Sparken eller inte sparken, men det du signalerar till din nya chef är att din lägenhet i Spanien är viktigare än ditt jobb, och att du är en strulpelle. Att du dessutom planerar att vabba resten av tiden får dig inte att se bättre ut, även om du lagligt har rätt att vabba. Kort sammanfattat håller du på att sabba din relation med din chef och om du får behålla jobbet kommer du ha noll förtroendekapital hos denne.
Att du "fått lov" av dina kollegor spelar inte någon större roll eftersom det är din chef som beviljar frånvaro, inte dina kollegor.
På min arbetsplats är olovlig frånvaro skäl för uppsägning eftersom det är ett brott mot anställningsavtalet. Det är en sak om en anställd är med om någonting extraordinärt som gör att denne inte kan komma till jobbet, t.ex. en olycka, att något hänt en närstående osv. Sånt har nog dom flesta chefer överseende med, vi är bara människor och skit kan hända alla.
Men jag vetefan om att på eget bevåg "förlänga" en Spaniensemester för att ens lägenhet där fått vattenskada hade setts på med blida ögon på min arbetsplats.
Tycker inte du ska stirra dig blind på x antal dagar du varit borta och att x antal dagars olovlig frånvaro skulle vara mer okej. Många skriver här om varningar. När jag läser den skriftliga dialogen mellan dig och din chef så kan det vara så att din chef redan varnat dig. Jag har bevittnat kollegor få varningar och en varning är inte alltid "Nu ska jag på ett så pedagogiskt sätt som möjligt meddela att du fått en varning, här är en varning". En varning kan lika gärna vara "det här är inte okej, jag vill inte att det händer igen" eller "du måste komma in på jobbet omgående".
Jag har varit med om en kollega som hips vips var borta och när chefen, efter många om och men, fick tag på kollegan så var han på Kanarieöarna och meddelade att han skulle vara där de kommande 14 dagarna på semester. Han hade inte sökt ledigt i förtid för han trodde han kunde göra det i efterhand och hoppades det skulle "lösa sig". Han fick sparken, ja.