2006-07-10, 16:56
Medlem
Om isen på Arktis och Grönland smälte så skulle vattenytan på jorden stiga med ca 70 meter. (läste jag på wikipedia)
Jag undrar då ungefär hur stor del av jordytan som då skulle bestå av land? idag tror jag att jordytan ungefär består av 65% vatten och 35% land, men med en sådan ohygglig höjning så borde det väl inte bli mycket landyta kvar??
Citera
2006-07-10, 17:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Arktis o grönland

Citat:
Ursprungligen postat av Styrkolonn
Om isen på Arktis och Grönland smälte så skulle vattenytan på jorden stiga med ca 70 meter. (läste jag på wikipedia)
Jag undrar då ungefär hur stor del av jordytan som då skulle bestå av land? idag tror jag att jordytan ungefär består av 65% vatten och 35% land, men med en sådan ohygglig höjning så borde det väl inte bli mycket landyta kvar??

Arktis får tina bort totalt ,och vattenytan höjs inte en tum!!!!!.
Däremot grönland binder enorma mängder vatten,så det är nog det man menar.
Citera
2006-07-10, 17:13
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
70 meter låter alldeles för mycket. 7 meter låter mer rimligt:
http://news.nationalgeographic.com/news/2004/04/0408_040408_greenlandicemelt.html
Citera
2006-07-10, 17:25
Medlem
Blå Rutas avatar
Om isen smälter så kommer det inte höjas så värst mycket. Anledningen är att för att isen ska smälta så behöver det bli varmare och är det varmare så utvidgar sig allt vatten vilket gör att volymen ökar och vattennivån höjs avsevärt. Att isberg som flyter i vatten kommer öka vattennivån när dom smälter är en myt.
Citera
2006-07-10, 23:57
Medlem
Jomazis avatar
Den genomsnittliga höjden på Jordens landmassor är 600m.

Om man tittar på en karta så ser man att landmassornas storlek skulle minska max med ett fåtal procent, dvs ställen såsom Israel, Knarklandet bredvid Tyskland, Bangladesh o,d. Många av dessa ställen är dock tätt befolkade, så det skulle leda till en hel del röra, men den globala temperaturökning på minst 12-ish grader som skulle kunna rå på antarktisisen* skulle vara bra mycket värre. Öknarna skulle t.ex bli mycket större än idag.

Mitt kära Skåne skulle bli en ögrupp med ett halvdussin öar, i ett subtropiskt hav. Skulle bli en jävla trängsel på dem.

*Siffran "70m" inkluderar denna. En massa is som ligger på land, precis som grönland fast större.
Citera
2006-07-11, 03:20
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
70 meter låter alldeles för mycket. 7 meter låter mer rimligt:
http://news.nationalgeographic.com/news/2004/04/0408_040408_greenlandicemelt.html
7 meter gäller bara Grönlands is. Om man räknar in Antarktis, vilket jag tror trådskaparen menade, så blir siffran runt 60-70 m. Denna siffra är baserad på volymen vatten som är lagrad i isen, värmeutvidgningen EJ inräknad, om jag förstått saken rätt. Isen på Antarktis är rejält tjock!
Citera
2006-07-11, 03:22
Medlem
Ah blandar alltid ihop dom, menade Antarktis.
Citera
2006-07-11, 18:20
Medlem
pdLs avatar
Eftersom jag har 80meter dick kan vi återbygga samhället på den uppe luften!

Nej jag vet faktiskt inte, men jag skulle tänka mig att runt 4-5% kvarstår, snacka om trångt att bo

-hasse
Citera
2006-07-12, 00:43
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Eftersom jag har 80meter dick kan vi återbygga samhället på den uppe luften!

Nej jag vet faktiskt inte, men jag skulle tänka mig att runt 4-5% kvarstår, snacka om trångt att bo

-hasse

Är du dum i huvudet?

http://denali.gsfc.nasa.gov/images/earth5_surf2.gif
Citera
2006-07-12, 21:32
Medlem
pdLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Är du dum i huvudet?

http://denali.gsfc.nasa.gov/images/earth5_surf2.gif

Nej, är du?

Det var en gissning, och bildfan säger mig inte ett dugg.

-hasse
Citera
2006-07-13, 04:49
Medlem
Realizts avatar
Så "global warming" är alltså en rimlig kompensation till vår landhöjning? Vi skule med mer global warming kunna återskapa du fina säkra sjöfarer som vikingarna njöt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in