2022-09-28, 06:05
Bannlyst
Blir någon ens förvånad längre?
Allting går käpprätt åt helvete.

Orka bry sig.
Citera
2022-09-28, 07:49
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortburkskoma
Vad har ni för jävla vattenräkningar där 25% gör nån skillnad? När den fyrdubblats kanske det börjar vara värt att kolla på vattnet annars är det nog bara att spola sig less.

Jag undrar jag med. Kanske folk börjar lyssna på alla det där muppiga "råden" nu?

Typ "Du sparar tyyysen liter vatten om du inte låter kranen rinna under tandborstning".

Jag har ingen diskmaskin i min lägenhet utan handdiskar efter varje måltid. Undrar om det kommer att märkas för mig :/
Citera
2022-09-28, 10:47
Medlem
Inte konstigt att de måste höja vattenpriserna. Ledningsnätet är gravt eftersatt. För några år sedan satsade den "sämsta" kommunens vattenbolag pengar till en utbytestakt av ledningarna vart 2000:e år! Nu slår de sig för bröstet när de har halverat tiden! När vi samtidigt vet att ledningarnas livslängd är cirka 50 år ... Men politikerna har bekvämt nog skjutit frågan framför sig hela tiden: "Går det inte och lappa och laga så vi klarar 4 år till utan att byta allt?" Det blir nog våra barn som framöver ska bekosta en total nybyggnad av allt!
Det är märkligt: Kring 1960-talet hade vi råd att bygga "allt". Det byggdes vattenverk, reningsverk, badhus, motorvägar, kärnkraftverk, kraftledningar. Och det fanns ett, två eller tre militärregementen i nästan varje större stad och militär materiel lagrad i ett finmaskigt nät i hela landet. Till och med små byar hade egen polisstation. Och det var ordning och reda.
Nu har vi nästan inte ens råd att underhålla grejorna om de ens finns kvar.

Vart tar pengarna vägen? Vad bra får vi för de extrema skatterna som tas ut i flera led på allting?
Citera
2022-09-28, 10:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortburkskoma
Vad har ni för jävla vattenräkningar där 25% gör nån skillnad? När den fyrdubblats kanske det börjar vara värt att kolla på vattnet annars är det nog bara att spola sig less.
Ja, man börjar undra lite.
Jag vattnar trädgården hela sommaren utan att det ens svider i plånboken.
Citera
2022-09-28, 11:10
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Nu får bolånetorskar gå till McDonalds och be om vatten hahha

För 10? år sedan var det gratis med vatten från McDonalds. Det var bara att gå in och fråga om man var törstig. Sen började de plötsligt att ta betalt med ett par kr per mugg.
Citera
2022-09-28, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag undrar jag med. Kanske folk börjar lyssna på alla det där muppiga "råden" nu?

Typ "Du sparar tyyysen liter vatten om du inte låter kranen rinna under tandborstning".

Jag har ingen diskmaskin i min lägenhet utan handdiskar efter varje måltid. Undrar om det kommer att märkas för mig :/
I allmänhet sparar en diskmaskin vatten jämfört med handdisk.
Citera
2022-09-28, 11:46
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
I allmänhet sparar en diskmaskin vatten jämfört med handdisk.

Jo det var det jag tänkte.
Citera
2022-09-28, 11:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Inte konstigt att de måste höja vattenpriserna. Ledningsnätet är gravt eftersatt. För några år sedan satsade den "sämsta" kommunens vattenbolag pengar till en utbytestakt av ledningarna vart 2000:e år! Nu slår de sig för bröstet när de har halverat tiden! När vi samtidigt vet att ledningarnas livslängd är cirka 50 år ... Men politikerna har bekvämt nog skjutit frågan framför sig hela tiden: "Går det inte och lappa och laga så vi klarar 4 år till utan att byta allt?" Det blir nog våra barn som framöver ska bekosta en total nybyggnad av allt!
Det är märkligt: Kring 1960-talet hade vi råd att bygga "allt". Det byggdes vattenverk, reningsverk, badhus, motorvägar, kärnkraftverk, kraftledningar. Och det fanns ett, två eller tre militärregementen i nästan varje större stad och militär materiel lagrad i ett finmaskigt nät i hela landet. Till och med små byar hade egen polisstation. Och det var ordning och reda.
Nu har vi nästan inte ens råd att underhålla grejorna om de ens finns kvar.

Vart tar pengarna vägen? Vad bra får vi för de extrema skatterna som tas ut i flera led på allting?
Förklaringen är att folk röstar på partier som vill att offentlig sektor skall sköta saker och ting.
Och då blir det därefter.
I DDR kunde man värka fram Trabanter. Dom tog ju över bilfabriker och kunde köra vidare på den bilen som var utvecklad då.
I Sovjet tvingades man köpa bilfabrik från Fiat och kunde värka fram Fiatbilar kallade Vaz.

Offentlig sektor har inga incitament till förbättringar. Det dom kan göra om någon klagar är att be om mer resurser (dvs större andel av fogdens stöldgods).

(Fö att man spenderade på 60-talet berodde på att skattekvoten höjdes drastiskt. Men inte utan konsekvenser. På 70-talet utgjorde räntor på statsskulden ca 30% av statsbudgeten om jag inte missminner mig. Och från 1975 - 1995 stod reallönerna still. Vi fick inga förbättringar).
Citera
2022-09-28, 12:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Nyinflyttad i en kommun och fick första fakturan för vatten. Dels var det en årsavgift, men även en avgift per kvm tomt vi hade. Jävla svindlare, vad spelar det för roll hur stor tomt vi har.
Avloppet skall ju ta hand om regnvattnet som trillar ned på din tomt.

Just det är väl inget konstigt.
Citera
2022-09-28, 12:08
Medlem
Running_mans avatar
Ännu ett skäl till att borra egen brunn. Inte bara för eventuella prishöjningars skull utan bara vetskapen om att man har två olika "vattenhål" att välja mellan.

Det kommunala vattnet kan ju även råka ut för sabotage(har redan hänt), nån bakteriespridning, avlagringar, tekniska problem m.m.
Citera
2022-09-28, 14:59
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Avloppet skall ju ta hand om regnvattnet som trillar ned på din tomt.

Just det är väl inget konstigt.

Nej, regnvatten är s.k dagvatten. Ha ringen med spillvattnet som går till avlopp att göra.
Citera
2022-09-28, 19:36
Medlem
Dopaminas avatar
Äntligen!! Jag har asperger så nu får jag en legitim anledning att vara mig själv. Mer fattigdom åt folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in