2022-09-24, 22:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det har ni sagt nu i snart ett år. Varför är inte kriget slut?
För att det sitter en liten galen sekt i kreml, därför fortsätter kriget.
Citera
2022-09-24, 22:39
Medlem
JymdKjams avatar
Tja, av de 300 tusen så har 10 % fallit av pga medicinska skäl sedan de muckade. Normalt för alla länder.

Men sedan faller 15 % bort pga alkoholism och narkomani.

20 % lär ha flytt fältet, så att säga….

3-4 % är HIV-positiva.

Så av de 300 så finns maximalt 150 kvar och de är förmodligen inte motiverade eftersom de annars redan skulle ha anslutit frivilligt.
Citera
2022-09-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Lite längre än ett halvår. Ni ryssrunkare är fan inte intelligenta alltså. Kanske håller kriget på ett år, men jag tror ryssland kommer kollapsa inifrån innan dess.
Ja kriget är dyrt på många sätt. Sägs ju kosta 9 miljarder SEK per dygn, samtidigt som exportintäkter minskat dramatiskt. Därtill givetvis ett högt militärt, politiskt, moraliskt och humanitärt pris.
Citera
2022-09-24, 22:49
Medlem
Roligt att tråden rullar på riktigt fort, men det blir till slut omöjligt att läsa igenom allt som sagts, så ursäkta om det här skulle ha tagits upp förut.

Jag tror det enda, som går att säga att nu har kriget kommit till ett vägskäl och ingen kan säga vad, som kommer att hända framåt och hur det ska gå inklusive Putin, Zelinsky mfl. inblandade. Vad vi vet och tänkbara konsekvenser.
*Få ryssar vill kriga i Ukraina. Kanske gör dom sin plikt om dom blir konstant hotade, kanske inte om dom har stake nog, kanske det blir lite blandat deltagande. Mycket tid kommer att gå åt till att hota, skrämma, övervaka soldater att göra sitt jobb istället för att leda striden. Inte effektivt.
*Det verkar vara dåligt med all slags krigsmateriel och nyproduktionen, verkar inte vara omfattande. Det är mest gammal utrustning, så mycket tyder på att vapensmedjorna inte producerar tillräckligt nu. Ska soldaterna slåss med pinnar eller hur är det tänkt? Mycket utrustning är dessutom plundrad mer eller mindre. Teoretiskt kan vapensmedjorna säkert dra på mycket högre produktion, men ingenting verkar funka särskilt bra i Ryssland. Ska dom lyckas få igång produktionen till en bra nivå kan man fråga sig?
*Verkligheten och det moraliska dilemmat i hela konflikten har kommit till ryssarnas vetskap. Få tycker att kriget i Ukraina och den bit land Ryssland då skulle få är värt det. Allt måste från och med nu tvingas på Ryssarna med hot och våld. Det är besvärligt och resurskrävande att hålla samhället igång på det sättet. Skulle tro att all respekt för ledningen är borta nu. De går till jobbet, betalar skatt. håller käften mm för att de annars blir represalier, för att dom är rädda helt enkelt. Var går deras gräns, när har dom fått nog och riskerar döden eller gör dom det aldrig?
*Det verkar det till och med, som om the bad gays tycker att det börjar räcka. Det är väl framför allt kärnvapenhotet, som gör även dessa herrar illa till mods. Det går ju liksom inte att begränsa. Kina har varit ganska ovilliga att hjälpa till och de utrycker nu mer öppet oro. Inte ens galningen Modi i Indien är särskilt förtjust. Vitryssland vägrar att delta aktivt och om man får tro DN, så stoppar de exporten av elektronik och en rad andra industrivaror. Blir lite förvånad över detta, men tiden får väl visa om det sista stämmer.
*Slutligen är det ovisst hur ledarskiktet kommer att reagera. Vilka åsikter, som strömmar bland dom vet vi väldigt lite om. Dom ställer säkert upp lydigt, om krigslyckan vänder och folket kuvas ordentligt, men annars är det nog det största hotet för Putin och regeringen. Alltså att en stor del av ledarskiktet inte är med längre på kriget och vad det innebär är också svårt att veta. Blir det allas kamp mot alla, palatskupp eller vad? Än så länge går det att lönnmörda någon då och då, men om 10-tals procent inte accepterar, ja då går inte det längre.
Citera
2022-09-24, 22:58
Medlem
Draken55s avatar
Kan en nation vara mer dysfunktionell än ryssland av idag?
Man försöker alltså tvångsrekrytera 300.000 oduglingar som inte vill gå i krig utomlands för en korrupt regim samtidigt finns det lika många " poliser" överallt som används till att slå batong i huvet på de som demonstrerar...
Helt jävla sanslöst.
Citera
2022-09-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Kan en nation vara mer dysfunktionell än ryssland av idag?
Man försöker alltså tvångsrekrytera 300.000 oduglingar som inte vill gå i krig utomlands för en korrupt regim samtidigt finns det lika många " poliser" överallt som används till att slå batong i huvet på de som demonstrerar...
Helt jävla sanslöst.
Jag trodde i min enfald att de försökte rekrytera de som står närmast armén först. Det funkar ju bäst eller hur. De som ganska nyligen gjort militärtjänst, nyligen varit befäl, kanske en del andra yrken, som kan vara bra att kunna i en armé.

