Citat:
Ursprungligen postat av
riskfettan
Skrattar ihjäl mig! Marlene nös i sin live och följde direkt upp med ''socialtjänsten måste sluta mörda mig''. Ska börja använda det i vardagen, så bekvämt att alltid ha nån att skylla på

Ingen tvättid idag? Jävla soc, dom mördar mig!! Bussen försenad? Sockärringarna såklart.. Ingen mjölk till kaffet? Ni kan ge er fan på att soc tagit sista för att förstöra för mig
Nåt annat jag tänkt på är att jag sett i många kommentarer på diverse lives att folk tror att det är otroligt lukrativt att vara familjehem. De största ersättningarna är för barn med stora behov (socialt/medicinskt exempelvis) + ersättning för inkomstbortfall då vissa barn behöver ha minst en vuxen hemma på heltid i familjehemmet. Alla familjehem utreds genom Kälvesten-metoden. Det finns alldeles för få (bra) familjehem i Sverige vilket är varför många barn felaktigt hamnar på HVB. Att det skulle finnas horder av familjehem är helt enkelt inte sant. Tror situationen hade sett mycket bättre ut om det fanns många fler familjehem så att det fanns fler valmöjligheter och möjlighet att matcha barn+familjehem så mycket som möjligt.
Detta är korrekt.
Det är sådan enorm brist på familjehem att kommuner och deras privata samarbetspartners annonserar efter familjer på så obskyra ställen som bilprovningen, simhallar, livsmedelsbutiker, gym osv. För de som inte kan eller inte vill arbeta är det en försörjningsmöjlighet att ta sig an 2, 3, 4 familjehemsplaceringar med särskilda behov (då dessa ger högst ersättning). Andra ser en mindre problematisk familjehemsplacering som ett sätt att bara dryga ut kassan. Några få eldsjälar är familjehem för att de bryr sig om barn, men ingen skulle göra detta med +-0 ersättningar. Det människor måste få klart för sig är att arbetet som familjehem innebär 24h arbetstid 7 dagar i veckan så ersättningarna är låga sett till både arbetstid och faktiskt ansvar/ansträngning. Sett till arbetet med traumatiserade barn med x antal diagnoser, så kostar det mer än det smakar.
Om det hade varit "en bra affär" att vara familjehem så skulle det inte vara sådan stor brist som idag och barn skulle heller inte behöva byta familjehem flera gånger. Jag funderar över om inte det bästa vore att kvalitetssäkra och klassificera HVB istället då det är få familjer som kan möta traumatiserade och/eller npf-barns behov, och barn far illa av att flyttas runt.