2022-10-21, 19:37
Medlem
Hej alla, jag är 26 år och vaccinerades förra året i juni och augusti med Moderna Vaccinet.

När några veckor gått efter andra sprutan så fick jag ett tryck över bröstet på vänster sida och lättare andfåddhet. Några gånger kändes det också som att det högg tag i hjärtat, men de symptomen försvann ganska snabbt. Dock så utvecklades det hela till en lättare trötthet och andfåddhet. Min kondition blev sämre trots att jag är hälsosam och rör mycket på mig. Under våren började andfåddheten och trycket över bröstet bli värre vilket gjorde så att jag sjukskrev mig i 2 veckor. Symptomen försvann och efteråt började jag må bättre. Jag gjorde ett ultraljud sedan på hjärtat vilket inte visade någonting. Dock så kände jag en inre stress i kroppen och att något fortfarande var fel.

I början på maj vaknade jag en morgon med värsta tryckande spänningshuvudvärken. Kände som att huvudet inom mig hade svullnat upp. Jag gjorde en datortomografi i huvudet i slutet på Maj och det visade ingenting. Fick sedan göra en ögonundersökning i juni som visade på att synnerven hade ett litet annorlunda utseende (Bulb blek) och där det inte gick utesluta papilödem.

Gjorde lumbalpunktion i september och det visade ingenting, allt såg normalt ut och jag fick ingen huvudvärk efter den undersökningen. Just den dagen vaknade jag heller inte med någon spänningshuvudvärk.

Dessa symptom har blivit bättre men jag lider fortfarande av en spänningshuvudvärk som varierar till dag till dag beroende på hur jag sovit, vissa dagar är jag tung i huvudet och orkar inte mkt. Andra dagar känner jag inte något alls knappt. På kvällen jag när jag lägger mig så känner jag ett tryck i näsan/näsroten och mellan ögonen. Detta har jag aldrig haft förut och känns minst på morgonen när jag vaknar. Jag har spelat in med röstinspelaren på natten och har upptäckt att enstaka andningsuppehåll på 40 sekunder förekommer. Måste sova 9-10 timmar på natten för att orka med dagarna. Frågan är om Sömnapnen är postcovid då jag inte är överviktigt? Eller kan det vara symptom på cancer?

Läste också att sömnapne kan ge symptom på papilödem:

https://info.ancsleep.com/blog/sleep-apnea-and-eyesight
https://www.medscape.com/viewarticle/811875_3
Senast redigerad av Ekrum 2022-10-21 kl. 19:48.
Citera
2022-10-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Hej alla, jag är 26 år och vaccinerades förra året i juni och augusti med Moderna Vaccinet.

När några veckor gått efter andra sprutan så fick jag ett tryck över bröstet på vänster sida och lättare andfåddhet. Några gånger kändes det också som att det högg tag i hjärtat, men de symptomen försvann ganska snabbt. Dock så utvecklades det hela till en lättare trötthet och andfåddhet. Min kondition blev sämre trots att jag är hälsosam och rör mycket på mig. Under våren började andfåddheten och trycket över bröstet bli värre vilket gjorde så att jag sjukskrev mig i 2 veckor. Symptomen försvann och efteråt började jag må bättre. Jag gjorde ett ultraljud sedan på hjärtat vilket inte visade någonting. Dock så kände jag en inre stress i kroppen och att något fortfarande var fel.

I början på maj vaknade jag en morgon med värsta tryckande spänningshuvudvärken. Kände som att huvudet inom mig hade svullnat upp. Jag gjorde en datortomografi i huvudet i slutet på Maj och det visade ingenting. Fick sedan göra en ögonundersökning i juni som visade på att synnerven hade ett litet annorlunda utseende (Bulb blek) och där det inte gick utesluta papilödem.

Gjorde lumbalpunktion i september och det visade ingenting, allt såg normalt ut och jag fick ingen huvudvärk efter den undersökningen. Just den dagen vaknade jag heller inte med någon spänningshuvudvärk.

Dessa symptom har blivit bättre men jag lider fortfarande av en spänningshuvudvärk som varierar till dag till dag beroende på hur jag sovit, vissa dagar är jag tung i huvudet och orkar inte mkt. Andra dagar känner jag inte något alls knappt. På kvällen jag när jag lägger mig så känner jag ett tryck i näsan/näsroten och mellan ögonen. Detta har jag aldrig haft förut och känns minst på morgonen när jag vaknar. Jag har spelat in med röstinspelaren på natten och har upptäckt att enstaka andningsuppehåll på 40 sekunder förekommer. Måste sova 9-10 timmar på natten för att orka med dagarna. Frågan är om Sömnapnen är postcovid då jag inte är överviktigt? Eller kan det vara symptom på cancer?

