2022-10-20, 14:13
Medlem
Kulturkanon, är det att man blåser av en välbehövlig bredsida in på redaktionerna på expressen, aftonbladet och dn?
Citera
2022-10-20, 14:13
Medlem
Bhagavans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Utveckla gärna hur Bellman tilllhör den svenska kulturens viktigaste.
Givetvis tillhör ikonen Bellman den svenska kulturens viktigaste. Visor som Gubben Noach, Fjäriln Vingad Syns På Haga, Märk hur vår skugga, Käraste Bröder och Joakim uti Babylon är så svensk kanon det bara går att bli. Jag hör dessa visor ofta i den svenska media jag konsumerar, men hade min umgängeskrets bestått av raggare, queerfolk eller invandrare hade det säkert sett annorlunda ut. Sverige är ett väldigt splittrat land på många sätt.

Men jag står fast vid att detta är visor som spelas oavsett om du känner igen dem när du hör dem eller inte. Dessutom inspirerade Bellman alla senare svenska trubadurer såsom Evert Taube, Sven-Bertil Taube, Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk m.fl., som i sin tur inspirerade senare popikoner såsom Jakob Hellman och Håkan Hellström, som i sin tur inspirerade mycket av dagens svenska popmusik. Utan Bellman hade det förmodligen sett mycket annorlunda ut idag, och det är också viktigt att beakta vad gäller kulturell influens och betydelse.
Citera
2022-10-20, 14:17
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
När hörde du en Bellmanlåt sist på stan? Kan du en mer en två rader av en Bellman låt. Eddie Meduza skrålar ut ifrån raggarbilarna varje kväll på Sveavägen.
Vad är kultur? Nåt som folket hänger sig åt, eller något som en kultutrelit anser passande?
Jag är noll intresserad av kultureliten, men råkar föredra Bellman framför Meduza, och tycker att den förre hör hemma på listan ifråga. Mera brännvin funkar bättre i andra sammanhang som jag ser det...
Citera
2022-10-20, 14:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Så otroligt fånigt med en statligt sanktionerad kulturkanon.
Citera
2022-10-20, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavan
Givetvis tillhör ikonen Bellman den svenska kulturens viktigaste. Visor som Gubben Noach, Fjäriln Vingad Syns På Haga, Märk hur vår skugga, Käraste Bröder och Joakim uti Babylon är så svensk kanon det bara går att bli. Jag hör dessa visor ofta i den svenska media jag konsumerar, men hade min umgängeskrets bestått av raggare, queerfolk eller invandrare hade det säkert sett annorlunda ut. Sverige är ett väldigt splittrat land på många sätt.

Men jag står fast vid att detta är visor som spelas oavsett om du känner igen dem när du hör dem eller inte. Dessutom inspirerade Bellman alla senare svenska trubadurer såsom Evert Taube, Sven-Bertil Taube, Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk m.fl., som i sin tur inspirerade senare popikoner såsom Jakob Hellman och Håkan Hellström, som i sin tur inspirerade mycket av dagens svenska popmusik. Utan Bellman hade det förmodligen sett mycket annorlunda ut idag, och det är också viktigt att beakta vad gäller kulturell influens och betydelse.
En sjukt bögig repertoar även om den är välkänd. Typ sånt man sjunger i lågstadiet tillsammans med Emil och Pippilåtar .
Bellmans betydelse för svenskt musikliv är helt överdrivet kontra Max Martin och Yasin m,n. Det är inte en jävel som bryr sig om Bellman i det sammanhanget.
Men visst kan jag ha respekt för människan men den här orgien av Bellmansmörjande är ju patetiskt.
Citera
2022-10-20, 15:50
Medlem
Bhagavans avatar
Citat:
En sjukt bögig repertoar även om den är välkänd. Typ sånt man sjunger i lågstadiet tillsammans med Emil och Pippilåtar .
Bellmans betydelse för svenskt musikliv är helt överdrivet kontra Max Martin och Yasin m,n. Det är inte en jävel som bryr sig om Bellman i det sammanhanget.
Men visst kan jag ha respekt för människan men den här orgien av Bellmansmörjande är ju patetiskt.
På tal om Emil är Georg Riedel också en lika självklar kanonkompositör som Astrid Lindgren är en självklar kanonförfattare. Man bör ha stor respekt för dessa klassiska verk som satt sig i det folkliga medvetandet, och det vi alla sjungit som barn har format oss in i en familjär kontext som vi kan relatera till mellan samtliga levande generationer.

Det du talar om är den moderna musikscenen, men det är ju inte bara det som utgör kultur, utan också allt historiskt som haft stor betydelse för att forma samhället. Du kan inte, på ett fullvärdigt sätt, analysera dagens storheter utan att analysera dåtidens storheter som gav dagens storheter dess förutsättningar. Det är ju genom generationer vi tillsammans kultiverar kulturen. Bellman är en gigant, punkt slut.

