2006-07-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Här i Uddevalla ligger priset på ungefär elva kr, av någon anledning är alltid bensinen billigare här än i övriga Sverige.

Säljer de för under 12,44 kronor litern så beror det på lokala faktorer, vilka i så gott som samtliga fall är att det finns för många mackar som konkurrerar om kunderna. Orsakerna till prishöjningarna är givetvis det stigande råoljepriset vilket beror på en rad faktorer, däribland USA/Israels agerande, USA:s svaga dollar, hysteriska giriga börsspekulanter etc.

Den obemannade macken där jag brukar (brukade) tanka höjde i dagarna sitt pris per liter med över en krona litern. Slut på priskriget här på orten tydligen...

Citat:
Bensinpris krona för krona

Enligt Motormännen, en motororganisation med 115,000 bilburna medlemmar, är 12,44 kronor/liter det lägsta bensinpris ett bensinbolag kan sänka till utan att verksamheten går med förlust. Följande skatter utkrävs av bolagen för varje såld liter bensin:

Koldioxidskatt = 2,13 kronor
Energiskatt = 2,86 kronor
Moms = 2,49 kronor

Därtill kommer ett grundpris (råvara+bolagets påslag) på 4,96 kronor

Summa: 12,44 kronor/liter

Enda jag reagerar mot är momsen, helt idiotisk.
Citera
2006-07-26, 21:28
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Vad jag inte fattar är varför folk odgör sig över de ynka hundringar de betalar i skatt vid bensinpumpen när de tankar bilen, samtidigt som de betalar 10 000-tals kronor (hundratals hundringar) i inkomstskatt varenda månad. Det har väl med synligheten att göra. 100 spänn beninskatt syns. 6 miljoner i livstids löneskatt på medellöntagaren syns inte. Därför anses 100 kronor vara hög skatt, medan 6 miljoner är låg skatt.
Spot on. Svensken klagar på alkoholskatter, tobaksskatter, TV-licens och bensinskatt, men mindre ofta på de skyhöga inkomstskatterna.
Citera
2006-07-26, 21:33
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Orsakerna till prishöjningarna är givetvis det stigande råoljepriset vilket beror på en rad faktorer, däribland USA/Israels agerande, USA:s svaga dollar, hysteriska giriga börsspekulanter etc.
Hur leder en svag dollar till höga bensinpriser menar du?
Citera
2006-07-26, 22:00
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Här i Uddevalla ligger priset på ungefär elva kr, av någon anledning är alltid bensinen billigare här än i övriga Sverige.
Men visst fan är det dyrt! Men bättre att de tar in skatten på bensin istället för något annat, maten t ex. Pengarna måste ju som sagt in.

Dom höjde ju en krona i går kväll till 12.49. Det är slut på den billiga bensinen här ett tag.
Citera
2006-07-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Hur leder en svag dollar till höga bensinpriser menar du?

Till att börja med skrev jag att det var en av orsakerna till att råoljan har blivit dyrare. "The short term price of oil is partially controlled by the OPEC cartel and the oligopoly of major oil companies. One other important cause is the United States dollar's slump against the Euro. Since oil is traded in dollars, the price must increase for OPEC to maintain purchasing power in Europe.". Allmänbildning.

Med andra ord är det snart dags att börja värdera oljan i EUR.
Citera
2006-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Spot on. Svensken klagar på alkoholskatter, tobaksskatter, TV-licens och bensinskatt, men mindre ofta på de skyhöga inkomstskatterna.

Inkomstskatten regleras efter din inkomst. Dvs ju mer du tjänar ju mer i skatt pröjsar du.
Så är det ju inte med tex bensinskatten. Den slår hårdare mot dom som tjänar mindre.

Och anledningen till att vi inte gnäller på inkomstskatten är väl för att den varit hyffsat likadan. Dvs vi har vant oss vid den skatten.
Citera
2006-07-26, 22:09
Medlem
Citat:
Till att börja med skrev jag att det var en av orsakerna till att råoljan har blivit dyrare. "The short term price of oil is partially controlled by the OPEC cartel and the oligopoly of major oil companies. One other important cause is the United States dollar's slump against the Euro. Since oil is traded in dollars, the price must increase for OPEC to maintain purchasing power in Europe.". Allmänbildning.

