2022-09-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Ja, hade vi inte haft LAS så hade det inte behövts så utdragna rekryteringsprocesser. Ganska frustrerande att på dessa intervjuer veta att företaget kryllar av folk som på sin tid inte alls behövde gå igenom samma sak.

Eftersom exakt samma fenomen finns i USA så tvivlar jag på att LAS har något med saken att göra.
Citera
2022-09-28, 12:15
Medlem
Prodelins avatar
Det beror bara på att företagen idag är så jävla skitnödiga och ingen vill ta ansvar, ligger mode just nu med personlighetstester samt logiktester så de kan falla tillbaka om det blir en misslyckad rekrytering, ingen ansvarig person behöver då ta ansvar.

Problemet med dagens rekryteringar är att man har ingen som helst mänsklig bedömning vilket är ganska skrämmande, man förlitar sig på tester och referenser som lätt kan förvanskas om man är lite smart, HR människor är generellt ganska korkade och lydiga och följer rutiner.

Jag är starkt mot hela företagens rekryteringsrutiner idag, man kan inte förlita sig på massa tester och snacka om jämställda diskrimineringsfria processer, det är rena bullshiten idag, sen sitter du där med jobbet och hunsad av nån mindre intelligent chef som visade sig vara trevlig innan avtal skrevs och nu beter sig som en liten Hitler.
Senast redigerad av Prodelin 2022-09-28 kl. 12:19.
Citera
2022-09-28, 12:18
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Eftersom exakt samma fenomen finns i USA så tvivlar jag på att LAS har något med saken att göra.

Precis. I USA där man knappt har lagar för att skydda arbetare verkar det värre - och jag tror tyvärr det är dit vi rör oss. Där slåss unga personer med en masterexamen eller PhD på samma sätt genom intervju och intervju för att tävla om obetalda praktiker (som kan hålla på i år). För att klara sig måste man bo flera stycken i en lägenhet, belåna sig ytterligare, tigga pengar av föräldrarna eller ta ett extra jobb utöver 10-12 timmars obetalt praktik per dag. Jag tycker vi börjar se de tendenserna även i Sverige. Gratis slavarbetskraft som gör allt de kan för att visa framfötterna och få en anställning. Företagen älskar det, jag vet företag där man har 15-20 personer som arbetar gratis (ofta utländsk arbetskraft med masterexamen) och antalet betalda anställda brukar man kunna räkna på en hand. Varför ens anställa folk när andra utför samma arbete gratis?
Senast redigerad av nordicwrath 2022-09-28 kl. 12:22.
Citera
2022-09-28, 12:24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Precis. I USA där man knappt har lagar för att skydda arbetare verkar det värre - och jag tror tyvärr det är dit vi rör oss. Där slåss unga personer med en masterexamen eller PhD på samma sätt genom intervju och intervju för att tävla om obetalda praktiker (som kan hålla på i år). För att klara sig måste man bo flera stycken i en lägenhet, belåna sig ytterligare, tigga pengar av föräldrarna eller ta ett extra jobb utöver 10-12 timmars obetalt praktik per dag. Jag tycker vi börjar se de tendenserna även i Sverige. Gratis slavarbetskraft som gör allt de kan för att visa framfötterna och få en anställning. Företagen älskar det, jag vet företag där man har 15-20 personer som arbetar gratis (ofta utländsk arbetskraft med masterexamen) och antalet betalda anställda brukar man kunna räkna på en hand.

Precis och detta med provanställning de kör med idag är ett gissel, jag vägrar det och vill de inte gå vidare så är det deras problem.

Sista jobbet jag fick sa jag uttryckligen att jag förväntar mig att det är tillsvidare direkt och inte en provanställning, blev tyst ett tag men fick igenom mina krav, så gå inte på det hela om de säger det är policy i bolaget eller ledningen satt det för alla nyanställda, det är chefen som tar det beslutet yttterst, ingen annan så vik inte på det som många gör.
Citera
2022-09-28, 12:29
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Det är fel på de som söker anställning som accepterar precis vad som helst pga ni saknar vett och ryggrad.

Hade ni bara haft några kulor hade ni sagt nej. När ni går på dejt och tjejen säger sitt, rulla runt, och vacker tass, så krälar ni säkert runt på golvet också. Desperation.

Exakt, är vad jag sagt länge, företagen har tagit en bit i taget på vägen och det hade aldrig varit där idag om inte idioter som söker jobb haft ryggrad och ställt krav.
Vet i min bransch som bara accepterar den lön de får, de förstör för alla andra och sätter ribban, samma sak gäller denna utbreddning av provanställning man kör med.

Varför ställer inte svenska arbetstagare krav kan man undra? konflikträdda som med allt annat?
Citera
2022-09-28, 12:31
Medlem
Nilsbofinks avatar
Också reflekterat över dessa processer. Först göra något webbaserat test. Sen intervju med extern rekryterare med hittepå titel i dyra lokaler. Sen ytterligare intervju med extern rekryterare med hittepå titel i dyra lokaler sen intervju med företaget sen vänta och få ett ja/nej.

