Citat:
Ursprungligen postat av
BetteBoop
Det är fantastiskt att det finns människor som står beredda och redo att ta emot barn som är i akut behov av skydd! Tyvärr finns det för få jour och familjehem. Denna typ av retorik och annan smutskastning bidrar till det. Tänk längre än näsan räcker
Det är det, eloge och hatten av till goda familjehem!
Många/de flesta placerade barn är traumatiserade av olika grad. Dessa skulle jag personligen inte ta emot om inte ersättningen var obskyrt hög, då skulle jag kunna göra det en kortare period. Skälet är att traumatiserade barn i regel är oerhört krävande ur precis alla perspektiv. Jag har godhjärtade bekanta som varit familjehem där vissa placeringar varit en fruktansvärd upplevelse. Det har handlat om hur placeringarna gett sig på familjens djur, slagsmål med familjens egna barn eller där placeringen försökt begå övergrepp på familjens barn, placeringar som utmanar och bjuder in till slagsmål mot placeringsförälder, placeringar som rymmer hemifrån för att köpa knark och/eller sälja sex, placeringar som gått loss på hemmet eller tom försökt starta mordbrand. På detta den relativt vanliga närvaron av hårt språk.
Att det finns placeringar som är betydligt enklare än det exemplifierade spelar ingen roll, för mig är det inte värt risken eller den potentiella slakten av energi och pengar.