Förut följde väl bensinpriset kostnaden för 1 dollar. Men när dollarn var uppe och vände vid 10:- så ville inte bensinpriset följa med tillbaka ner igen.
Citera
2006-07-27, 20:14
Medlem
Cabrons avatar
Citat:

All olja, från Brent till Rotterdam, quotas i USD. Givet ett oljepris, säg USD 75 per tunna kommer fluktuationer i USD/SEK att ge fluktuationer i svenskt bensinpris. Om en USD kostar 7 SEK kommer tunnan att kosta 7*75= 525 SEK. Om en usd kostar 8 SEK kommer tunnan att kosta 600 sek. En starkare dollar gör alltså att bensinpriset som vi svenska bilister får betala blir högre.

Att OPEC skulle vilja ha en mot EUR peggad köpkraft när oljan quotas i USD verkar lite bakvänt.
Citera
2006-07-27, 21:51
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
All olja, från Brent till Rotterdam, quotas i USD. Givet ett oljepris, säg USD 75 per tunna kommer fluktuationer i USD/SEK att ge fluktuationer i svenskt bensinpris. Om en USD kostar 7 SEK kommer tunnan att kosta 7*75= 525 SEK. Om en usd kostar 8 SEK kommer tunnan att kosta 600 sek. En starkare dollar gör alltså att bensinpriset som vi svenska bilister får betala blir högre.

Att OPEC skulle vilja ha en mot EUR peggad köpkraft när oljan quotas i USD verkar lite bakvänt.

Men å andra sidan så kommer en starkare dollar innebära lägre oljepris och vice versa även om det säkert inte kompenserar fullt ut.
Citera
2006-07-27, 22:11
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Men å andra sidan så kommer en starkare dollar innebära lägre oljepris och vice versa även om det säkert inte kompenserar fullt ut.
Du får gärna citera en trovärdig källa (i.e. ej wikipedia) som tillmäter detta samband stor betydelse. Jag ska villigt erkänna att jag inte hört den förklaringen tidigare, och tycker personligen att det låter långsökt att oljeproducenter skulle vilja ha en mot EUR peggad köpkraft när oljan quotas i USD. Det skulle ge mening om oljeproducenterna till övervägande del funnits i EUR-området, men inte annars.

Dessutom diskuterar vi bensinpriset i forumet inrikespolitik, varför man får anta att fokus här bör ligga på varför bensinpriset är vad det är i Sverige. Relationen stark dollar - dyr bensin är då av överordnad betydelse.
Citera
2006-07-28, 01:03
Medlem
Citat:

Läsförståelse: "One other important cause is the United States dollar's slump against the Euro. Since oil is traded in dollars, the price must increase for OPEC to maintain purchasing power in Europe."

Citat:
Du får gärna citera en trovärdig källa (i.e. ej wikipedia) som tillmäter detta samband stor betydelse.

Trots att du med fikonspråket försöker tillmäta dina egna textkompositioner stor betydelse och tyngd, märker jag en än större avsaknad av källor från dig. Nu är det så att det är dig bevisbördan ligger på då du avfärdar en uppgift som har presenterats.
Citera
2006-07-28, 17:56
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Läsförståelse: "One other important cause is the United States dollar's slump against the Euro. Since oil is traded in dollars, the price must increase for OPEC to maintain purchasing power in Europe."

Trots att du med fikonspråket försöker tillmäta dina egna textkompositioner stor betydelse och tyngd, märker jag en än större avsaknad av källor från dig. Nu är det så att det är dig bevisbördan ligger på då du avfärdar en uppgift som har presenterats.
Vilken källa behöver du som styrker räkneexemplet ovan? En hänvisning till en lärobok i matematik för mellanstadiet? Kom igen nu.

Om du inte förstår den omedelbara kopplingen mellan stark dollar och högt svenskt bensinpris efter redogörelsen ovan kan jag nog inte förklara det för dig. Jag tror inte det kan göras enklare faktiskt.

Relationen USD/EUR kan jag tillmäta en marginell betydelse, men snarare utvecklingen för USD i TCW, men naturligtvis har den inte så stor direkt inverkan som stark USD över SEK.

Visste inte om att jag använder något speciellt avancerat språk, tycker jag uttrycker mig hyfsat rättframt. Är det fler som har problem att förstå vad jag skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in