2022-10-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pugh
Hej,

Jag har länge funderat på att flytta utomlands en längre period och helst stadga mig i ett annat land än Sverige men inte kunnat välja vart jag vill testa på att bo. Har länge haft span på San Fransisco då det verkar vara en sådan jävla trevlig stad på ren svenska. Den friska luften, havet, naturen, stränderna...

Är det någon som vet hur det är att bo där, eller som varit där på semester under en längre tid? Har staden den där härliga känslan som man tänker sig att bara San Fransisco skall ha, alltså en kustnära laid back stad men trevliga invånare och inte så mycket flash flash som i L.A? Trevliga roliga barer och vackra kvinnor...? Hur ser musikscenen ut?

Ser fram emot svar... : )

P.S pengar är inget problem, så ev hög arbetslöshet behöver vi inte ta med i kalkylen.

/ Pugh

Ja den är (eller var) exakt så trevlig som du beskriver. Jag föll pladask. Dock extrema mängder uteliggare och skyhöga bostadspriser. Vet inte heller hur det är där efter Covid.
Citera
2022-10-12, 23:42
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har länge funderat på att flytta utomlands en längre period och helst stadga mig i ett annat land än Sverige men inte kunnat välja vart jag vill testa på att bo. Har länge haft span på San Fransisco då det verkar vara en sådan jävla trevlig stad på ren svenska. Den friska luften, havet, naturen, stränderna...

Är det någon som vet hur det är att bo där, eller som varit där på semester under en längre tid? Har staden den där härliga känslan som man tänker sig att bara San Fransisco skall ha, alltså en kustnära laid back stad men trevliga invånare och inte så mycket flash flash som i L.A? Trevliga roliga barer och vackra kvinnor...? Hur ser musikscenen ut?

P.S pengar är inget problem, så ev hög arbetslöshet behöver vi inte ta med i kalkylen.

/ Pugh

Jag var där själv i 2 veckor 2015 - Jävligt mysig stad - Härlig atomsfär - trevliga o hjälpsamma människor, skön attityd. Däremot som många säger problem med hemlösa som kan vara farliga eller obehagliga. Tycker definitivt du ska åka dit och kolla innan.
Citera
2022-10-12, 23:42
Medlem
Citat:
Hej,

/ Pugh

Jag såg en rubrik för ett par år sedan: "Svenskar vill inte bo i San Fransisco"
Det var Spotify som inte kunde behålla sina svenska anställda. Anledningen var att de ständigt trampade i människobajs, på vägen till eller från jobbet.
Av nyfikenhet började jag forska - och ingen vet väl hur stor masshemlösheten har blivit?
Fick inblick i skattesystemet och avgifterna och vanligt folk som kände sig lurade av ett system som pressade allt mer pengar av dem.
Men som sagt det var inte pengarna som var problemet - utan bajset på gatorna.

Men kul för dig att fundera på ett annat land. Det är inte lätt att hitta guldkornen i media. Vanligtvis är det inte guld - det som glimmar.
Citera
2022-10-13, 00:55
Medlem
Pughs avatar
Verkar som jag får tänka om angående SF. Har även lärt mig att stava det rätt nu, tack!

San Diego kanske är ett bättre alternativ om man söker en skön kuststad… verkar förjävligt med allt människobajs på gatorna. Synd, för tyckte det verkade som den optimala staden!
Citera
2022-10-13, 02:28
Medlem
Skyggedanss avatar
- Perfekt väder i stort sett året runt. Milt medelhavsklimat, inte för kallt, inte för varmt. Skulle det vara för varmt behöver man bara vänta tills ~16.00 då dimman kommer in.

- Bra med jobb, många företag, höga löner.

- Fin arkitektur, victorian houses från tidiga 1900-tal överallt. Nya skyskrapor, gamla broar, torn och byggnader som alla är storslagna i svenska mått.

- Många "små-städer" i staden. Finns t ex ett Japan town, China town, Italian district, hippie district, Mexican district. Det gamla skandinaviska distriktet blev till bög-kvarteret (the Castro). Staden är uppdelad i flertalet olika distrikt, med sin unika arkitektur (till viss del iaf) och känsla. The Marina är posh och där finns mycket party party. Fisherman's wharf och Powel St är turistiga. Latino-kultur i the Mission. Många barer överallt i staden givetvis. Inte så mycket till klubbar dock. Finns inget "Stureplan" i SF. Amerikaner har inte riktigt den kulturen (utanför Vegas). Vill man ha mer europeisk bar/klubb med dansgolv får man gå till bög-distriktet alt EDM-klubb, men då är du plötsligt mitt i en subkultur och det är inte alls samma känsla som en vanlig krog med dansgolv i Sverige.

