2022-10-20, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det säkraste sättet att få ungdomar att avsky något för all framtid är att framställa det som Något De Måste Ta Del Av. Har man inte fattat den elementära psykologiska mekanismen har man inte alla indianerna i besticklådan.

Det går över när man blir vuxen. Mycket jag tyckte var tråkigt i skolan kan jag idag finna glädje i.
Citera
2022-10-20, 06:36
Bannlyst
Ge pengar tilll nyproduktion av Svensk film som inte är så jävla PK..Senaste Göta (k)anal var ett skräckexepel hur filmindustrin skall uppfostra tittare i en massa politisk dravel, istället för bara humor...
Citera
2022-10-20, 06:46
Medlem
Att TS använder sig av kategorin ”Tavlor” istället för exempelvis Bildkonst visar hur dålig koll hen har. Du skiter helt i skulpturer, video, performance och andra konstformer?

OnTopic: i den kategorin bör verk av Nathalie Djurberg, Carl Johan DeGeers Skända flaggan, Hilma af Klint samt Lars Vilks nimis ingå.
Citera
2022-10-20, 08:04
Medlem
Grontarskonts avatar
Försökte skriva in Tidölagen men med autocorrekt blev det tidelag. Kanske samma sak egentligen!
Citera
2022-10-20, 08:26
Medlem
TheKhurgans avatar
En ok lista, men behöver lite hjälp här och där.

Jag vill lägga till Spatelboll under lekar.
Under tavlor behövs Grindslanten av August Malmström samt något med Zorn.
Citera
2022-10-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Tidöavtalet står det följande på sida 62
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.

Sune och mamma mysko i litteraturkanon. Tillåt mig RÅSKRATTA!!! Finns hundratusen mer relevanta och mer höglitterär barnlitteratur än den.

Yohio? Vet knappt vem det är. Kanske ABC-flickorna av Lisa Larson. Gladiatorboll heller aldrig hört talas om.
Senast redigerad av bigpink 2022-10-20 kl. 09:54.
Citera
2022-10-20, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Staten kan inte jämna ut så kallat kulturellt kapital. Varken Mohammed eller Johnny kommer ta till sig finkultur bara för att det finns någon lista över vad samhällseliten för närvarande finner vara finkultur. Kulturellt kapital går i arv, det är föräldrarnas uppgift att bilda sina barn. För att besvara andra frågan är kanon i min mening ganska meningslöst, så det gör inget att staten lägger sig i.
Du har förstås helt rätt. Jag undrar vad syftet med detta är..
Citera
2022-10-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Den där listan var underlig! Varför är "Ack Värmeland" med två gånger? Händel var tysk - senare engelsk - och har inget med svensk musik att göra. Här måste man i så fall ha med svenska kompositörer som Hugo Alfvén och Wilhelm Petersson-Berger, som skrivit många kända klassiska verk som spelas ofta. Och naturligtvis "Den svenske musikens fader" - Johan Helmich Roman, vars "Drottningholmsmusiken" är ett berömt verk.

Trodde du verkligen att Händel var svensk?
Citera
2022-10-20, 10:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det säkraste sättet att få ungdomar att avsky något för all framtid är att framställa det som Något De Måste Ta Del Av. Har man inte fattat den elementära psykologiska mekanismen har man inte alla indianerna i besticklådan.

Har det sagts att en kulturkanons uppgift i Sverige är att guida ungdomar att ta del av något?

Poängen är väl att hjälpa till att definiera vad svensk kultur är och vad en huvudsaklig bildning på området innebär för en vuxen svensk. En artonåring måste inte ha uppnått detta bildningsideal genom studier på gymnasiet.
Citera
2022-10-20, 11:25
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Faktiskt en mycket bra lista! Mina första förslag är att lägga till Röde Orm före nästan alla andra förslag under litteratur. Nils Holgersson, Utvandrarna och Röde Orm är givna på listan, liksom nästan vilken Astrid Lindgren som helst utom just Karlsson på Taket.

Under Film ser jag hellre Att angöra en brygga än äppelkriget. Fucking Åmål kan du byta ut mot vilken annan svensk film som någonsin gjorts, om du exkluderar Moodyson-filmer. Det är en personlig åsikt, inser jag. Och Sällskapsresan hellre än Jönssonligan.

Strövtåg i Hembygden måste vara med, antagligen under Populärmusik.

Men annars en mycket bra lista.
Röde Orm kommer aldrig läggas till då det är skånsk kultur, vilket alltid har motverkats i Sverige. Något verk av Fritiof Nilsson Piraten kunde också varit med.
Citera
2022-10-20, 11:27
Medlem
Giant Squids avatar
Tomten av Viktor Rydberg är inte hans bästa verk.
Jag skulle vilja lyfta hans jätteverk Undersökningar i Germanisk Mytologi. Ett mästerverk, som författades i olika skrifter efter läsförmåga och var grund till folkskoleboken Fädrernas Gudasaga, samt den enklare historien Sagan Om Svärdet som hittades för nått decennie sedan i hans skrivbordslåda. Tyvärr var hans förlag det judiska Bonniers som inte gjorde fler upplagor när Hitler började härja. Ämnet Germaner var för känsligt.
Tolkien plockade mycket ifrån Rydberg. Rydberg var sveriges Leonardo Da Vinci gällande mytolologisk kunskap.
Citera
2022-10-20, 11:29
Medlem
De flesta kommuner ger ekonomiska bidrag till ideella föreningar som bedriver verksamhet inom kommunen. Oftast prioriteras verksamhet för vissa grupper, t.ex. barn och ungdomar. Olika kommuner har olika typer av bidrag.
Flesta olika etnicitet har egna föreningar där man får bidrag för sina aktiviteter.
Finns för barn och gamla och alla där i mellan.
Man lär sig sitt eget kultur som laga mat, sy kläder, danser, musik osv
Var det något i Tidöavtalet som tog upp detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in