Troligen som redan nämnts så måste det externa rekryterarna framställa sig som proffs och värda pengarna och därför ska allt göras så jävla omständligt. Bara ta deras älskade jävla DISA eller Briggs/Myers tester som säkerligen gjort att de missat många bra kandidater och istället slösat tid på folk som prickat in det de vill höra där.

Förhoppningsvis är detta en trend som dör ut
Citera
2022-09-28, 12:37
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink

Förhoppningsvis är detta en trend som dör ut

Det är ingen trend, jag har varit med så många år och så många rekryteringar att jag skulle säga det går i vågor, detta med tester har gått i vågor, senaste var för 15 år sedan, då körde alla det hårt med tester och sen försvann det och nu verkar det tillbaka överallt skulle jag säga.

Vad det handlar om är att dessa HR folk samlas i mängder på olika konferenser, snackar genusvetenskap och olika trender i omvärlden som USA tex, det låter bra tycker många och sen är skiten igång överallt tills nästa trend kommer eller man återanvänder en gammal trend man körde med många år sen.

Allt handlar om att göra deras egna jobb så viktiga för företagsledningen.

Värsta med dessa tester är att sen ska HR boka en tid för att gå igenom resultatet med dig, helt sjuk värld idag.
Citera
2022-09-28, 12:56
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är ingen trend, jag har varit med så många år och så många rekryteringar att jag skulle säga det går i vågor, detta med tester har gått i vågor, senaste var för 15 år sedan, då körde alla det hårt med tester och sen försvann det och nu verkar det tillbaka överallt skulle jag säga.

Vad det handlar om är att dessa HR folk samlas i mängder på olika konferenser, snackar genusvetenskap och olika trender i omvärlden som USA tex, det låter bra tycker många och sen är skiten igång överallt tills nästa trend kommer eller man återanvänder en gammal trend man körde med många år sen.

Allt handlar om att göra deras egna jobb så viktiga för företagsledningen.

Värsta med dessa tester är att sen ska HR boka en tid för att gå igenom resultatet med dig, helt sjuk värld idag.

Kan hända att det är så att det återanvänds och att de gånger jag sökt jobb råkat på det. Dock noterat att det är så för varenda jävla lagerjobb numera vilket känns ganska nytt. Säkert populärt länge bland större företag men när Manpower tvingar en göra ett personlighetstest för ett lagerjobb innan de ringer upp och frågar om man kört truck förut börjar man undra hur det står till

Ligger nog mycket i det du säger att de samlas på konferenser för inbördes beundran. Kollar säkert vad som är hett i USA nu och kör det i genustvätten sen göra sig viktiga inför sina kunder som köper in tjänsten.

Sluppit sitta och gå igenom testet hittills. Fått resultat på hur jag ligger till direkt på skärmen sen har nån ringt typ. Vet man vad man har att vänta nästa gång då 😑
Citera
2022-09-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ja, hade vi inte haft LAS så hade det inte behövts så utdragna rekryteringsprocesser. Ganska frustrerande att på dessa intervjuer veta att företaget kryllar av folk som på sin tid inte alls behövde gå igenom samma sak.

Nej det har inget med LAS att göra.

1. LAS är exakt lika oavsett antalet intervjuer
2. USA med sina lagar där man kan sparka någon på dagen har exakt eller ännu mer komplicerade processer

Komplexa processer beror på idioter på stora företag som måste skapa komplexa processer annars har de inget jobb att göra
Citera
2022-09-28, 13:32
Medlem
Citat:

det har noll med det att göra, det är grejen att det blivit big business med rekrytering, där de lägger ut rekryteringen på företag som tar xx betalt för det
Citera
2022-09-28, 14:09
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Kan hända att det är så att det återanvänds och att de gånger jag sökt jobb råkat på det. Dock noterat att det är så för varenda jävla lagerjobb numera vilket känns ganska nytt. Säkert populärt länge bland större företag men när Manpower tvingar en göra ett personlighetstest för ett lagerjobb innan de ringer upp och frågar om man kört truck förut börjar man undra hur det står 😑

Håller med och det är sjukt för ett vanligt praktiskt jobb, det är ju inte så du ska jobba med analys av svåra matematiska saker.....

Är dom så lata de inte läst ditt CV att du har truckkort ska du svara dom att varför dom inte läser på ditt CV innan dom ringer dig, det är bara vara hård mot dom.
Citera
2022-09-28, 14:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det har noll med det att göra, det är grejen att det blivit big business med rekrytering, där de lägger ut rekryteringen på företag som tar xx betalt för det

Om jag inte missminner mig tar man runt 10 tusen för testerna att testa en kandidat och sen snackar företagen det är så dyrt när en rekrytering går fel, jo tjena....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in