- Bra musikscen som lockar till sig stora artister/band, samt indiband inom pop, punk, folk, rock från överallt i Kalifornien, Oregon, Washington. Staden har flertalet jazzbarer om du gillar sånt också. Hiphop är mycket större i Oakland över bron (där negrerna bor). Staden bygde precis en stor arena för framförallt basket, men den används även för stora konserter. Området kring arenan har blivit riktigt fint. Börjar påminna om ett litet CityWalk (som det i Hollywood).

- God mat, Kalifornien har allt du vill ha från både väst och öst och riktigt bra resturanger, speciellt asiatiska. Bra franska och italienska resturanger också. Har dock inte hittat något kebab-hak som jag gillar...

- SF är en ganska trött stad, de flesta går hem innan midnatt. Nästan alla barer stänger 2 på morgonen. Inte som NY... Dag-fester är mycket vanligare här. Man börjar festa någon gång på eftermiddagen sen är man klar. Vill man stanna uppe längre finns det ett fåtal EDM-klubbar och en massa strippklubbar, men det är dyrt och de får inte servera alkohol enligt lagen.

- Staden består av ca 45% europeer, 35% asiater, 15% hispanics, 5% negrer. Överlag en av de städer med flest öst-asiater i hela amerika. Eftersom staden är väldigt dyr att bo i och landmassan ytterst begränsad finns det inte många ghetto-folk här. Tvärtom attraherar staden högutbildade människor från hela landet, samt många europeer och rika kineser. Arbetarklassen består till stor del av hispanics och Irish/Italians som bott här i generationer. Filippiner jobbar på bra med underhåll också. Många asiater inom stadens administration. Många indier har kommit i.o.m. tech boomen de senaste 20 åren.

- Som i alla "babylon-städer" i Amerika gäller det att hitta sin "tribe", sin subkultur, annars kan livet lätt bli ensamt. Arbetsplatsen är väl det vanligaste stället att hitta vänner (som överallt i världen), men staden kryllar av klubbar och föreningar beroende på vad man är intresserad av.

- Människorna är milda och easy going. Det är inte samma stress som i NY (och till viss del LA). Lugnare tempo överlag, fast Financial District (down town) och Powel St/Market erbjuder big city hustle bustle. Människorna är dock inte så "friendly" som på många andra ställen i USA. SF är ju en storstad med folk från runt om i världen, väldigt blandat, och det leder ju till den typiska "mind your own business" kulturen som finns i alla stora städer.

- Bra infrastruktur och public transportation, kan lätt ta sig vart man vill i staden utan bil. Går bra att gå runt i staden också. Själva kärnan är ganska liten (typ som Sthlm) så bor man i smeten behövs ingen bil. Behöver man åka längre finns spårvagn och tunnelbana. UBER/taxi är ganska billigt inom staden.

- Under långhelger lämnar många av de bemedlade staden och åker ut på landet eller upp till fjällen. Tar ca 1 timme med bil sen har man vingårdar i världsklass, ca 3-4 timmar så har man skidåkning i världsklass och ett helt annat klimat och landskap. Det är överlag mycket stor variation på landskapen i Kalifornien.

- Staden har fina parker, stora Golden Gate park är en favorit. Finns även en stor strand som är mysig att hänga vid på kvällen, tända brasor och sånt. Still havet vid SF är dock inget man vill bada i då vattnet är iskallt (från Alaska). Vill du surfa drar du till Pacifica som ligger precis bredvid SF ut med kusten.

- Ganska liten stigma kring alkohol och droger. Vice tolereras mer eller mindre av stadens ledning, fast många av invånarna ogillar det skarpt. Gräs är lagligt, svamp/LSD kommer bli helt lagligt inom ett par år. Kokain är ganska vanligt förekommande. Meth och heroin/fentanyl har dock mycket dåligt rykte. Knarkförsäljning och missbruk förekommer öppet och bestraffas sällan. Många av de hemlösa skjuter upp fentanyl och heroin öppet, och du hittar kanyler här och där.