Sen ska ju Fröding som poet och Mando Diaos tonsättning av ”Strövtåg i Hembygden” förstås vara med, på tal om direkta länkar mellan klassiska giganter och modern popmusik.
Senast redigerad av Bhagavan 2022-10-20 kl. 15:53.
Citera
2022-10-20, 16:22
Medlem
Jag tror att åtminstone hälften av de som omnämns i OPs inlägg skulle avböja att deras verk ingick i en kulturkanon utsedd av kriminella rasister och korrupta nyliberaler.
Citera
2022-10-20, 17:09
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag tror att åtminstone hälften av de som omnämns i OPs inlägg skulle avböja att deras verk ingick i en kulturkanon utsedd av kriminella rasister och korrupta nyliberaler.
Vad jag förstått ska en kanon tas fram av en oberoende panel med en armlängds avstånd till kriminella rasister och korrupta nyliberaler men det är förstås svårt att uppnå en distans när de tagit fram en och gett pengarna till mig.
Citera
2022-10-20, 17:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Melodierna är stulna och texterna lika orginal som dåtidens sagor såsom hela Disneykatalaogen, bröderna Grimm, Shakesphere, Homerus osv,. Det handar inte om några genier mer än plagiatörer som är först att få saker folklore i pränt.
Rent musikalist så var inte Bellman mer begåvad än Stefan & Krister som också har en samhällskritiskt betoning.
Svenska musiker i nutid har väldigt liten influens av Bellman annat än att de hört Gubben Noak på dagis.
Eddie Meduza skapade en helt ny genre textmässigt som bröt imot 1000årig tradition. Musikaliskt så må det ha varit rock n roll. Men textmässigt så var och är han ett unikum som flertalet generationer fortfarande kan i minnet.
Ta Meduza låten Ragga Runt som ett gäng flashbackare gjorde en remix på Punda Loss. Den är världsberömd i hela Sverige Bellman var väl sist i radion när Thåström stal hans i sin tur stulna melodier.
Citera
2022-10-20, 18:20
Medlem
Bhagavans avatar
Citat:
Melodierna är stulna och texterna lika orginal som dåtidens sagor såsom hela Disneykatalaogen, bröderna Grimm, Shakesphere, Homerus osv,. Det handar inte om några genier mer än plagiatörer som är först att få saker folklore i pränt.
Rent musikalist så var inte Bellman mer begåvad än Stefan & Krister som också har en samhällskritiskt betoning.
Svenska musiker i nutid har väldigt liten influens av Bellman annat än att de hört Gubben Noak på dagis.
Eddie Meduza skapade en helt ny genre textmässigt som bröt imot 1000årig tradition. Musikaliskt så må det ha varit rock n roll. Men textmässigt så var och är han ett unikum som flertalet generationer fortfarande kan i minnet.
Ta Meduza låten Ragga Runt som ett gäng flashbackare gjorde en remix på Punda Loss. Den är världsberömd i hela Sverige Bellman var väl sist i radion när Thåström stal hans i sin tur stulna melodier.
Ett sånt fruktansvärt ointressant argument. Bellman må ha lånat många melodier från operor och liknande, men flera mästerverk har ingen känd förlaga och dessutom ändrade han i regel i melodierna för att göra dem unika för honom. Det är ingen skillnad mot dagens popmusik där man också lånar, kopierar och samplar med syfte att skapa en egen produkt. Ändå försöker du få det till att den musiken är kanon men att Bellman är illegitim. Det är ju rent trams.

Givetvis var Bellman en duktig musiker då han även fungerade som hovunderhållare. Det är inte buskis vi har att göra med här. Och dagens svenska musiker har sannerligen inspirerats av någon som i sin tur har inspirerats av någon som inspirerades av Bellman. Det är flera led av generationer som stöpts i samma form, antingen direkt eller indirekt. Det är så kultur fungerar.
Citera
2022-10-20, 18:20
Medlem
21Nyheternas avatar
Bra och genomtänkt. Skulle vilja lägga till att Monica Zetterlunds version av Ack Värmeland du sköna är den absolut bästa av existerande versioner.
Citera
2022-10-20, 18:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ett sånt fruktansvärt ointressant argument. Bellman må ha lånat många melodier från operor och liknande, men flera mästerverk har ingen känd förlaga och dessutom ändrade han i regel i melodierna för att göra dem unika för honom. Det är ingen skillnad mot dagens popmusik där man också lånar, kopierar och samplar med syfte att skapa en egen produkt. Ändå försöker du få det till att den musiken är kanon men att Bellman är illegitim. Det är ju rent trams.

Givetvis var Bellman en duktig musiker då han även fungerade som hovunderhållare. Det är inte buskis vi har att göra med här. Och dagens svenska musiker har sannerligen inspirerats av någon som i sin tur har inspirerats av någon som inspirerades av Bellman. Det är flera led av generationer som stöpts i samma form, antingen direkt eller indirekt. Det är så kultur fungerar.
Bellman var en trubadur med stulna melodier. Yngwie Malmsteen skulle passa bättre in i en kulturkanon än Carl Mikael. Men visst är man på en nivå där man dyrkar gubben noak så kanske Bellman platsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in