2006-07-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Papaver
Butangas är fint!

Ta en sån där liten plugg ur locket på burken, borra hål i kanonen och limma in pluggen där.
Bara att fylla på!!

Sådana där små handfläktar för 10kr på turkbutikerna är utmärkta att fläkta ur kanonen med efteråt btw!

Butan SUGER!! Jag testade med ren butan igår och det brinner fan så mycket långsammare än Propan som finns i hårsprey och SpreyDeo..

Använd någon typ av sprey med propan..
Citera
2006-07-12, 14:47
Medlem
I min brors potatiskanon har han ett tändstift som tändanordning och akrylatbensin som drivmedel. Potatisarna flyger åt helvete.
Citera
2006-07-15, 18:16
Medlem
Jag vill bara tipsa om bränsle: STARTGAS! ITS PWNING!

Innehåller:

30-60% Propan F+
<25% Dietyleter F+
5-10% Aceton F
<25% Pentan F+

Har en Exposionsgräns på 1,4% till 36% DVS det är inste så viktigt hur länge man sprayar i kammaren.

R-fras R12: Extremt Brandfarligt

http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/AB15100-8.htm

När jag jämför det med Axe Deospray och Hårspray så är det MYCKET bättre!

Citera
2006-07-16, 13:30
Medlem
kan inte någon skicka en länk på en tänding man kan ha på potatis kanonen jag har en Braständare men den funkar knappt inte för den behöver ju syre
Citera
2006-07-16, 17:42
Medlem
SprängdTanks avatar
Hårspray var nog!!! KANONEN SPRÄNGDES! SPRACK! GICK SÖNDER! KAPUTT! BORTA FÖR ALLTID! Fyfan vad det small! materialet i kanon var alldeles för dåligt för att stå pall ett sådant tryck.
Min kanon var byggd av PCW rör köpta på cheapy, ihoplimmad med stark epoxy lim. Vad hände? tryckte ner en förstor potatis, i röret som var töjbart och kanonen small sönder.
Citera
2006-07-16, 20:07
Medlem
plasticplans avatar
ja jävlar, jag har också sprängt en potatiskanon, fast jag hade startgas i den. höll den i handen dessutom. obehagligt som fan
Citera
2006-07-17, 01:18
Medlem
vad kan man använda som tädning för tillfälet har jag en tändare men den tänder knappt för den får ju inge syre och en länk på vart man kan köpa det
Citera
2006-07-17, 11:39
Medlem
plasticplans avatar
du måste ändå ha syre i förbränningskammaren för att få någon förbränning överhuvudtaget.
Citera
2006-07-17, 13:48
Medlem
jo jag vet men den tänder knappt allså man måste trycka 20 gånger plus att ibland blir det inget och ibland tar det så lång tid så det knappt finns någon gas kvar
Citera
2006-07-17, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SprängdTank
Hårspray var nog!!! KANONEN SPRÄNGDES! SPRACK! GICK SÖNDER! KAPUTT! BORTA FÖR ALLTID! Fyfan vad det small! materialet i kanon var alldeles för dåligt för att stå pall ett sådant tryck.
Min kanon var byggd av PCW rör köpta på cheapy, ihoplimmad med stark epoxy lim. Vad hände? tryckte ner en förstor potatis, i röret som var töjbart och kanonen small sönder.

var de du som höll på träffa mig? ja var ut o nojja i bland nå träd och så smack in i stamen flög de nåt..
Citera
2006-07-18, 11:52
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __thunder__
jo jag vet men den tänder knappt allså man måste trycka 20 gånger plus att ibland blir det inget och ibland tar det så lång tid så det knappt finns någon gas kvar
då har du en dålig blandning, tänder det när det knappt är gas kvar så är det då den rätta blandninen mellan syre/gas finns i din kammare
Citera
2006-07-18, 20:09
Medlem
SprängdTanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe
var de du som höll på träffa mig? ja var ut o nojja i bland nå träd och så smack in i stamen flög de nåt..

det var det säkert. Var faktiskt i en skog xD

Thunder, jag använde också en grilltändare(I brist på annat) 9kr kostade den, det fungerade perfekt, small första tändningen nästan varje gång. Tills hela skiten small.
En av grundprinciperna till att potatis kanon skall fungera är syret i förbränningskammaren, Det bästa är att ha ett lock som man tar av och på efter varje skott, så man får en bred spray yta med drivmedlet, påsåsett blandas drivmedlet automatiskt med syre varje gång du fyller din kanon.. antar att du inte har någon lock utan bara ett litet spruthål.

nästa gång jag bygger en potatis kanon, svetsar jag något rejält som garanterat inte smäller i luften, krafterna i en potatis kanon är oanade.
Learning By Doing.

Peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in