Citat:
Ursprungligen postat av
LarsvonTrier
Köpa ett helt hyreshus skulle jag nog ej göra, dessutom för dyrt. Men bostadsrätt kanske? Men känns lite osäkert också, man kan nog aldrig ha tillräckligt god insyn i hur bostadsrättsföreningen sköts.. Sedan vet jag inte hur värdet kommer öka.
Hur "säkra" är globala indexfonder och utländska utdelningsaktier via kapitalförsäkring? Man kan väl aldrig vara helt säker som jag förstått men.. Under en lång period bör man ju gå plus, men sedan vet man ju aldrig om det blir någon ny krasch som förstör.
Ja köp en bostadsrätt om du vill bo i lägenhet. Hitta objekt i lagom prisnivå för din budget. Gärna en stor, gammal förening med god ekonomi och låg belåning. Hiss, förråd, parkering, balkong, diskmaskin, tvättmaskin. Alla sådana grejer tillför ju mervärde och ökar andelen personer som eventuellt kan tänkas köpa objektet i framtiden. Också en fördel om flertalet saker ingår i föreningens avgift såsom tv, bredband och dylikt. Ej markplan. Gärna någorlunda centralt läge i område med gott anseende sedan en längre tid tilbaka.
Avseende att investera i globala indexfonder kan ju ingen veta hur det kommer gå i framtiden. Där går det bara att spekulera. Historiskt har det varit en bra investering att placera pengarna på "börsen" om pengarna är placerade under en längre tid med bred exponering mot allt, överallt. Därmed borde en global indexfond vara ett bra alternativ. Men det är ju alltid en risk att placera pengar i aktier och fonder så det är ju ingen garanti att du får positiv avkastning över tid.
För övrigt bör du investera pengarna på ett investeringssparkonto (ISK) och inte en kapitalförsäkring (KF).
Hoppas ovanstående är till någon hjälp eller vägledning. Det är mina tankar och funderingar och inget annat :-)