Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Instämmer med Ts. Som yrkesförare med ~40 mil dagsetapp stöter jag på minst tre traktorjävlar dagligen. Frustrerande som fan. Traktorer hör hemma på åkern eller vägar med max 30 km/h.
Till försvar har traktorfjollorna ändå avsevärt högre IQ än vanliga privatbilister, som verkligen inte kan köra för fem öre.
Vad gör du om du möter en "riktig" traktor med dubbelmontage på hjulen på en mindre landsväg? Eller hamnar bakom?
Mötte en idag när jag körde mc och traktorn tog upp hela vägen. Gick ut så långt jag kunde en bra bit innan, utanför kantlinjen, och traktorn gick ut kanske en halvmeter på åkern. Då klarade vi mötet. Men såna eller skördetröskor kör ibland bland vanlig trafik. För att inte säga lastbilar med bred last på, förmodligen dina egna kollegor.
Förra veckan i mörker kom jag ifatt en A-traktor, som körde sakta, på landsväg med vajerräcke. Förstod först inte vad det var, den hade dålig LGF-reflex. Men den tryckte sig ut till höger så långt den kunde så jag kunde slinka förbi. Alla får vara på vägarna så länge de lyder de lagar som gäller!