2022-10-11, 09:29
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Alltså, du har ju redan sått ett frö med dina porrsidor som du glömt rensa från webbläsaren..
Dröjer inte länge innan det börjar växa kukar ur jorden som sprutar hejvilt omkring sig och du får tvätta stela strumpor.

Det är så livet är. Ett frö du inte kan stoppa.
De kommer komma runt routern, tro mig.
Porren är en väldigt stark motivator för unga pojkar.

Men lycka till!
Ja det vore mycket bättre om du vågade ta ett snack om detta med sexualititet och hur det funkar i verkliga livet.
Barn är inte dumma och får de veta att att internet-porren är en pengamaskin som främst vänder sig till män för att vi är skapta så att vi triggas av det vi ser, så fattar även unga pojkar galoppen.
Avdramatisera porren så mycket du kan.
Det är helt naturligt att bli kåt och naturen har även sett till att vi får en endorfinkick av en orgasm.
Meningen med livet är att sprida sina gener vidare, men vi lever i ett samhälle idag som är något helt annat än när människor vandrade i flock på savannen.
Vår biologi är kvar på savannen, men kroppen lever i en helt annan omvärld.
Ta även ett snack om att det inte är ok att tvinga sig på en tjej, hur kåt man än är.
Använd exemplet att de knappast skulle känna att det är ok om en bög vill sätta på dem i arslet och de säger nej men ändå blir påsatt.
Det är också en jäkla skillnad på att trycka ur sig lite sperma och så är det inte mer med det. Skillnad mot att få den i sig, bli gravid och få ta hand om ett barn i 15 år framåt.
Skulle de själva tycka att det är värt 15 år "frihetsberövad" bara för att få ett endorfinrus?
Jag vet att detta är OT och inte har med en routers funktion att göra, men jag tycker att det känns som om du vill "fixa" något som inte är trasigt i stället för att hantera grundproblemet.
Senast redigerad av GustavAdam 2022-10-11 kl. 09:33.
Citera
2022-10-11, 09:34
Medlem
Jag har av, flera anledningar, försökt att blockera olika saker och använder Comhem/Tele2. Men det går inte (vad jag kan se) utan du behöver koppla in en separat router som har fler avancerade inställningar. Sedan använda något i stil med AdGuard DNS och då kan du även blockera reklam från att ens komma in i ditt hem.
Citera
2022-10-11, 12:04
Medlem
Är barnen över femton ge fan i att blockera det.
Ofta barnsligt lätt att kringå blockeringar hursomhelst
Citera
2022-10-11, 12:10
Bannlyst
TS kan glömma att Comhem router klara något sådan.

Skulle föreslå

https://pi-hole.net/
Citera
2022-10-11, 12:12
Avslutad
Hur gamla och tekniskt kunniga är dina barn?
Citera
2022-10-11, 13:13
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Att ändra DNS i routern till tex Cloudflares Family förändrar bara vad datorn får för DNS via DHCP, vilket är väldigt enkelt att kringgå om man går in i inställningarna på datorn och skriver in en egen DNS där. Detta gäller även lösningar vanliga lösningar med Pi-hole.

Det är möjligt att lösa fixa detta, men ligger på en mycket högre nivå än vad jag tror TS klarar.
Citera
2022-10-11, 13:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Att ändra DNS i routern till tex Cloudflares Family förändrar bara vad datorn får för DNS via DHCP, vilket är väldigt enkelt att kringgå om man går in i inställningarna på datorn och skriver in en egen DNS där. Detta gäller även lösningar vanliga lösningar med Pi-hole.

Det är möjligt att lösa fixa detta, men ligger på en mycket högre nivå än vad jag tror TS klarar.

Bra att du skrev detta så jag fick tillfälle att tipsa Ts om hur denne kan spärra den ändringsmöjligheten på ett enkelt vis. DNS-Lock - https://www.sordum.org/9432/dns-lock-v1-4/.

Installeras på datorn med samma DNS som i routern, dölj programmet på något vis från åtkomst. Hidden folder, Protected folder etc.
Citera
2022-10-11, 13:41
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza

Egenskaperna för nätverksinställningarna kräver administratörs-behörigheter, så om ungarna inte har administratörskonton på sina datorer så kan de heller inte ändra DNS-inställningar.
Citera
2022-10-11, 13:59
Medlem
Som tidigare har sagt, byt DNS till något family friendly och kan du inte göra det i routern så gör det i enheten. Är dina barn tekniska nog att veta vad DNS är för något och dessutom återställa den så är de nog i ålder när man är lite intresserad av sånt och du bör i stället ta "snacket".

Men nämn åldern nu så vi vet om du är retarded eller om det är rättfärdigat.
Citera
2022-10-11, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Räcker att googla om de nu inte redan vet vad en VPN är, jag hade egna BNCs (proxyservrar) när jag va 6-7 år gammal på 90-talet samt hade börjat programmera
Kunde mer än min morsas "datalärare" på den tiden lol
Prrecis, har jag strul med mobilen typ får ungarna fixa det Unga har mer koll än vad man tror gällande ny teknik och de lär sig så mycket fortare än äldre gör.

Det med block av sexsiter, är inte problemet idag att unga med alla dessa appar mm skickar egengjorda sexklipp? Läste nån fup om ett sexbrott och där beskrevs just att de filmar det mesta och sen sprider runt det, detta är väl mer svårt att stoppa om inte omöjligt.

Tips till TS är att kanske försöka ha lite koll på ungarna och prata med dem kanske....
Citera
2022-10-11, 14:53
Medlem
Det går inte bara att "stänga av porr" i routern. Hur ska den veta vad som är en porrsida och vad som inte är det? Det bästa du kan göra är nog att skaffa någon form av föräldrakontroll-app. Du får läsa på lite om vad som är möjligt. Du lär dock inte få något vettigt skydd utan att pröjsa för det https://sv.wizcase.com/blog/basta-gratis-apparna-for-foraldrakontroll/
Citera
2022-10-11, 17:53
Medlem
PotatisHulkens avatar
Surfa in på https://192.168.0.1 eller https://192.168.1.1 och logga sedan in med uppgifterna som står på routern. Där kan du lägga in hemsidor du vill blocka, möjligtvis filtrera på vissa nyckelord. Men jag misstänker att det går att kringgå hyffsat enkelt genom att byta DNS-inställningar på sin lokala maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in