2024-04-26, 19:27
  #9421
Medlem
Marlenes medicin slut?
2024-04-26, 19:28
  #9422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Nu sitter Putin i Sams live och ska göra ett graviditetstest. De hoppas för hennes skull att det är negativt o gissar vem pappan är så vet inte hur det gått med zigenaren hon skulle gifta sig med förrförra veckan. Så jävla trashigt det här alltså.
Hon är drygt 40 år om jag inte minns fel och har inte några barn innan så får väl verkligen inte hoppas att testet är positivt
2024-04-27, 00:03
  #9423
Medlem
Nariiouhs avatar
Jag ser att ni fortfarande för meningslösa diskussioner med Kurtan av någon anledning.
Vill också välkomna den nya trådmedlemmen GRETA, du verkar besitta stora kunskaper och tillför tråden med mycket matnyttigt.


Nåväl. Hur många tror vi dyker upp imorgon? 50?
2024-04-27, 02:18
  #9424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att det finns solskenshistorier, men det är alldeles för många föräldrar som delar exakt samma upplevelser, nämligen att utredningarna har stora brister och att socialsekreterarna ljuger i utredningarna. Det kan förstås bli helt rätt, men risken för att det blir fel är överhängande som verkligheten ser ut och att det är helt fritt att skriva i stort sett vad som helst som inte behöver vara sant i utredningarna.

Kortfattat skjuter man från höften. Ibland blir det rätt förstås, men risken för att det blir fel är på tok för hög.


Det här är verkligen inte sant. Du kan vara hur frisk som helst som förälder. Får barnet problem i skolan av olika anledningar och inte mår bra av olika anledningar och du blir misstänkt för att vara orsaken och har en bristande föräldraförmåga så kan det gå riktigt illa om soc bestämt sig för den linjen.

Vilket "enormt maskineri" pratar du om? Klienterna och soc är inte jämfördiga parter på långa vägar när det gäller LVU-mål, även om det på pappret ser ut så. Det finns för lite tid från domstolens och juristernas sida att pröva socialtjänstens framlagda uppgifter. Juristerna i sig kan heller inget om barn och barns behov i de flesta fall, utan de litar på socionomerna på socialtjänsten.

Det är praktiken soc som bestämmer om det ska bli LVU eller inte och anpassar utredningarna därefter.

Det här är inte "desinformation", utan det är många seriösa debattörer som har exakt samma kritik.

Såhär är det: många föräldrar förstår inte varför barnen måste omhändertas, hade de förstått det hade barnen inte behövt LVU. Jag har 30 års arbete som pedagog bakom mig, mestadels i tunga områden men inte bara.
Fattiga områden med många socialt utslagna familjer. Soc ger enormt mycket stöd till dem, inte bara ekonomiskt utan också socialt. Det är insatser hit och dit. Ytterst sällan sker LVU och när det sker är det oftast för sent. Barnen är väldigt förstörda pga vanvård. I mina ögon och vis av erfarenhet vet jag en sak, samhällets vård har alltför ofta brister men långt ifrån alltid. Om du bara visste hur många fantastiska familjehem jag haft kontakt med när jag arbetat i privilegierade områden. Som gjort och gör allt för barnen. Mjuka, varma och kunniga människor.
Det enorma maskineri jag pratar om känner du väl till. Det är inget jag behöver dra för dig.
Och ja…brister finns i hantering på alla nivåer men det är inte, som du hävdar, ett strukturellt problem.
2024-04-27, 08:21
  #9425
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Såhär är det: många föräldrar förstår inte varför barnen måste omhändertas, hade de förstått det hade barnen inte behövt LVU. Jag har 30 års arbete som pedagog bakom mig, mestadels i tunga områden men inte bara.
Så kan det absolut vara, men min kritik är inte vare sig emot lagen eller fullständigt korrekta LVU, utan om hur socialtjänsten handlägger barnärenden rent konkret och det orättvisa upplägget i förhandlingen där klienten och framförallt barnet inte är en jämbördig part med socialtjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Fattiga områden med många socialt utslagna familjer. Soc ger enormt mycket stöd till dem, inte bara ekonomiskt utan också socialt. Det är insatser hit och dit. Ytterst sällan sker LVU och när det sker är det oftast för sent.
Som sagt det finns helt korrekta LVU, men det finns också stora brister i handläggningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Barnen är väldigt förstörda pga vanvård. I mina ögon och vis av erfarenhet vet jag en sak, samhällets vård har alltför ofta brister men långt ifrån alltid.
JA och det är inte själva lagen det är fel på, utan hur socialtjänsten TILLÄMPAR lagen och hur de arbetar i deras utredningsarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Om du bara visste hur många fantastiska familjehem jag haft kontakt med när jag arbetat i privilegierade områden. Som gjort och gör allt för barnen. Mjuka, varma och kunniga människor.
Jag förnekar inte det. Tyvärr finns det mycket som tyder på att det är stora brister i vården av omhändertagna barn och det har bland annat barnombudsmannen kritiserat.


Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Det enorma maskineri jag pratar om känner du väl till. Det är inget jag behöver dra för dig.
Och ja…brister finns i hantering på alla nivåer men det är inte, som du hävdar, ett strukturellt problem.

Nej det är det inte eftersom klienten och barnet inte är jämbördig med soc i en förhandling. Juristen som träffar barnet hinner inte lära känna barnet, utan träffar barnet under en kort stund och ska på kort tid fatta ett korrekt beslut, vilket automatiskt ofta leder till att hen delar socialtjänstens bedömning.

Samma princip med klienten. Det finns inte nog med hjälp och stöd att få för att hinna gå igenom alla anklagelser och allt material som soc har. Klienten får inte ens ut allt material, utan får bara utredningen i handen.

