2025-09-02, 15:04
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Är det tänkt att kaozarna i Rinkeby ska sjunga med i ”Fars lille påg”, läsa Strindberg som kvällslektyr och kolla frivilligt på "Sjunde inseglet"?
Inte ens ebba, kristersson och Åkesson gör väl det.
Komiskt.
Får klara "we shall overcome" vibbar av hela projektet.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-02 kl. 15:06.
Citera
2025-09-02, 15:08
Medlem
När man snabbt skummar igenom listan ser den ändå helt OK ut.

Att bara ta med sådant som är över 50 år var ett genidrag. Då slipper vi aktivisttjat om att Yasin eller Einár eller Hassen Khemiri måste vara med. Eller menskonst.

Ja, listan var inte perfekt. Dan Andersson borde t.ex. varit med. Och varför inte Abba?

Men den var ändå klart godkänd. Det har funnits en ärlig ambition att få med sådant som är svenskt.

Visst, synagogan kändes lite malplacerad och det var kanske lite väl mycket feminism och samer. Å andra sidan så är jämställdhet typiskt svenskt och samerna lever här. Så det är ändå acceptabelt.
Citera
2025-09-02, 15:10
Medlem
Svenska freds rasar.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenska-freds-rasar-mot-viggen-i-kulturkanon/
Det här är en del av en trend där vi ser hur Saab flyttar in i kulturen. Det här är något som auktoritära stater skulle göra, alltså lyfta in ett militärhistoriskt projekt som Viggen. Det är en del av en större militarisering som vårt samhälle är inne i, säger Kerstin Bergeå, ordförande för organisationen.

Bara det faktum att Svenska Freds blir arga gör att jag tror att Kulturkanon har ett syfte.
Citera
2025-09-02, 15:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Är det tänkt att kaozarna i Rinkeby ska sjunga med i ”Fars lille påg”, lösa Strindberg dom kvällslektyr och kolla frivilligt på "Sjunde inseglet"?
Inte ens ebba, kristersson och Åkesson gör väl det.
Komiskt.
Får klara "we skall overcome" vibbar av hela projektet.

Det var många som stod på balkongerna runt Filmstaden i Råsunda och tittade på häxbränningen i "Sjunde inseglet" när den spelades in 1957. Tyvärr valde man kameravinklar så de kom inte med i själva filmen.

Jag tror Kaosblattarna kommer att vara så upptagna av att läsa lagtexter från 1700-hundratalet framöver att kriminaliteten kommer att gå ned.

Ebba, Uffe, Jimmie och vad Liberalernas ledare nu än heter är nog de enda som kan alla dessa texter som rinnande vatten.
Citera
2025-09-02, 15:15
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Var är lättkränktheten?
Jag misstänker samerna nog är först på plats men efter ett tag kommer nog äldre socialdemokrater inse att Per Albins tal var det bästa de fick med på listan.

Att Harsprånget blev symbolen för vattenkraftutbyggnaden är nog mest p g a den stationen är den som producerar mest el men Porjus är äldre och har mycket tjusigare gamla lokaler via detta. Byggnadsminne redan 1986.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Porjus_kraftverk?wprov=sfla1

Listigt filmval att ha med en klassiker med utsatt ungdom med drogbekymmer.
”Dom kallar oss mods” av Stefan Jarl och Jan Lindqvist.
Citera
2025-09-02, 15:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Svenska freds rasar.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenska-freds-rasar-mot-viggen-i-kulturkanon/
Det här är en del av en trend där vi ser hur Saab flyttar in i kulturen. Det här är något som auktoritära stater skulle göra, alltså lyfta in ett militärhistoriskt projekt som Viggen. Det är en del av en större militarisering som vårt samhälle är inne i, säger Kerstin Bergeå, ordförande för organisationen.

Bara det faktum att Svenska Freds blir arga gör att jag tror att Kulturkanon har ett syfte.

Jag tror staten kommer att börja sälja vykort med bild på Radiohuset också för att dra in lite pengar på kulturkanonen och statskassan. (Köp vykort, köp vykort!)

Förhoppningsvis kommer bysten av Lennart Hyland med i vykortet för att hylla den långa svenska traditionen av alkoholism och hustrumisshandel som går långt bak i historien.
Citera
2025-09-02, 15:17
Avstängd
Ksenia74s avatar
Macken med Galenskaparna och After Shave måste ju vara med såklart
Citera
2025-09-02, 15:19
Medlem
Å... fasen va korkad ja e. Såklart att kulturkanon är en pik till galenskaparnas film "Leif" och således en hyllning till Sveriges vapenindustri Bofors mf. Att jag inte tänkte på det 😁

https://www.youtube.com/watch?v=hE0HOOD_3as
Citera
2025-09-02, 15:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Macken med Galenskaparna och After Shave måste ju vara med såklart

De hade en 50-årsgräns som diskvalificerade AꓭBA. Vilket borde göra att Macken får vänta lite.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-09-02 kl. 15:23.
Citera
2025-09-02, 15:20
Medlem
sonicguides avatar
Verkar vara gott om fel.
Per Anders Fogelström heter han väl.
Dessutom och det kanske är det grövsta så är det ju Benny Andersson och Björn Ulvaeus som skrivit Guldet blev till sand.

Det är mycket som är fel där de inte verkar ha bestämt sig men Jussi Björling gjorde inte Ack Värmeland du sköna.
Det verkar minst sagt förvirrat. Jag tror att många upphovsmän kommer att protestera mot att de blir förbigångna.

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Nu får man göra en ny kulturkanon till nästa vecka. Gör om gör rätt.
Senast redigerad av sonicguide 2025-09-02 kl. 15:28.
Citera
2025-09-02, 15:22
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De hade en 50-årsgräns som diskvalificerade ABBA. Vilket borde göra att Macken får vänta lite.

Macken sändes ju 1986 så det blir precis 50 år
sedan nästa år .

Fel av mig det är bara 40 år sen nästa år som Macken sändes
Citera
2025-09-02, 15:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Macken sändes ju 1986 så det blir precis 50 år
sedan nästa år .

Fel av mig det är bara 40 år sen nästa år som Macken sändes

AꓭBA vann väl 1974? Men hur får du 1986 att bli "precis" 50 år sedan? Är det något med 25% moms jag missar?

Edit: Såg att du rättade dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in