2006-07-14, 14:50
Medlem
wobblas avatar
Skulle behöva hjälp med att tygla min hockey-tokiga polare en aning

Då jag bara följer elitserien lite slentriant, medan han följer sitt lag vart det än åker, så kör han alltför ofta över mig i hockey-diskussionerna. Och ofta är det påståenden som när jag efteråt kollar upp det lite närmare, visar sig vara luftskott.

Så först, hur bemöter man en hockey/idrottstokig polares argument, när man själv inte är påläst så man kan säga emot deras "fakta"-argument (Som alltsom oftast är ordentligt överdrivna)

Och finns det någon sida med statistik som är bra att ha i bagaget? Hockeyligan.se ger såvitt jag kunnat se, bara poängstatistik rakt upp och ner. Argument jag ofta får mot mig är av typen "Frölundas halva lag är egna produkter, medans Färjestad bara har köpta spelare."
Citera
2006-07-14, 15:05
Medlem
Icecubes avatar
Det påståendet är i ganska mångt och mycket sannt. Även Luleå har en tradition av att spela med lokala spelare. Dock har de en förmåga att försvinna vid större löne-erbjudanden. I år är det färre än på väldigt länge medan det för ca två år sedan var i princip var spelare som var från norrbotten.
Citera
2006-07-14, 15:35
Medlem
wobblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecube
Det påståendet är i ganska mångt och mycket sannt. Även Luleå har en tradition av att spela med lokala spelare. Dock har de en förmåga att försvinna vid större löne-erbjudanden. I år är det färre än på väldigt länge medan det för ca två år sedan var i princip var spelare som var från norrbotten.

Men en snabb koll på Frölundas spelarlista för kommande säsong så hittar jag en spelare som är listad med Frölunda som hemmarklubb, och två med Kungälv om man nu ska räkna in dom också..?

I Luleås trupp ser jag 4 spelare med Luleå HF som hemmaklubb.

Är inte det här med hemmaklubb ett riktigt dåligt argument? Att ta fram bra spelare som går vidare genererar pengar till moderklubben och är ju bra för klubben som sådan. Men som argument för laget tycker jag inte det är. "Öhh, vi är mycket bättre än er för vi har 8 spelare i NHL."
Citera
2006-07-14, 16:39
Medlem
Icecubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wobbla
Men en snabb koll på Frölundas spelarlista för kommande säsong så hittar jag en spelare som är listad med Frölunda som hemmarklubb, och två med Kungälv om man nu ska räkna in dom också..?

I Luleås trupp ser jag 4 spelare med Luleå HF som hemmaklubb.

Är inte det här med hemmaklubb ett riktigt dåligt argument? Att ta fram bra spelare som går vidare genererar pengar till moderklubben och är ju bra för klubben som sådan. Men som argument för laget tycker jag inte det är. "Öhh, vi är mycket bättre än er för vi har 8 spelare i NHL."

Jag kan tänka mig att man kan se spelare som haft en annan klubb som moderklubb än den de spelar i nu, ändå har fostrats i nämnda klubb. Spelare som tex kommer från överkalix men som under junior/tidiga spelarkarriären går över till Luleå hockey för att sattsa rejält. Lokala talanger som fostras i länets bästa A-lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in