Istället visar det sig att dom, som står närmast den lokala borgmästaren eller andra inflytelserika personer inte blir rekryterade och andra, som står längre ifrån blir det. 58 år och utan någon vapenträning spelar ingen roll. Ledsen gubbe lilla, du har inte varit tillräckligt duktig på att fjäska, så du åker dit. Till kriget alltså. Ett exempel jag såg på TV nyheterna. Själva rekryteringen är genomkorrupt, som allt annat i det landet.
Citera
2022-09-24, 23:07
Medlem
Citat:
Tror faktiskt inte detta hade existerat ens om varken Nato eller EU fanns.

Vad hade inte existerat? Ukrainakriget? Ryssland och Kina och en drös andra länder skulle ha haft friare tyglar då. Det skulle nog ha varit en betydligt sämre värld inså fall.
Citera
2022-09-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det finns inte tillräckligt med modern utrustning för dessa 300.ooo gubbar ändå. Ska de börja tömma museer på vapen nu eller?

Hur vet du det? Har du insyn i deras vapenarsenal?
Citera
2022-09-24, 23:49
Medlem
HomoDeuss avatar
Hoppet står till ett mindre inbördeskrig i Ryssland. Vilket troligen inte kommer att hända på ett bra tag även om jag hoppas att jag har fel. Tills dess ser det illa ut. Vad vi bevittnar är alltså inte början av 3:e, utan det utdragna slutet för Ryssland.

Frågan som återstår är vilka konsekvenser sammanbrottet får för väst.
Citera
2022-09-24, 23:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ja det har ni sagt nu i snart ett år. Varför är inte kriget slut?

Går tiden dubbelt så fort där du är?
Citera
2022-09-25, 00:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Jag hade viss respekt för Ivan tidigare, men iom med den här "invasionen" har de visat för hela världen vilket skämt de är. Men det är klart att det är obehagligt när det kommer fulla efterblivna våldtäktsmän och barnamördare och knackar på.

Men det känns farligare nu på ett sätt. Gamla sovjetiska ledare höll ju inte på att hota med kärnvapen och massförstörelse. Brezjnev tror jag det var som ska ha sparkat en general som la fram hur man skulle jämna London till grus.

Vi besegrar fienden genom våra konventionella vapen hette det då och inte detta med kärnvapen! Putin har ju snart bara sina kärnvapen kvar.
Citera
2022-09-25, 01:25
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Hoppet står till ett mindre inbördeskrig i Ryssland. Vilket troligen inte kommer att hända på ett bra tag även om jag hoppas att jag har fel. Tills dess ser det illa ut. Vad vi bevittnar är alltså inte början av 3:e, utan det utdragna slutet för Ryssland.

Frågan som återstår är vilka konsekvenser sammanbrottet får för väst.

Delar din pessimism rysslands sammanbrott blir nog en utdragen historia
Det största problemet är såklart kärnvapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in