2023-08-02, 23:22
Medlem
avcs avatar
Instämmer med Ts. Som yrkesförare med ~40 mil dagsetapp stöter jag på minst tre traktorjävlar dagligen. Frustrerande som fan. Traktorer hör hemma på åkern eller vägar med max 30 km/h.

Till försvar har traktorfjollorna ändå avsevärt högre IQ än vanliga privatbilister, som verkligen inte kan köra för fem öre.
Citera
2023-08-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Instämmer med Ts. Som yrkesförare med ~40 mil dagsetapp stöter jag på minst tre traktorjävlar dagligen. Frustrerande som fan. Traktorer hör hemma på åkern eller vägar med max 30 km/h.

Till försvar har traktorfjollorna ändå avsevärt högre IQ än vanliga privatbilister, som verkligen inte kan köra för fem öre.
Vad gör du om du möter en "riktig" traktor med dubbelmontage på hjulen på en mindre landsväg? Eller hamnar bakom?

Mötte en idag när jag körde mc och traktorn tog upp hela vägen. Gick ut så långt jag kunde en bra bit innan, utanför kantlinjen, och traktorn gick ut kanske en halvmeter på åkern. Då klarade vi mötet. Men såna eller skördetröskor kör ibland bland vanlig trafik. För att inte säga lastbilar med bred last på, förmodligen dina egna kollegor.

Förra veckan i mörker kom jag ifatt en A-traktor, som körde sakta, på landsväg med vajerräcke. Förstod först inte vad det var, den hade dålig LGF-reflex. Men den tryckte sig ut till höger så långt den kunde så jag kunde slinka förbi. Alla får vara på vägarna så länge de lyder de lagar som gäller!
Citera
2023-08-03, 01:50
Medlem
Det är inte "ungdomar" generellt som åker runt i A-traktorer. Det är uteslutande det smala skikt ur gruppen "ungdomar" som består utav antisociala drägg, slödder och byfånar.

Förbjud och bannlys. Vi anständiga människor ska överhuvudtaget inte behöva se dem på gator & torg.
Citera
2023-08-03, 01:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
De ungdomar som fanns på vår tid är inte dagens ungdomar, de är bara lata och korkade idag med få undantag.
Det där lät bekant. Undrar var jag har hört det förr. Justja, samma klagomål som funnits i årtusenden om "dagens ungdom".
Citera
2023-08-03, 02:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad gör du om du möter en "riktig" traktor med dubbelmontage på hjulen på en mindre landsväg? Eller hamnar bakom?

Mötte en idag när jag körde mc och traktorn tog upp hela vägen. Gick ut så långt jag kunde en bra bit innan, utanför kantlinjen, och traktorn gick ut kanske en halvmeter på åkern. Då klarade vi mötet. Men såna eller skördetröskor kör ibland bland vanlig trafik. För att inte säga lastbilar med bred last på, förmodligen dina egna kollegor.

Förra veckan i mörker kom jag ifatt en A-traktor, som körde sakta, på landsväg med vajerräcke. Förstod först inte vad det var, den hade dålig LGF-reflex. Men den tryckte sig ut till höger så långt den kunde så jag kunde slinka förbi.
Den stora skillnaden här är allmännyttan. Bönder producerar mat, så det ligger i vårt intresse i att de ska kunna sköta sitt jobb. Man måste inte vara för att ungdomar kör A-traktorer för nöjes skull för att kunna vara för att bönder ska få köra sina yrkesfordon kortast möjliga väg från åker till åker.

Polis, ambulans och brandkår får köra för fort och mot rött. Det är för att de har ett behov av det som ligger i allmännyttans intressen.

Citat:
Alla får vara på vägarna så länge de lyder de lagar som gäller!
Visst är det så, men nu är det just lagstiftningen som tillåter A-traktorer som vi diskuterar.
Citera
2023-08-03, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den stora skillnaden här är allmännyttan. Bönder producerar mat, så det ligger i vårt intresse i att de ska kunna sköta sitt jobb. Man måste inte vara för att ungdomar kör A-traktorer för nöjes skull för att kunna vara för att bönder ska få köra sina yrkesfordon kortast möjliga väg från åker till åker.

Polis, ambulans och brandkår får köra för fort och mot rött. Det är för att de har ett behov av det som ligger i allmännyttans intressen.

Visst är det så, men nu är det just lagstiftningen som tillåter A-traktorer som vi diskuterar.
De flesta kör sitt fordon även för skojs skull eller för nöjesåkning, inte minst nu på sommaren under sin semester. Men du vill kanske även förbjuda entusiastbilar, husvagnar, mc, familjer på utflykt osv? A-traktor tar många ungdomar till skolan men även arbete, träning och nöje. De betalar ganska mycket i vägskatt till skillnad mot de med elbil.
Citera
2023-08-03, 02:24
Avslutad
Citat:
De flesta kör sitt fordon även för skojs skull eller för nöjesåkning, inte minst nu på sommaren under sin semester. Men du vill kanske även förbjuda entusiastbilar, husvagnar, mc, familjer på utflykt osv? A-traktor tar många ungdomar till skolan men även arbete, träning och nöje. De betalar ganska mycket i vägskatt till skillnad mot de med elbil.
Jämför du med de fordonen så har du den stora skillnaden att de inte blockerar trafiken i 30km/h.

