2022-10-22, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebirthmagic
Haha nej, det ska vara värt enligt mig. Det räcker inte att ha det fetaste men blire ingen bottleneck då kke?

Bottlenecks, dvs flaskhalsar uppträder alltid någonstans i ett datorbygge. Det finns inget som heter "oändligt snabb" för ett sådant spel hade nog varit jobbigt att spela för man förlorar redan efter några sekunders spelande, typ ?

De nya Intels CPUer är ju tydligen enastående i prestanda ihop med DDR5 men de kräver den nya sockeln LGA1700. Nu vet jag inte hur de står sig mot AMD Ryzen och Threadripper ihop med DDR5.

Intel leker lite grand med begreppen med att framhäva 32 threads, fastän de mycket riktigt
bara har 16 cores. Och det är rätt oväsentligt att skryta med 32 threads, fast alla vet att det betyder 16 cores, kärnor. Eller ja det är i regel bara 14 cores som är tillgängliga, de andra minst två stycken lägger ju systemet rabarber på.

Egentligen kan det finnas många rullande trådar inne i en dator samtidigt, men task schedulern växlar in dessa då och då, övrig tid som är befinner de sig i sleep mode.

För den som är seriös med sina byggen av stationära datorer bör alltid ha en klonad systemdisk att slänga in ifall man inte kan vänta på att en uppdatering ska bli slutförd.
Annars så kan man verkligen spilla bort tiden i onödan.
Vet dock ej hur Win 11 beter sig vid uppdateringarna, om den kluddar till allting som vid Win 10 ?

Läste om några som hade fått trubbel med några Win 11 uppdateringar, och begärde en
så kallad rollback. Dock med resultatet att skiten hängde sig efter en stund
Citera
2022-10-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Bottlenecks, dvs flaskhalsar uppträder alltid någonstans i ett datorbygge. Det finns inget som heter "oändligt snabb" för ett sådant spel hade nog varit jobbigt att spela för man förlorar redan efter några sekunders spelande, typ ?

De nya Intels CPUer är ju tydligen enastående i prestanda ihop med DDR5 men de kräver den nya sockeln LGA1700. Nu vet jag inte hur de står sig mot AMD Ryzen och Threadripper ihop med DDR5.

Intel leker lite grand med begreppen med att framhäva 32 threads, fastän de mycket riktigt
bara har 16 cores. Och det är rätt oväsentligt att skryta med 32 threads, fast alla vet att det betyder 16 cores, kärnor. Eller ja det är i regel bara 14 cores som är tillgängliga, de andra minst två stycken lägger ju systemet rabarber på.

Egentligen kan det finnas många rullande trådar inne i en dator samtidigt, men task schedulern växlar in dessa då och då, övrig tid som är befinner de sig i sleep mode.

För den som är seriös med sina byggen av stationära datorer bör alltid ha en klonad systemdisk att slänga in ifall man inte kan vänta på att en uppdatering ska bli slutförd.
Annars så kan man verkligen spilla bort tiden i onödan.
Vet dock ej hur Win 11 beter sig vid uppdateringarna, om den kluddar till allting som vid Win 10 ?

Läste om några som hade fått trubbel med några Win 11 uppdateringar, och begärde en
så kallad rollback. Dock med resultatet att skiten hängde sig efter en stund

Tack för denna kunskapsbefruktningen. Hur de olika komponenterna fungerar har jag inte så stor koll på, så det är intressant men jag bryr mig i huvudsak bara om prestanda i relation till spel. Så frågan om bottleneck var mer om det skulle begränsa fpsen till skillnad från andra cpus i större skala
Citera
2022-10-22, 15:19
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebirthmagic
Hur de olika komponenterna fungerar har jag inte så stor koll på, så det är intressant men jag bryr mig i huvudsak bara om prestanda i relation till spel. Så frågan om bottleneck var mer om det skulle begränsa fpsen till skillnad från andra cpus i större skala
Du kan köpa 4090 och testa, märker du att du blir CPU-begränsad så kan du alltid uppgradera.

13900K(F) och 13700K(F) är bra val just nu tycker jag.
Citera
2022-10-22, 15:20
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
bara har 16 cores.
13900K har 24 kärnor

16 e-kärnor
8 p-kärnor med HT.
Citera
2022-10-23, 10:46
Medlem
mongomanishs avatar
Din processor är fortfarande en jättebra processor, särskilt i högre upplösningar. Om du ska spela i 4K så finns det absolut NOLL att vinna på att byta processor eftersom din flaskhals till 99,9% alltid kommer att vara ditt grafikkort när du spelar i så hög upplösning. Kolla 4:50 in i denna video så ser du att skillnaden kommer vara <5% samtidigt som det skulle kosta en goda 15.000kr typ.

Lägg också till att de nya processorerna slukar ström som om det inte fanns någon morgondag precis på samma sätt som ditt grafikkort så du skulle behöva en PSU på minst 1000W samt vänja dig vid att sitta i en bastu om du inte har möjligheten att ha datorn i ett annat rum än skärmen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in