Men han verkar väldigt högutbildad.
Han verkar även brinna för New Public Management och att ha Mc Donalds detaljstyrning som förebild för att uppnå kostnadseffektivitet.
Men han verkar inte ha förstått innebörden av sina egna slutsatser i sitt eget författade examensarbete (jag läste hela i går som kvällsläsning eftersom jag är väldigt intresserad av att studera akademikernas slutsatser i förhållande till hur det praktiska arbetslivet ser ut och fungerar)
Det heter "Tid är pengar" och i sina slutsatser problematiserar Fr*de just runt när införandet av ett uppföljningssystem inte får den effekt ledningen förväntat sig
https://docplayer.se/106950078-Tid-ar-pengar-examensarbete-en-kvalitativ-studie-av-argument-for-tidsplanering-inom-hemtja nst.html
"Men vad händer med systemen när kompetens för att hantera de inte finns? Den skillnad som framkommit är hur systemen hanteras vilket kan vara ett tecken på dels okunskap och dels problematik vid implementering. Att ledning i kommunal regi förväntar sig en kostnadseffektivisering av verksamheten när dessa väljer att implementera ett tidsplaneringssystem blir tydligt men i motsats till vad som förväntas visar studien att systemen inte får den effekt ledningen önskar. Därför bör just implementeringen av systemen undersökas samt områdeschefernas kunskap kring systemen belysas. Att områdeschefer hanterar olika verksamhetssystem är ett faktum men hur ser kompetensen kring detta ut? Andra faktorer som bör undersökas vidare är det faktum att kommunal hemtjänst inte bedrivs i vinstdrivande syfte vilket hemtjänst i privat regi gör. Vidare lyfts varken hemtjänstpersonalens eller brukarnas perspektiv i denna studie vilket hade ökat kunskapen kring systemens påverkan."
Nu är jag personligen bara en lågutbildad wt, men jag tolkar det som att Fr*de missade den springande punkten att "hemtjänstpersonalens perspektiv" "hade ökat kunskapen kring systemets påverkan" när Fr*de själv införde sitt egna uppföljningssystem. Och eller att det var problem vid "implemteringen".
Vi får sätta hoppet till att Fr*de analyserar effekterna av införandet av sitt uppföljningssystem ur hemtjänstpersonalens perspektiv och får till en bättre implemtering under sin fjärde anställning.
Det vore ju synd om en högutbildad akademikers resurser inte tillvaratogs i det svåra arbetet att styra och leda lågutbildad personal.