Citat:
Ursprungligen postat av
1claes
Har sett de 1a omtalade programmet. Kan någon insatt förklara varför det verkar vara största delen nysvenskar som är involverade?
Invandrare är klart överrepresenterade bland socialtjänsternas barn/familjärenden eftersom de i hög grad använder olagligt hot, våld och kontroll som kommunikation- och uppfostringsmetod i hemmet mot kvinnor och barn. Se post nedan som exempel.
Mönstret är svårt att bryta eftersom dessa grupper i hög grad saknar utbildningsbakgrund och svenska språkkunskaper. De har alltså dålig relation till skriftlig information, deras främsta informationskälla är människor de litar på, ofta en imam, släkting eller en äldste eller annan person som har rykte om sig att "veta allt".
Citat:
Ursprungligen postat av
solenskiner120
Har sett det två första avsnitten. Det är solklart att invandrare har en annan uppfostran och att det är oftast anledningen till att deras barn omhändertas i större utsträckning än svenska barn. Det föräldrarna i serien tycker att det är fel att socialtjänsten ingriper i fall där det slagit sina barn, för i deras länder finns ingen socialtjänst och det kan banka på barnen bäst det vill.. Scenen där det ringer till en moske för råd om man slagit sitt barn och det säger att man inte ska erkänna. Det vill alltså slå sina barn och ljuga om det. Kan inte förstå hur man kan tro att det är det bästa för barnen

Trodde denna granskningen skulle få föräldrarna vars barn blivit omhändertagna skulle framställas som oskyldiga men det blev ju helt tvärt om..
Citat:
Ursprungligen postat av
D33mon
Fia är så psykotisk.
Helt körd
En fråga angående Palm. Jag har varit blockad sedan igår, har aldrig skrivit något men har väl rensats bort, får iaf ett meddelande om att användaren blockat mig.
Det jag undrar är att
trots att jag är blockad så kan jag söka och hitta Palms konto, och jag får inbjudningsaviseringar när Palm startar en live. Jag kan alltså klicka på aviseringen och komma in i liven MEN jag kan inte göra något. Jag kan se bild och höra ljud men inte se kommentarer eller skriva. För att ni ska förstå vad jag talar om så tog jag en printscreen i morse på hur det exakt ser ut på skärmen. Försöker jag göra något så kommer det upp ett meddelande om att jag blockats men jag kan fortfarande se och höra allt:
https://ibb.co/3pRNhq7