i städerna används falska träd med artificiellt ljus. Men finns det inget sätt att ha något naturligt som producerar ljus? Kanske på något sätt använda eldflugor i parken för ljus. Eller jag vet att det finns ett djur som producerar ljus i havet (bioluminiscens). Det här är bara exempel. Jag vet inte hur de skulle användas men jag är säker på att det alltid finns kreativa sätt att komma på något. Naturligtvis borde dessa parker vara lämpliga för insekterna att leva men också säkra för människor att använda ungefär som en djurpark men med säkrare djur. eller kan vi kanske genetiskt modifiera en växt för att producera ljus på något sätt?
Senast redigerad av ForumsHack 2022-10-15 kl. 18:12.
Finns inga lysande eldflugor i Sverige och även om vi skulle importera dem och släppa ut i en park så lär de inte stanna kvar där eller överleva särskilt länge. Sen är de ju aktiva på sommaren och lyser bara under en kort tid när det är dags för parning.
Lysmaskar finns i Sverige men de sitter mest nere i gräset och lyser runt Juni/Juli i ca 2-3 veckor.
Så visst det skulle väl funka att gå runt och sammla in ett gäng och sätta på lite grenar i ett träd i en park och de lär stanna där iallafall första natten.
Men de lär snabbt bli uppätna eller trampade på så att få en större mängd att överleva i en park blir väldigt svårt.
Finns inga lysande eldflugor i Sverige och även om vi skulle importera dem och släppa ut i en park så lär de inte stanna kvar där eller överleva särskilt länge. Sen är de ju aktiva på sommaren och lyser bara under en kort tid när det är dags för parning.
Lysmaskar finns i Sverige men de sitter mest nere i gräset och lyser runt Juni/Juli i ca 2-3 veckor.
Så visst det skulle väl funka att gå runt och sammla in ett gäng och sätta på lite grenar i ett träd i en park och de lär stanna där iallafall första natten.
Men de lär snabbt bli uppätna eller trampade på så att få en större mängd att överleva i en park blir väldigt svårt.
Jag är intresserad av hur vi kan införliva naturen i vårt tekniska mänskliga liv. naturens goda sidor. Som när vinden blåser mot ditt hus ger det ett trevligt ljud. Eller så kan du se skuggorna av träd som rör sig som kopplar av dina ögon. Jag tror att det skulle göra människors mentala hälsa, särskilt teknikbesatta, bra.