Juni och augusti? Skulle det inte gå minst 4 månader mellan?
Citera
2022-10-21, 20:05
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Juni och augusti? Skulle det inte gå minst 4 månader mellan?

Fick också Moderna och jag har för mig att det var 6 veckor mellan dos 1 och 2 som rekommenderades. Tog själv dos 1 i maj och dos 2 i början på juli.
Citera
2022-10-21, 20:12
Medlem
vantablacks avatar
Citat:

Försökte leta i texten om du haft covid eller inte?
Eller menar du att du fått postcovid av vaccinet?

Om vi helt bortser från covid så var min spontana tanke när jag läste din trådstart att det låter som stress eller psykisk ohälsa (kanske en kombo av de båda då de tenderar att gå hand i hand). Eller ren och skär hälsoångest. Det låter som att du letar efter fysiska symptom, gör en massa undersökningar som inte visar någonting, letar fler fysiska symptom och så snurrar det på. Det känns som att roten till problemet ligger någon annanstans och inte i alla fysiska symptom. Stress och ångest kan för övrigt få kroppen att göra alla möjliga märkliga ting.
Edit: Läste dina tidigare trådstarter. Solklart fall av hälsoångest eller hypokondri. Sök hjälp för det så har du tagit ett stort kliv mot att må bättre.
Senast redigerad av vantablack 2022-10-21 kl. 20:20.
Citera
2022-10-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Försökte leta i texten om du haft covid eller inte?
Eller menar du att du fått postcovid av vaccinet?

Om vi helt bortser från covid så var min spontana tanke när jag läste din trådstart att det låter som stress eller psykisk ohälsa (kanske en kombo av de båda då de tenderar att gå hand i hand). Eller ren och skär hälsoångest. Det låter som att du letar efter fysiska symptom, gör en massa undersökningar som inte visar någonting, letar fler fysiska symptom och så snurrar det på. Det känns som att roten till problemet ligger någon annanstans och inte i alla fysiska symptom. Stress och ångest kan för övrigt få kroppen att göra alla möjliga märkliga ting.
Edit: Läste dina tidigare trådstarter. Solklart fall av hälsoångest eller hypokondri. Sök hjälp för det så har du tagit ett stort kliv mot att må bättre.
.

Det är inte psykiska problem eller hälsoångest.
Jag fick covid i våras och det var efter det som spänningshuvudvärken och sömnapnen började.
Det var ögonläkaren som skrev remiss för lumbalpunktion då synnervern inte såg helt normalt ut. Nu vet ju jag att sömnapne är boven i dramat.
Har andningsuppehåll på nätterna i ca 40 sekunder och snarkar mkt. Är på utredning för det just nu.

Det jag undrar är om folk har av moderna vaccinet eller av covid fått sömnapne. Är det en känd biverkning?
Citera
2022-10-21, 23:25
Medlem
Mår bäst på morgonen när jag sovit på magen konstigt nog...
Citera
2022-10-21, 23:43
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
.

Jag fick covid i våras och det var efter det som spänningshuvudvärken och sömnapnen började.
Det var ögonläkaren som skrev remiss för lumbalpunktion då synnervern inte såg helt normalt ut. Nu vet ju jag att sömnapne är boven i dramat.
Har andningsuppehåll på nätterna i ca 40 sekunder och snarkar mkt. Är på utredning för det just nu.

Det jag undrar är om folk har av moderna vaccinet eller av covid fått sömnapne. Är det en känd biverkning?

Att försöka diskutera med hypokondriker brukar inte ge så mycket. Jag kommer iaf inte ge förslag på vad det kan vara eller inte vara, så som många gjort i dina andra trådar, eftersom du nappar på allt som skrivs och springer till sjukvården direkt.
Är ändå förvånad över alla undersökningar du verkar få genomföra utan att stöta på patrull.
Citera
2022-10-21, 23:53
Medlem
Citat:
.

Du berättar om att du är vaccinerad två ggr i TS men utelämnar att du haft Covid. Tyckte du inte det var av intresse? Är du nu sjuk så torde Covid vara orsaken och inte att du blivit vaccinerad. Hur vet du vilka saker som hör ihop, har en läkare sagt det? Hur kan du höra på en bandspelare att du inte andas? Det finns utrustning för det om du blir utredd för sömnapne. Tänk inte så mycket på att leta fel för då lär du hitta allt möjligt!
Citera
2022-10-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du berättar om att du är vaccinerad två ggr i TS men utelämnar att du haft Covid. Tyckte du inte det var av intresse? Är du nu sjuk så torde Covid vara orsaken och inte att du blivit vaccinerad. Hur vet du vilka saker som hör ihop, har en läkare sagt det? Hur kan du höra på en bandspelare att du inte andas? Det finns utrustning för det om du blir utredd för sömnapne. Tänk inte så mycket på att leta fel för då lär du hitta allt möjligt!