- Mycket hemlösa, som i alla amerikanska storstäder. Många hemlösa är mentalsjuka, men många väljer också frivilligt att leva hemlösa. Det finns hjälp att få, men då kan du inte bruka droger etc, så många väljer gatan och den "community" de har där. De flesta är total harmlösa men ibland ser man nån som snetrippar eller har psykbryt, vilken jag kan tänka mig är skrämmande om man är en liten kille eller tjej. Det är djungelns lag ute på gatan bland de hemlösa. Strikt segregerat mellan svarta och vita.

- Mycket property crime. Du kan inte ha bilen parkerad ute på gatan utan att riskera inbrott. Gäller att inte ha värdesaker i bilen.

- Mycket bajs på gatorna, människoskit, hundskit. Kan lukta väldigt illa till och från. Gäller att se upp vart man sätter foten. Detta gäller dock bara i down town. De finare distrikten är riktigt härliga att vandra igenom.

Personligen gillar jag staden och köper inte alls amerika-högerns propaganda kring hur illa det är. Givetvis är det äckligt med hemlösa som luktar bajs men att påstå att det förstör hela staden håller jag inte med om. Ska jag vara ärlig så gillar jag att staden är lite skitig, anything goes kapitalism. Svindyra paradvåningar blandat med vietnamesiska horhus. Vice City baby.
Citera
2022-10-13, 03:11
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
San Diego är en mycket trevligare stad!
Bättre väder, närmre till Arizona för utflykt, mindre slum, skönare människor etc.

Håller med här. Men varför inte välja Tijuana i Mexiko som ligger nästan ett stenkast från San Diego. Bättre fart och fläkt. Klart roligare att bo och kvällarna blir roligare. Har man lust att åka till USA så kan du ju bara knalla över gränsen. Det blir ju lättare att flytta också med visum också. Du spar ju en hel del pengar i bostadskostnad och matpengar.
Men är man ute efter böglivet i San Francisco så är det nog inget för dig.
Senast redigerad av fikasugen 2022-10-13 kl. 03:29.
Citera
2022-10-13, 08:34
Medlem
Citat:
Verkar som jag får tänka om angående SF. Har även lärt mig att stava det rätt nu, tack!

San Diego kanske är ett bättre alternativ om man söker en skön kuststad… verkar förjävligt med allt människobajs på gatorna. Synd, för tyckte det verkade som den optimala staden!

Jag bor i San Diego och kan intyga att det är relativt bajsfritt.
Citera
2022-10-13, 08:56
Medlem
santos_devilles avatar
Av alla ställen jag bott på i USA var San Francisco det värsta, smutsigt och segregerat. Jag flyttade till San Jose vilket jag gillade bättre.
Citera
2022-10-13, 10:18
Medlem
Här har vi en snubbe som traskar runt och kollar läget i staden:
https://www.youtube.com/watch?v=nJNdloJyeok

Verkar ha bättrat sig.
Citera
2022-10-13, 11:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Hej,

/ Pugh

Tror du ska kolla in Portland istället. Där är det trevligt.
Citera
2022-10-13, 11:46
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Årligen flyttar nästan 700 000 människor från Kalifornien för att slippa detta. De flyttar till Texas och Arizona som är republikanska stater och därför mycket säkrare, trevligare och lägre skatt men fortfarande varmt och fint.

Ja "progressiva" demokrater som tröttnar på smuts, laglöshet, wokeness och annat skit som den Demokratiska politiken lett till i deras hemstat flyttar till tryggare Republikanskt styrda stater - där de fortsätter rösta på Demokraterna, synbarligen för att få mer av skiten de flydde ifrån och även tvinga den på andra.

TS. Jag har varit i San Francisco och instämmer med många här. Smutsigt, äckligt och man har en känsla av att det kan vara farligt på många håll. Skulle inte vilja bo där. De centrala delarna och hamnområdet är dock väldigt vackra med mycket trevligt att se och göra så som turiststad om man håller sig till de bra områdena är det väl värt ett besök.
Citera
2022-10-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymshark
Ja jag har varit där. Skitstad med en massa turister och dyrt. Vill du flytta till Kalifornien flytta till Sacramento. SF är smutsig stad om du inte har pengar att bo i de bättre delarna. Luktar sopor, råttor och mycket uteliggare. Inte så charmigt som du kanske tror?

Håller med. Har bott i Sacramento och föredrar det framför San Francisco's dimmiga klimat, hutlösa priser, och som sagt alla uteliggare.
Senast redigerad av miscellaneous 2022-10-13 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in