Citat:
Ursprungligen postat av
Bhagavan
Givetvis tillhör ikonen Bellman den svenska kulturens viktigaste. Visor som Gubben Noach, Fjäriln Vingad Syns På Haga, Märk hur vår skugga, Käraste Bröder och Joakim uti Babylon är så svensk kanon det bara går att bli. Jag hör dessa visor ofta i den svenska media jag konsumerar, men hade min umgängeskrets bestått av raggare, queerfolk eller invandrare hade det säkert sett annorlunda ut. Sverige är ett väldigt splittrat land på många sätt.
Men jag står fast vid att detta är visor som spelas oavsett om du känner igen dem när du hör dem eller inte. Dessutom inspirerade Bellman alla senare svenska trubadurer såsom Evert Taube, Sven-Bertil Taube, Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk m.fl., som i sin tur inspirerade senare popikoner såsom Jakob Hellman och Håkan Hellström, som i sin tur inspirerade mycket av dagens svenska popmusik. Utan Bellman hade det förmodligen sett mycket annorlunda ut idag, och det är också viktigt att beakta vad gäller kulturell influens och betydelse.
Melodierna är stulna och texterna lika orginal som dåtidens sagor såsom hela Disneykatalaogen, bröderna Grimm, Shakesphere, Homerus osv,. Det handar inte om några genier mer än plagiatörer som är först att få saker folklore i pränt.
Rent musikalist så var inte Bellman mer begåvad än Stefan & Krister som också har en samhällskritiskt betoning.
Svenska musiker i nutid har väldigt liten influens av Bellman annat än att de hört Gubben Noak på dagis.
Eddie Meduza skapade en helt ny genre textmässigt som bröt imot 1000årig tradition. Musikaliskt så må det ha varit rock n roll. Men textmässigt så var och är han ett unikum som flertalet generationer fortfarande kan i minnet.
Ta Meduza låten Ragga Runt som ett gäng flashbackare gjorde en remix på Punda Loss. Den är världsberömd i hela Sverige Bellman var väl sist i radion när Thåström stal hans i sin tur stulna melodier.