2026-04-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Bättre om man själv lyssnar på Tage Tuvheden intervjuarna själv. Minns i alla falla dom gjort av Thomas Gjutarenafve och på SwebbTV. Tuvheden har en bakgrund som kunnig på teknik och som ledare (Volvo?). Om jag minns rätt fikk han slut på andvändning av flockningsmedlet PFAS i vattenrening. Vad i h... har PFAS i dricksvatten att göra?
Har du inte blandat begrepp nu?
Flockningsmedel används för att ta bort PFAS från vatten. Inte för att tillsätta det.
Citera
2026-04-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Har du inte blandat begrepp nu?
Flockningsmedel används för att ta bort PFAS från vatten. Inte för att tillsätta det.

Jag skulle kunde ha misuppfattat, men inte Tage som bl.a. varit vattenverkchef.

Pia Hellertz skrev 2021 om Tuvhedens bok - SANNINGEN om Karl XII och Kulknappen. Två sitat och länk....

Tage berättar att han förklarade för sin chef Anders Lingsten att det var omöjligt att framställa ett flockningsmedel av miljöfarligt avfall och akrylamid (PFAS). ”Men han var övertygad om att genom en kokningsprocess kunna koka bort (förånga) tungmetaller” … ”Det pågick redan försök i Vetlanda att framställa ett effektivt flockningsmedel av rödslam” (s. 119).
....
Tage berättar att giftet naturligtvis även följer avloppsvattnet ut i vatten- dragen och dödar levande organismer där (s. 140). Han skriver: ”I många år har en stor mängd PFAS-ämnen kunnat tillsättas i reningsverken och påvisas t.o.m. i de stora sjöarna Vänern, Vättern och Mälaren” (s. 141). Nu kom det skräm- mande nära eftersom jag bor i Örebro.

https://tuvheden.se/recensioner
Citera
2026-04-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Jag skulle kunde ha misuppfattat, men inte Tage som bl.a. varit vattenverkchef.

Pia Hellertz skrev 2021 om Tuvhedens bok - SANNINGEN om Karl XII och Kulknappen. Två sitat och länk....

Tage berättar att han förklarade för sin chef Anders Lingsten att det var omöjligt att framställa ett flockningsmedel av miljöfarligt avfall och akrylamid (PFAS). ”Men han var övertygad om att genom en kokningsprocess kunna koka bort (förånga) tungmetaller” … ”Det pågick redan försök i Vetlanda att framställa ett effektivt flockningsmedel av rödslam” (s. 119).
....
Tage berättar att giftet naturligtvis även följer avloppsvattnet ut i vatten- dragen och dödar levande organismer där (s. 140). Han skriver: ”I många år har en stor mängd PFAS-ämnen kunnat tillsättas i reningsverken och påvisas t.o.m. i de stora sjöarna Vänern, Vättern och Mälaren” (s. 141). Nu kom det skräm- mande nära eftersom jag bor i Örebro.

https://tuvheden.se/recensioner
akrylamid är inte PFAS.
PFAS är inte akrylamid.

Tage kanske var chef, men verkar inte ha förstått kemin i reningsprocessen?
Eller var PFAS spreds ifrån?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in