2022-10-28, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Obehagligt.

Om hon är den som tuttat på utanför sitt ex:s dörr, då är det verkligen en mycket allvarlig signal att hon är farlig. Det är inte normalt.

Om de här tjejerna är de två som har dödat T*ove, då tänker jag att det är som i många andra fall där det händer saker; en som driver och en som följer.

Absolut, och så är känslan här också! Dem jag pratat med som känner MH kan absolut inte förstå detta, hon beskriv som extremt snäll, omtänksam, lite tystlåten. Så förmodligen är hon den som följt.
Citera
2022-10-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
Som sagt jag utesluter ingenting , men tillrätavisa mig men de är väl "På sannolika skäl misstänkta" det är om jag inte minns fel den högsta misstanke graden innan åtal ?
Är lite trött nu efter ha läst igenom tråden hela natten. Men som sagt jag utesluter ingenting men tror polisen har rätt misstänkta här och mer kött på benen än vad många andra tror. Sedan visst polisen kan ha fel osv.

Det krävs inte mycket för att bli häktad på sannolika skäl. Kan räcka med att man är den sista som sett BO i livet. Jämför med Amela-fallet.
Citera
2022-10-28, 07:38
Medlem
borjeBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Går psykopati under allvarlig psykisk störning? Johanna Möller verkar vara dömd till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.

Vet inte om någon svarat under natten då det är så frenetiskt mycket inlägg. Men eftersom många verkar ha missuppfattat vad en p7 är och alla säkert inte har jättebra koll på vad som krävs för rättspsykiatrisk vård så försöker jag reda ut detta här.

De mgm ska nu genomgå en s.k P7, en paragraf 7 utredning. Detta är vad som i folkmun ofta kallas för en liten sinnesundersökning.
Undersökningen är relativt enkel och tar någon timma eller ett par. En psykiatriker träffar mgm och gör en bedömning om personen lider av allvarlig psykisk störning.

En P7 redovisar således INTE vad för störning utan endast om så kan vara fallet, detta för att beslut ska tas om en rättspsykiatrisk undersökning ska göras eller ej. En vad som i folkmun ofta kallas stor sinnesundersökning. En sådan tar 4-6veckor att göra, mgm undersöks och observeras dygnet runt på en rättspsykiatrisk enhet. Först efter detta kan ett resultat ges om vilken typ av störning det handlar om.

”Psykopati” som du nämner här heter antisocial personlighetsstörning och kan bedömas som allvarlig psykisk störning, men måste inte vara så. Det finns ju även här grader av störningen.

Det är heller inte utredningen i sig som avgör om domstolen dömer till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, utan detta är ett beslut domstolen tar.

Om domstolen då anser att den misstänkte har handlat under påverkan av en allvarlig psykisk störning, ska domstolen i första hand välja en annan påföljd än fängelse. En vanlig påföljd är i stället rättspsykiatrisk vård.

För att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård måste den tilltalade fortfarande lida av en allvarlig psykisk störning och ha behov av psykiatrisk tvångsvård.

Just antisocial personlighetsstörnin, sociopati etc är extremt komplext, vissa hävdar att vård kan hjälpa men det mesta talar för att individen snarare utnyttjar vården för att lära sig ytterligare sätt och vägar för att manipulera sin omgivning.

Så för att besvara din fråga som jag tror egentligen var om ifall/varför vissa med tydliga psykopatdrag inte döms till rättspsykiatrisk vård är svaret, ja det är en allvarlig psykisk störning, men om det är en enskild diagnos så är det som regel inte möjligt att behandla och därför är rättspsykiatrisk vård inte aktuellt.

Hoppas det rätar ut frågetecken både för dig och för andra som verkar ha missuppfattat vad en p7 är
Citera
2022-10-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Får Wilmavibbar av berättelsen om dunsar, och sen blev det tyst.
Utgår från att bostaden har undersökts "forensiskt" (eller vad det heter) men har inte läst att så gjorts. ?
Du kan nog vara helt säker på att JJ's lägenhet har lusats på ledtrådar forensiskt. Speciellt då det gått så pass lång tid sedan försvinnandet.

Vad de sagt och inte sagt i förhör vet vi absolut ingenting om heller. Polisen kan sitta på information som vi flashbackdetektiver inte har en aning om. Exempelvis huruvida telefonen fanns i JJ's lägenhet eller ej. Det är än så länge bara en trådsanning.
Citera
2022-10-28, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Absolut, och så är känslan här också! Dem jag pratat med som känner MH kan absolut inte förstå detta, hon beskriv som extremt snäll, omtänksam, lite tystlåten. Så förmodligen är hon den som följt.
Vilket enligt statistiken borde innebära att hon snart sjunger ut, om hon inte redan gjort det.
Citera
2022-10-28, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Är det korrekt att JJ har hästar hemma på faderns gård?

Det verkar oklart om hon har alla hästar hemma...
Citera
2022-10-28, 07:48
Medlem
Chandler Bings avatar
Hur ofta hörs förhör när man sitter häktad? Flera gånger per dag eller?
Citera
2022-10-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Hur ofta hörs förhör när man sitter häktad? Flera gånger per dag eller?
Olika
Citera
2022-10-28, 07:50
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVintergata
Är det någon som vet när MH fick sitt körkort ?
Transportstyrelsen.
Citera
2022-10-28, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det krävs inte mycket för att bli häktad på sannolika skäl. Kan räcka med att man är den sista som sett BO i livet. Jämför med Amela-fallet.

Om du bara är den sista att se någon i livet så bör misstanke graden vara någon av de lägre och då är det "Skäligen misstänkt."

Men är du "På sannolika skäl misstänkt." om jag minns rätt så har dem någon form av stödbevisning.

Men som sagt jag kan ha fel här,har bara för mig det är så som sagt ganska trött för att försöka hitta nått konkret i denna tråden .
Citera
2022-10-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Står att intyget från p7 ska ha kommit in till tingsrätten senast den 21 november 2022? Då behövs en omhäktning. Sådan undersökning brukar ta ett tag.

RMV kan begära mer tid av domstolen
Citera
2022-10-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Förstår inte att många lägger energi på cykeln. MGM hade många tillfälle att flytta på den och flyttades sannolikt av MH när JJ var på mc donalds, därmed spring i trappan. Onödigt att lägga energi på konspirationsteorier kring låsplacering på hjulet eller vid vilken byggnad som cykeln dumpades.

Cykeln är en viktig pusselbit, oavsett vad som har hänt.

Polisen har upprepade gånger bett om tips kring cykeln. Det visar att även polisen tycker att den är av intresse för utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in