare för dig som ägare: din och företagets ekonomier är helt skilda. Om företaget går i konkurs berörs inte du som individ (med vissa undantag).
Citera
2022-12-01, 16:03
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du tänkt ha det som (möjlig) framtida försörjning är det lika bra att du startar ett företag redan nu. Det kostar under en tusenlapp att göra, jag tror det var via verksamt.se. När jag gjorde det, för 10-15 år sedan, kostade det 700 kronor om jag minns rätt.

Om du inte vill behöva hålla på med bokföringen som krävs för ett företag så kan du deklarera inkomsten som det blir som inkomst av hobby. Men jag vill minnas att det finns någon gräns för det: när du tjänar mer än gränsen så kräver någon myndighet (gissningsvis Skatteverket) att du startar företag. Jag minns dock inte hur hög/låg gränsen är.

--------------------

Om du bestämmer dig för att starta företag så har du, enkelt uttryckt, två alternativ om du gör det ensam: enskilt företag (EF) eller aktiebolag (AB). Båda har för- och nackdelar.

De största punkterna med EF:
- enkelt
- kostar inte mycket
- din och företagets ekonomi är en och samma: du får personligen betala företagets skulder om det skiter sig

De största punkterna med AB:
- krångligare
- kostar mer, eftersom du måste slanta upp minst 50K till företaget i form av aktiekapital
- säkrare för dig som ägare: din och företagets ekonomier är helt skilda. Om företaget går i konkurs berörs inte du som individ (med vissa undantag).

Aktiekapitalet är endast 25k nu för tiden.
Citera
2022-12-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Jäklar! Tack för upplysningen.
Citera
2022-12-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice

Nä vinst är väldigt enkelt att definiera.
Citera
2022-12-01, 18:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Frilans kan du ju ta via något företag som Frilans Finans.

Nackdel är att de tar några procent i avgifter. Fördel sett från eget är att du slipper bokföra och även detta med att riskera att hamna minus med skatten då det är eget ansvar.
Citera
2022-12-01, 18:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Väl värt det om man ska ha eget. Enskild firma är rätt dåligt sett personligt ansvar för skulder osv. Sedan svårare att behålla vinst i företaget.
Citera
2022-12-01, 18:05
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Väl värt det om man ska ha eget. Enskild firma är rätt dåligt sett personligt ansvar för skulder osv. Sedan svårare att behålla vinst i företaget.

Jag är helt enig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in