2022-10-03, 19:43
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Jag har ätit pizza i massor av länder. New York, Tokyo, Napoli. Men jag skulle säga att sverige har världens bästa pizza. Inget går upp mot en riktig svensk capricciosa eller vesuvio. Faktum är att de jag träffat som besökt sverige ofta har kommenterat att svensk pizza är sjukt bra.

Håller ni med om att svensk pizza är bäst och sjukt underskattad?

Snackar du dyrare "lyx pizza" med topp råvaror som det finns flera exempel på i ex Stockholm så håller jag med om att Sverige ligger i toppklass vad gäller pizza i världen. Random pizzaställe med flottig mjuk pizza not so much... (finns betydligt flera såna ställen i Sverige tyvärr)

Sen har du fel om Italien har ätit väldigt goda pizzor där.
Citera
2022-10-03, 19:56
Medlem
Benyameans avatar
Det handlar ju självklart om vad man anser att en pizza ska vara.
En svensk gillar kebabpizza med bea som skulle få resten av världen att höja på ögonbrynen och tömma magsäcken.
En amerikan har andra preferenser och en italienare skulle skratta åt bägge två.

Smak är objektivt och därför kan man inte säga att Sverige har godast pizzor, bara att svenskar gillar svenska pizzor.
Citera
2022-10-03, 20:12
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Jag har ätit pizza i massor av länder. New York, Tokyo, Napoli. Men jag skulle säga att sverige har världens bästa pizza. Inget går upp mot en riktig svensk capricciosa eller vesuvio. Faktum är att de jag träffat som besökt sverige ofta har kommenterat att svensk pizza är sjukt bra.

Bäst vet jag inte, jag har käkat pizza i pizzans hemland som varit skitgod, men def. underskattad!
Citera
2022-10-03, 20:22
Medlem
EastClintfoods avatar
Bästa pizzan bakas i Finland

https://www.atlasobscura.com/foods/reindeer-pizza-berlusconi-finland
Citera
2022-10-03, 20:35
Medlem
biupy6ips avatar
Svensk pizza smakar neddränkt, såsigt, misshandlat, horigt och snabbmats aktigt. Vi får tacka dessa Blattepizzerior som verkat i Sverige sedan 80 talet till att husmanskosten har blivit ersatt.

Pizza från Italien är lite mer bakat med passion och uppfriskande smaker av naturliga ingredienser. Margarita är såklart inte den bästa pizzan men en italiensk pizza med våt botten toppat med en sockrig tomatsås och rätt parmaskinka kan vara jävligt gott.
Senast redigerad av biupy6ip 2022-10-03 kl. 20:41.
Citera
2022-10-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Västerbottenost är basen, på detta läggs det renskav tillsammans med eventuella grönsaker, efter gräddning toppas det pepparrotskräm tillsammans med rårörda lingon, fy fan vilken dröm!

Dra mig baklänges vad gott det där lät!! Helvete!!

Finns denna möjligtvis någonstans i Stockholm eller i närheten?
Citera
2022-10-03, 20:56
Medlem
SKAEGRs avatar
Jag har ätit pizzor här och var ute i Europa, och i Sverige så har jag käkat pizza i Stockholm med omnejd och nere i Skåne och jag tycker definitivt att vanlig pizza från Stockholm (ej Italiensk/vedugn...) är den bästa, en utav mina absoluta favoriträtter. De jag har käkat i Skåne var annorlunda, inte alls samma sak. De sämsta har ätits i Finland.

Tycker det är mycket intressant med dessa pizzor från Stockholm, att de ofta är nästen precis likadana, det har blivit en slags matkultur liksom, sen lär många av dem ha samma grossister, kanske därför.
Jag föddes på det sena 80-talet och dessa pizzor har följt med mig hela livet, finns det någon lite äldre som vet när det här började?
Citera
2022-10-03, 21:03
Medlem
Instämmer med alla andra att Sverige är överlägsna världen pizza.
Norsk pizza är samtidigt det vidrigaste jag smakat och det finns inte en enda norrman i hela världen som baka pizza.
Citera
2022-10-03, 21:04
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Jag kan bara instämma i din spaning och pizzan är ett typexempel på hur vi i detta landet tar något nytt till våra hjärtan och förädlar det till något ännu bättre!

En kebabpizza i den där halva ubåten med med såserna är något som kan få en och hissa flaggstång vid bara tanken, men min personliga favorit är den norrländska jägarpizzan!

Västerbottenost är basen, på detta läggs det renskav tillsammans med eventuella grönsaker, efter gräddning toppas det pepparrotskräm tillsammans med rårörda lingon, fy fan vilken dröm!

Personligen håller jag det svenska köket väldigt, väldigt högt, vi har en riktigt värdefull kulinarisk skatt där varje landskap har sin specialité, fisk&skaldjur, vilt och diverse korvar, köttbullar osv osv

Pizzans hemland är jag inte mycket för och tycker mest att det dom presenterar är en massa smaklöst gluten, visst, en vesuvio gör inte ”ont” att konsumera, men jag tar kebabpizza eller jägarpizza före det alla dagar i veckan.

Tror du på riktigt att en "vesuvio" är en italiensk pizza?

Har du någonsin ätit en napolitansk pizza?
Citera
2022-10-03, 21:05
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:

Gjord av billigaste osten från masstillverkning i Nederländerna, med den mest utspedda tomaten från Turkiet, och snabbast uppgödda grisarna i Tyskland... där har ni den sjukt bra svenaka pizzan...

Skulle inte tro det va. Lägg därtill att de garanterat tillsätter en jävla massa salt och att kvalitén utöver detta lämnar nog mycket att önska.

Där har ni hur det ser ut på de allra flesta sunk pizzerior.
Citera
2022-10-03, 21:08
Medlem
Svensk pizza är utan tvekan bäst. Synd att pizzeriorna byter ägare så ofta och vissa har börjar snåla samt byta ut ingredienserna.
Det är verkligen något man saknar när man varit utomlands längre period.
Citera
2022-10-03, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Dra mig baklänges vad gott det där lät!! Helvete!!

Finns denna möjligtvis någonstans i Stockholm eller i närheten?

Den återfinns ofta på mer ”exklusiva” restauranger där det är linne och levande ljus, jag har tyvärr inget ess i rockärmen i dagsläget då min ”kran” i stockholm packade ihop och flyttade hem till Norrland, men för att nosa fram det så kan man alltid föreslå den för sina lokala pizzeria, eller fråga runt bland jägare eller på saluhallar, alternativt så gör du själv!

Pizza är förbannat lätt att tillaga själv, det är bokstavligt talat vatten, mjöl, jäst och en nypa salt.

Tomatsås(koka krossa tomater (jag föredrar små och smöta) eller slakta dom med en stavmixer tillsammans med lite olivolja)
Västerbottensost
Renskav (finns fryst på de flesta livsmedelsbutiker)
Lingon(finns fryst för bra pris på LIDL)
Pepparrotscreme (pepparrot, gräddfil och lime, vill du ha den ”fastare” kan du köra philadelphiaost)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in