Här är några egna observationer om vad som brister, efter att ha läst utredningar och journalanteckningar och lyssnat på dolda inspelningar från socialkontoret.

1. Journalanteckningar saknas för allvarliga anklagelser mot föräldern.

2. Journalanteckningar på vad som sagts under ett möte är kraftigt vinklade till klientens nackdel och stämmer inte överens med dold inspelning.

3. Svag bevisning från personer som inte namngivna och hörsägen som bevisning.

4. Ihopklippningar av journalanteckningar i utredningen, vilket dribblar bort läsaren tidsmässigt och ändrar kontext på historien.

5. Socialsekreterare ställer egna diagnoser utan utbildning och ändrar läkares utlåtanden i utredningen så att det ser värre ut än det faktiskt är.

6. Anonyma orosanmälare. Vad är det för "fakta"?

Lägg till att det är hög personalomsättning på socialsekreterare och att de jobbar med väldigt många klienter samtidigt, vilket gör att de lätt blir fel i överlämningen och att de helt enkelt inte ens känner sina klienter och barnen i synnerhet.

Jo det är faktiskt ett strukturellt problem som går ut över rättssäkerheten för barnen och deras föräldrar.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2024-04-27 kl. 09:06.
2024-04-27, 08:43
  #9426
Medlem
Nariiouhs avatar
Lady Lisa sitter hos Fia och förstår inte varför man måste gå på kontroller hos BVC. Hon kan ju mäta och väga hemma så varför måste hon gå dit?

Tom Sofia verkar tycka att hon är lite knäpp. 😂

Dunderförälder.


Edit, Sofia tycker definitivt att hon är knäpp 😂
__________________
Senast redigerad av Nariiouh 2024-04-27 kl. 09:18.
2024-04-27, 09:48
  #9427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Lady Lisa sitter hos Fia och förstår inte varför man måste gå på kontroller hos BVC. Hon kan ju mäta och väga hemma så varför måste hon gå dit?

Tom Sofia verkar tycka att hon är lite knäpp. 😂

Dunderförälder.


Edit, Sofia tycker definitivt att hon är knäpp 😂
Bvc är frivilligt och gratis , varför skulle man inte vilja utnyttja den möjligheten , man kan ju bli lite hemmablind och själv inte märka att något går åt fel håll gällande vikt och längd se M*dfrost barn som bara vägde 7 kg vid 16 månader och ingen märkte hur liten hon var
2024-04-27, 11:14
  #9428
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Bvc är frivilligt och gratis , varför skulle man inte vilja utnyttja den möjligheten , man kan ju bli lite hemmablind och själv inte märka att något går åt fel håll gällande vikt och längd se M*dfrost barn som bara vägde 7 kg vid 16 månader och ingen märkte hur liten hon var


Lite så. Fia tyckte också att det var konstigt att hon inte ville gå dit med barnet, om inget annat för att få bevis mot soc. Men det blev Lady bara sur över och förklarade att hon har någon social fobi eller något..

Sen skulle Ladys bekant ha lyckats genomföra någon lagändring inom LVU som jag fattar det. När Fia frågar vilken lag det är så svarar hon bara ”jaa det var så länge sen” och Fia ifrågasätter om det finns någon sanning i det. Att hon bara känner till Lilla hjärtat osv de senaste åren.

Så ja. Mycket snack, som med Kurtan. Massa känsloargument.
2024-04-27, 11:25
  #9429
Medlem
[quote=Nariiouh|88100039]Lite så. Fia tyckte också att det var konstigt att hon inte ville gå dit med barnet, om inget annat för att få bevis mot soc. Men det blev Lady bara sur över och förklarade att hon har någon social fobi eller något..

Sen skulle Ladys bekant ha lyckats genomföra någon lagändring inom LVU som jag fattar det. När Fia frågar vilken lag det är så svarar hon bara ”jaa det var så länge sen” och Fia ifrågasätter om det finns någon sanning i det. Att hon bara känner till Lilla hjärtat osv de senaste åren.

Så ja. Mycket snack, som med Kurtan. Massa känsloargument.[/QUOTE
Den där LL har uppenbart många problem hon lider av konspirationsteorier och tror att kranvatten är giftigt också , lär finnas skäl till att det varit utredning ett par ggr per år sedan barnet föddes .
2024-04-27, 11:27
  #9430
Medlem
Rätt är rätt är på väg till demon tydligen har hon råd att resa till Sth men inte betala sin el , hon hade sökt jobb som polis eftersom hon tyckte hon var kvalificerad för att hon jobbat som simassistent och tolk
2024-04-27, 11:29
  #9431
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Lite så. Fia tyckte också att det var konstigt att hon inte ville gå dit med barnet, om inget annat för att få bevis mot soc. Men det blev Lady bara sur över och förklarade att hon har någon social fobi eller något..

Sen skulle Ladys bekant ha lyckats genomföra någon lagändring inom LVU som jag fattar det. När Fia frågar vilken lag det är så svarar hon bara ”jaa det var så länge sen” och Fia ifrågasätter om det finns någon sanning i det. Att hon bara känner till Lilla hjärtat osv de senaste åren.

Så ja. Mycket snack, som med Kurtan. Massa känsloargument.

Den där LL har uppenbart många problem hon lider av konspirationsteorier och tror att kranvatten är giftigt också , lär finnas skäl till att det varit utredning ett par ggr per år sedan barnet föddes .

Ja hon verkar inte helt frisk.
2024-04-27, 12:16
  #9432
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Rätt är rätt är på väg till demon tydligen har hon råd att resa till Sth men inte betala sin el , hon hade sökt jobb som polis eftersom hon tyckte hon var kvalificerad för att hon jobbat som simassistent och tolk


W
O
W

Är demon kl 13?
Hur många tror ni kommer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in