2023-08-16, 22:20
Medlem
Har aldrig ätit pizza utanför Sverige men har svårt att tro det iaf. Ni som svarar ja hur många länder har ni ens ätit pizza i? Och har ni käkat ett tillräckligt utbud av pizza i dessa länder för att göra helhetsbedömning?
Citera
2023-08-16, 22:21
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Har aldrig ätit pizza utanför Sverige men har svårt att tro det iaf. Ni som svarar ja hur många länder har ni ens ätit pizza i? Och har ni käkat ett tillräckligt utbud av pizza i dessa länder för att göra helhetsbedömning?

Ca 15 länder. Bara Italien slår Sveriges pizzor men dom ska egentligen inte jämföras då Italienska pizzor är av en annan sorts pizza och en konst för sig.
Citera
2023-08-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ett hån mot pizza.
Nä, ett exempel på när kopian är bättre än originalet.
Citera
2023-10-29, 02:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Jag har ätit pizza i massor av länder. New York, Tokyo, Napoli. Men jag skulle säga att sverige har världens bästa pizza. Inget går upp mot en riktig svensk capricciosa eller vesuvio. Faktum är att de jag träffat som besökt sverige ofta har kommenterat att svensk pizza är sjukt bra.

Håller ni med om att svensk pizza är bäst och sjukt underskattad?

Nej. Svenska pizzor är invandrarpizzor, men inte italienska sådana. "Svenska" pizzor är oftast turkpizzor, islamistpizzor och balkanpizzor. Tråkiga och helt fel jämfört med italienska och franska pizzor. Babbeluringpizzor oftast (tyvärr) i Sverige.
Citera
2023-10-29, 02:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Jag har ätit pizza i massor av länder. New York, Tokyo, Napoli. Men jag skulle säga att sverige har världens bästa pizza. Inget går upp mot en riktig svensk capricciosa eller vesuvio. Faktum är att de jag träffat som besökt sverige ofta har kommenterat att svensk pizza är sjukt bra.

Håller ni med om att svensk pizza är bäst och sjukt underskattad?

Ja!
Citera
2023-10-29, 15:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej. Svenska pizzor är invandrarpizzor, men inte italienska sådana. "Svenska" pizzor är oftast turkpizzor, islamistpizzor och balkanpizzor. Tråkiga och helt fel jämfört med italienska och franska pizzor. Babbeluringpizzor oftast (tyvärr) i Sverige.

Vad är det för fel på Balkanfolk? Jag har ätit pizza i Kroatien och den var god, påminde om italiensk. Om kroater är babbeluringar så är italienare det också.
Citera
2023-10-29, 17:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad är det för fel på Balkanfolk? Jag har ätit pizza i Kroatien och den var god, påminde om italiensk. Om kroater är babbeluringar så är italienare det också.

Är det en god äkta italiensk pizza så har jag inget emot att någon med annan ras/hudfärg som lagat den. Spelar ingen roll om det är en etnisk japan eller kroat.

Det jag avser med balkanpizza/turkpizza är de vämjeliga tolkningarna av pizza med kebabkött, etc. som dessa förvridet pizzorna till. En sådan urkig pizza blir knappast bättre om en etnisk svensk lagar den. Det är ändå samma skit, och lika kass om den "försvenskas" med bearnaisesås (som är i grunden fransk, men något som vi nötter till svenskar fått för oss att ha på pizzan), svenska köttbullar, etc.

Det viktiga för en god pizza är alltså stilen på pizzan, att den är italiensk eller fransk. Inte rasen på individen som tillagat den.

Det sagt, så har jag svårt att tänka mig att äkta italienare skulle begå ett sådant helgerån på en pizza!
Citera
2023-10-29, 17:20
Medlem
Masingas avatar
Tycker faktiskt att pizza hut har överlägsenhet deg, "crust" är fantastiskt bra.
Citera
2023-10-31, 18:39
Medlem
rovmuns avatar
Blir det inte fel att generalisera länder även städer?

Tar man Stockholm så finns det alltifrån de som värmer en fördigpizza i ugn till riktigt bra som baka de själv i stenugn. Många läder har jag inte ens provat pizza för jag har ingen uppfattning att det skulle vara bra eller så finns det mycket andra saker som är prio att testa tex Asien.

Jag har ätit pizza i många länder men då har de främst varit någon Slags nödlösning hotell, motorväg, sen ankomst eller liknade så skulle inte kunna sätta något betyg på dessa länder och om jag skulle göra det så skulle det såklart bli extremt dåligt.

Jag har nog bara ätit tillräckligt mycket pizza i Sverige och italien för att göra en bedömning. Jag har ätit både bra och dåligt i båda länder.

Sverige har sina bra ställen oftast i lite större ställen där de gör pizzan i vedugn ( även om det finns mindre bra dessa )

Men Italien har flera sådana ställen och du kan även hitta de i en håla vilken är mycket ovanligt i Sverige. Italien har rent generellt också bättre råvaror, ost, salami, tomater osv. Så tycker det finns mycket flera bättre pizzerior i Italien än i Sverige och särskilt mindre orter.

Sen beror det såklart på vad man gillar och vad man är uppvuxen med.

Med det sagt så håller jag ändå med att Sverige pizzeror är mycket bättre än många andra länders men bäst är jag tveksam till.
Citera
2023-11-01, 00:02
Avslutad
problemet med pizzor i Italien och närområde är att det är för få ingredienser.
Citera
2023-11-01, 01:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
problemet med pizzor i Italien och närområde är att det är för få ingredienser.

Gillar renodlade rätter.

Problemet med turkpizzor/islamistpizzor i Sverige är att all möjlig skit slängs på de huller om buller. Ingen stil eller smak alls.
Citera
2023-11-01, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Gillar renodlade rätter.

Problemet med turkpizzor/islamistpizzor i Sverige är att all möjlig skit slängs på de huller om buller. Ingen stil eller smak alls.

standard pizzorna är bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in