2009-10-06, 20:24
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
1.5 år på Kumla kåkens behandlingsavd. , Programbaserat (våga välja, cognative skills osv)

10 mån på Halmstad kåkens behandlingsavd. , 12stegs behandling.

6 mån på X-it i Malmö, 12stegs behandling.

Sen har man väl gjort en 15-20 avgiftningar i Malmö och Lund under åren. Har även varit på infobesök på ett behandlingshem utanför Katrineholm samt lejongårdar, resurs väckelseång, provita malmö och ett ställe i karlsrkona men kom aldrig i väg till nåt av dess pga avbrutna avgiftningar.


Provita, var det ngt att ha? off topic: läst en del om/av dig, hur går det nu?
Citera
2009-10-06, 20:44
  #362
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av addictbynature
Provita, var det ngt att ha? off topic: läst en del om/av dig, hur går det nu?

Var som sagt bara där på infomöte så jag såg inte så mycket av det så.. Men det är väl standard Nazi-12 stegs hem. Är ganska hårt där, känner en hel del som varit där. Är man med i 12stegs juntan så kan det säkert va hyfsat men jag har lite svårt för de där.

Jo det går bra för mig faktiskt. Gått in hårt för träning och tänker knappt på droger nå mer. Metadon har gjort underverk för mig.
Citera
2009-10-07, 12:21
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
Var som sagt bara där på infomöte så jag såg inte så mycket av det så.. Men det är väl standard Nazi-12 stegs hem. Är ganska hårt där, känner en hel del som varit där. Är man med i 12stegs juntan så kan det säkert va hyfsat men jag har lite svårt för de där.

Jo det går bra för mig faktiskt. Gått in hårt för träning och tänker knappt på droger nå mer. Metadon har gjort underverk för mig.

Hehe, nej fyfan för 12-stegs maffian.
Blev tvingad på NA-konvent och dylikt under min 1:a vistelse på
familjehem. Och flera möten i veckan.

Nej subuxonen har hjälpt mig att hitta tillbaks till rätt styrfart igen.
Träning? Fan jag sumpade att köpa kort denna månad.
Har sett en del gamla vänner bli drogfria genom att gymma.
Citera
2009-10-07, 13:18
  #364
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av addictbynature
Hehe, nej fyfan för 12-stegs maffian.
Blev tvingad på NA-konvent och dylikt under min 1:a vistelse på
familjehem. Och flera möten i veckan.

Nej subuxonen har hjälpt mig att hitta tillbaks till rätt styrfart igen.
Träning? Fan jag sumpade att köpa kort denna månad.
Har sett en del gamla vänner bli drogfria genom att gymma.

Vilket konvent? 20års konventet i sthlm 2007? Jag var där uppe, det va ganska fett faktiskt måste jag säga. Nationalteatern spela o så, o sen dansa jag nykter på ett rave för första ggn i mitt liv.. hehe. Men jag var där mest för att jag hade fv i sthlm annars hade jag aldrig åkt dit. (var på p34 då så jag fick SP för att kunna åka dit).
Citera
2009-10-17, 23:21
  #365
Bannlyst
Satt 5 dagar på Lilla torp i Göteborg innan jag tröttnade och stack därifrån.
Citera
2009-10-22, 15:17
  #366
Medlem
gahhhraws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addictbynature
Provita, var det ngt att ha? off topic: läst en del om/av dig, hur går det nu?

Var på provita nyligen. hart avbrutit min efterbehandling pga återfall men ska väl försöka ta mig tillbaka dit nu.
Provita är ok. Första fem veckorna på primärbeh sög rätt fett, iaf för mig som varit inne i 12-stegs smeten innan, men på förlängd behandling och på utsluss var det helt ok. Mer frihet, gym i källaren, klagad mat flera gånger om dan, fina människor som medpatienter osv. Orkar man med alla 12-stegs klyschor mm så är det ett bra alternativ.
Sj är jag jävligt ambivalent just nu till det dock, då det ju inte går att komma ifrån att det är lite sekthjärntvätt stuk över det hela....
Citera
2009-10-22, 16:41
  #367
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammel Man
Hmm då ska vi se.

Håkanstorp 3 veckor
Sirius behandlingshem 3 månader
värmlandskollektivet 8 veckor
Klarälvsgården 2 dagar sen slog jag sönder hela rummet så jag blev förflyttad till psyk.
Klockbacka 9 veckor
Lövsta 3 månader
Mölnbacka 4 dagar sen blev jag förflyttat till beroendecenter pga ghb missbruk på behandlingshemmet.