Jag har spelat in några nätter. Det förekommer andningsuppehåll på 40 sekunder där jag slutar andas (snarka) och sedan börjar andas intensivt för att ta igen syret under sömnen. Är normalviktig och 26 år, så vet inte varför jag har åkt på denna skit.

Misstänker att covid eller moderna vaccinet ligger bakom detta. Det var i början på maj jag vaknade en morgon med världens konstigaste huvudvärk, som att huvudet inuti svullnat upp. Och sedan juni känner jag ett tryck i ansiktet vid näsroten när jag lägger mig på kvällen. Fått nasonex på recept med det hjälper inte. Trycket är som minst på morgonen efter att jag sovit. Jag undrar om någon bihåla har svullnat igen? Har haft problem tidigare med allergi och snorigthet länge, men aldrig huvudvärk eller sådant.

Värt att notera är att de nätter jag sovit på magen så har jag känt mig piggare på dagen och sluppit tungheten I skallen. Ända problemet då är att armen domnat för att man ligger på den.
Senast redigerad av Ekrum 2022-10-23 kl. 01:25.
Citera
2022-10-23, 01:33
Medlem
Citat:
Jag har spelat in några nätter. Det förekommer andningsuppehåll på 40 sekunder där jag slutar andas (snarka) och sedan börjar andas intensivt för att ta igen syret under sömnen. Är normalviktig och 26 år, så vet inte varför jag har åkt på detta skit.

Misstänker att covid eller moderna vaccinet ligger bakom detta. Det var i början på maj jag vaknade en morgon med världens konstigaste huvudvärk, som att huvudet inuti svullnat upp.

Känner tryck i ansiktet vid näsroten när jag ligger ned, vilket jag har känt i 2 månader. Undrar om bihålorna svullnat igen. Fått nasonex på recept med det hjälper inte.

De nätter jag sovit på magen så har jag känt mig piggare på dagen och slipper tungheten I skallen. Ända problemet är att armen domnat för att man ligger på den.

Jag är normalviktig
Bara för att du inte snarkar eller andas ljudligt så innebär det inte att du inte andas. Det finns utrustning för att avgöra om du har andningsuppehåll. Låt läkare avgöra vilka sjukdomar du har. Ställ inga diagnoser efter vad du läser på nätet. Börja på din vårdcentral.
Citera
2022-10-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bara för att du inte snarkar eller andas ljudligt så innebär det inte att du inte andas. Det finns utrustning för att avgöra om du har andningsuppehåll. Låt läkare avgöra vilka sjukdomar du har. Ställ inga diagnoser efter vad du läser på nätet. Börja på din vårdcentral.
Kan lägga ut ett ljudklipp på det om du inte tror mig. Det hörs i ljudinspelningen som låg precis brevid sängen när jag sov. .

Varför känner jag mig annars tung I huvudet flera mornar när jag vaknar trots att jag sovit 8-10 timmar. Det är inte normalt och jag har aldrig haft problem med det förut. Sedan vaknar jag också en del gånger på natten. Enstaka gånger känner jag mig också kissnödig men det är inte så ofta.

Nu går jag runt med en jävla expanderande spänningshuvudvärk, där det trycker bakom näsan när jag ligger ned och blundar, som att det är inflammerat i bihålorna. Det kom i juni och har inte försvunnit. Testat kortison och rinexin. Hjälpte lite i början men har inte blivit av med problemet. Vet inte om det är sömnapnen som orsakar detta? Haft problem med snuvig och snorig näsa senaste året men jag är inte helt täppt.
Senast redigerad av Ekrum 2022-10-24 kl. 00:26.
Citera
2022-11-15, 17:06
Medlem
Fått svar från den nattliga sömnregristreringen. Jag hade 2 apneer på 19 sekunder. Detta gissar jag har varit värre förut. Men annars var det ingen sömnapne som de sa.

Undrar fortfarande över varför jag känner mig en del dagar trött, borta och tung I huvudet. Sover ändå 7-8 timmar på nätterna. Tryckänslan bakom näsan och nedre panna försvinner inte. Vissa dagar när man sovit bra känns det bara lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in