Det finns grader i helvetet, och A-traktor har väldigt dålig ratio för nytta/besvär. Lägg där till att på samma körkort som krävs för A-traktor så får du även köra en mopedbil som gör 45. Då är de i alla fall uppe i standardfart i stadstrafik och därmed inte alls lika mycket hinder, plus att mopedbilar är smalare så de är väsentligt lättare att köra om.

Och det skulle bli rätt löjligt att förbjuda all nöjeskörning. Hur ska man kontrollera det?

Vi kan ju köra din retorik åt andra hållet. Varför inte införa en "B-traktor" som får köra i 15km/h för trettonåringar?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-08-03 kl. 02:28.
Citera
2023-08-03, 02:38
Medlem
Citat:
Jämför du med de fordonen så har du den stora skillnaden att de inte blockerar trafiken i 30km/h.

Det finns grader i helvetet, och A-traktor har väldigt dålig ratio för nytta/besvär. Lägg där till att på samma körkort som krävs för A-traktor så får du även köra en mopedbil som gör 45. Då är de i alla fall uppe i standardfart i stadstrafik och därmed inte alls lika mycket hinder, plus att mopedbilar är smalare så de är väsentligt lättare att köra om.

Och det skulle bli rätt löjligt att förbjuda all nöjeskörning. Hur ska man kontrollera det?
De utgör inte så mycket hinder i verkligheten. Vajervägar skiftar ofta mellan ett och två körfält. Alltså kan kön köra om när den får chansen. Själv råkade jag ut för en vid vajerräcke (som nämnts tidigare) men det löstes smidigt med samarbete. I de flesta städer råder om inte 30 km/h så 40 km/h. Många bilar kör därtill otroligt sakta vilket inte ungdomarna bör anklagas för. De kör så fort de kan. Många bor dessutom idag på landet och busstrafiken är sämre idag än för några generationer sedan. Bättre de kör A-traktor än moppebil, men de borde vara mera som de gjorde med EPA:n.
Citera
2023-08-03, 02:45
Avslutad
Citat:
De utgör inte så mycket hinder i verkligheten. Vajervägar skiftar ofta mellan ett och två körfält. Alltså kan kön köra om när den får chansen. Själv råkade jag ut för en vid vajerräcke (som nämnts tidigare) men det löstes smidigt med samarbete. I de flesta städer råder om inte 30 km/h så 40 km/h. Många bilar kör därtill otroligt sakta vilket inte ungdomarna bör anklagas för. De kör så fort de kan. Många bor dessutom idag på landet och busstrafiken är sämre idag än för några generationer sedan. Bättre de kör A-traktor än moppebil, men de borde vara mera som de gjorde med EPA:n.
Jag har ingen jättestark åsikt i frågan. Ville mest åt att jag tycker jämförelsen med bönders traktorer är rätt löjlig.

Håller inte med om att de inte är ett hinder. Har vid ett flertal gånger varit med om 2+1 där inte hela kön har hunnit köra om under den tvåfiliga sektionen.
Citera
2023-08-03, 03:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Förbjud lastbilar med släp och även bilar med släp! Dessa långsamma fordon skapar köer och stör trafikrytmen för alla andra som kör fortare än 80 km/h. Dessutom tar de upp en massa plats på vägarna, där annars fler mindre fordon kan köras.

Långa godstransporter kan göras med mindre lätta ellastbilar, tåg och segelfartyg och i stadsmiljön med lådcyklar. Tänk på miljön! Husvagnar och båtvagnar kan förbjudas de med. Ingen måste ha dessa saker för att överleva.

När man kommer susandes i bekväma 110 km/h och tvingas bromsa in till 80 km/h blir man inte annat än arg. Riskabla omkörningar och ilsket tutande är förstås det enda rätta. När resan är slut lägger man upp "arga lappar" på sociala medier där man uttrycker sin ilska över avsaknaden på förbud.

(ovanstående givetvis inte seriöst menat)

När A-traktorförbud förs på tal kan man dock lätt dra dessa paralleller. Argumenten för förbud faller lika platt och det blir tydligt att det handlar om något annat än trafiksäkerhet eller omtanke. Egoism och missunnsamhet är lättare att se som orsaker till förbudsivern.

Jag kan se hur ett A-traktorförbud skulle leda till fler mopeder och mopedbilar längs vägarna. Även elsparkcyklar skulle köras på större vägar till mångas förtret. Dessa fordon är mycket osäkrare än en bil ombyggd till A-traktor där den sistnämnda har krockkuddar och andra anordningar för förarens och passagerarnas säkerhet.

Är du en bilförare som tror att en A-traktors låga hastighet utgör en trafikfara är det nog din körstil det är fel på.
Citera
2023-08-03, 11:15
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Det där lät bekant. Undrar var jag har hört det förr. Justja, samma klagomål som funnits i årtusenden om "dagens ungdom".

Så brukar äldre som du säga för att ni ska försvara ungdomen så att ni känner er lite yngre, lite patetiskt eller hur? som gubbsjuka.

Jag ser inga liknande klagomål som förr, finns oändliga undersökningar på större delen av ungdomen idag inte har någon uppfostran eller vidare utbildning i skolan så du kan slänga din fördom i papperkorgen det alltid varit så.
Citera
2023-08-03, 22:43
Medlem
Sladdarens avatar
Hur kan en bil som ska gå max 30 km/h vara en fara och de får ju inte färdas på vägar heller över en viss hastighet

Nu får ni nog skärpa er för inget tyder på en stor olycksststatistik där iaf

Och jag misstänker att man hinner nog se dom i den hastigheten för att undvika krocka idom, jag promenrerar ju snabbare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in