Samt psyk 5 ggr och andra öppna ställen.

oxå varit på mölnbacka, när var du där? även på klarälvsgården men då måste du väl blivit dömd för något då det där slutet?
Citera
2009-10-22, 17:05
  #368
Medlem
petters avatar
Gillar inte riktigt att 12-stegstalibanerna verkar underförstått proklamera att om man inte klarar en 12-stegsbehandling och tar (för många) återfall så är man ett hopplöst fall. Såna saker gör bara att man mår ännu sämre och man mår ju nog illa efter ett återfall. Stämningen blir förstörd och alla är vänliga mot en men man känner av att personal och övriga patienter tittar lite snett på en.

Mina erfarenheter av mina egna och andras återfall är att tar man ett återfall under behandling så är ett andra återfall inte långt borta. Tog senare en kbt-behandling inom öppenvården och jag blev ärligt talat förvånad av att terapeuten var så vänlig och öppen så det blev bara ett återfall. Ingen skam och skuld, det kändes snarare så att hon var intresserad av vad jag tyckte och kände när jag tog mitt återfall. Nästan så att det kändes som att hon var nyfiken på tekniska saker som roliga anekdoter osv.

Nä, 12-steg är säkert bra för en del men jag tycker att det är fel att man nästan automatiskt styrs till 12-steg som första (och andra) insats. Det borde vara så att första insatsen är att läsa på och lära sig om olika behandlingar och sedan kan man få gå till en terapeut för att förstå sig själv lite bättre så man vet vilken behandling man tror skulle passa bäst.
Citera
2009-10-24, 19:43
  #369
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Gillar inte riktigt att 12-stegstalibanerna verkar underförstått proklamera att om man inte klarar en 12-stegsbehandling och tar (för många) återfall så är man ett hopplöst fall. Såna saker gör bara att man mår ännu sämre och man mår ju nog illa efter ett återfall. Stämningen blir förstörd och alla är vänliga mot en men man känner av att personal och övriga patienter tittar lite snett på en.

Mina erfarenheter av mina egna och andras återfall är att tar man ett återfall under behandling så är ett andra återfall inte långt borta. Tog senare en kbt-behandling inom öppenvården och jag blev ärligt talat förvånad av att terapeuten var så vänlig och öppen så det blev bara ett återfall. Ingen skam och skuld, det kändes snarare så att hon var intresserad av vad jag tyckte och kände när jag tog mitt återfall. Nästan så att det kändes som att hon var nyfiken på tekniska saker som roliga anekdoter osv.



Nä, 12-steg är säkert bra för en del men jag tycker att det är fel att man nästan automatiskt styrs till 12-steg som första (och andra) insats. Det borde vara så att första insatsen är att läsa på och lära sig om olika behandlingar och sedan kan man få gå till en terapeut för att förstå sig själv lite bättre så man vet vilken behandling man tror skulle passa bäst.

Håller verkligen med dig där, 12 stegs är verkligen inte optimalt, funkade skit för mig.
Citera
2009-10-27, 01:46
  #370
Medlem
pundarfans avatar
början -08 gjorde jag ett gästspel på Öjebyns behandlingshem men var där bara 1,5 vecka innan ja å en som ja kände sedan innan där beställde dit droger torska å flög ut med huvet före...

Svanö 12 & 12 - 12stegsbehandling .. var där 6mån tillslut (då ja for dit var de 5v som var tänkt från början) Höll mig drogfri 9mån totalt dvs 3 mån efter behandlingen, mitt återfall började med alkohol...

Nu väntar ja på att börja substitutsbehandling - subutexbehandling.. blev dömd till fängelse så hoppas ja får avtjäna någonstans har hört om nåt dyligt behandlingshem man kan ställas in på ist för fängelse om de e 100% då man kommer ut att man får börja i tex subutexprogrammet..
Citera
2009-10-27, 12:35
  #371
Medlem
finns det nån här som satt på solgläntan sommaren 2002
Citera
2009-10-27, 12:58
  #372
Medlem
SurTrollets avatar
Var på Fredriksborg (Helsingborg) under ett år för många år sedan men det jag lärde mig mest var hur mycket pengar det finns att tjäna på att driva behandlingshem...

http://www.fredriksborg.se/index.php?s=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in