2022-09-21, 22:20
Medlem
SilverSqueezes avatar
Ta en titt på WallStreetSilver med 219 000 medlemmar.

Mängden registrerat silver hos Comex har sjunkit mer än 70% sedan squeezens början och antalet medlemmar på WSS växer allt fortare. Det är bara en tidsfråga innan silverpriset kommer att pressas upp enormt.

Mitt råd: Köp fysiskt silver regelbundet för att jämna ut kostnaden (men inte i Sverige med 25% moms, beställ det utomlands). Pappersprodukter: Sprott PSLV är bra då de har fysisk backning. Köp absolut inte SLV! (scam)
Citera
2022-09-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Det gör väl aktier också? Dvs det handlar om efterfrågan. Jag tro du har en förlegad syn på krypto som äter sig in överallt också aktiebranchen, dvs det kommer vara det samma men att köpa aktier kommer inte vara som krypto. Utillitien utvecklar sig i rasande fart just nu. Memecoinsens glansdagar är förbi nu är det bara utillity som gäller och gärna flera på samma gång.

Ja självklart handlar det om efterfrågan för både crypto och aktier, men min poöng var att om företaget ABC visar riktigt starka siffror eller kommer med nyheter som får investerare att tro att det här företaget totalt kommer explodera inom ett år så kommer aktien gå upp rätt mycket.

Nåt sånt finns inte bland krypto eftersom det inte är ett företag.

Så där handlar nästan allt om efterfrågan och ingenting om prestanda hos ett företag.

Visst, det kan komma nyheter som ethereum 2.0 osv som kan påverka, men det är rätt ovanligt.
Citera
2022-09-21, 22:22
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsvonTrier
Jag har samlat ihop endel pengar genom att vara sparsam men även fått via arv. Allt som allt är det väl runt 1,5 miljoner.

Jag har inte direkt något mål att köpa något dyrt föremål eller liknande och ser inte direkt någon tjusning i det heller, får pengarna hellre att växa för eventuella personer som får ärva av mig en vacker dag.

Det ska väl vara mest lukrativt att lägga pengarna på börsen, men jag har undvikit detta eftersom jag inte har någon koll alls. Blir kallad idiot av folk eftersom jag har mycket pengar på sparkonto med sparränta, deras pengar har nämligen gått upp si och så många procent på någon månad vilket jag bara uppnår på flera års tid. Inflationen urholkar ju pengarna och det är 30% skatt på det och så vidare, och ja, det är väl möjligt att man är en idiot i det avseendet men då känns det i alla fall som att man har någon helst koll och vet vad som kommer att ske.

Var skulle ni rekommendera att man placerar pengarna om man låta bli dessa i förhoppningsvis många år framåt? Är det verkligen så safe med börsen och fonder? Jag vet att under långa perioder så har ju alltid börsen gått uppåt, men historien är väl inget bevis på vad som kommer ske i framtiden?

Vore det smart att köpa en bostadsrätt i en hyfsat stor svensk stad? Kan man vara säker på att värdet ökar med tiden då? Kan det vara osäkert på så vis att det ej är äganderätt i Sverige, går föreningen i konkurs omvandlas väl bostadsrätten till hyresrätt?
jag skulle köpt salt för pengarna. Eller något annat som är hållbart över tid.
Citera
2022-09-21, 22:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Är det bara en smidig placering du tänker på, eller någon fysik sak som kan generera stora summor?

Det finns en massa fantastiska maskiner som kostar en bra slant, men som man kan starta ett företag med.
Citera
2022-09-22, 00:34
Medlem
1. Ordna en buffert på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti. Säg 100 000 sek så har du en riktigt stabil buffert.

2. Investera en del av pengarna i att köpa en schysst bostad så du bor bra.

3. Öppna sedan ett konto hos Avanza. Investera resterande del av pengarna i en global indexfond till låg avgift. Förslagsvis Länsförsäkringar Global Indexnära, DNB Global Indeks A, Swedbank Robur Access Global A, Avanza Global eller någon annan snarlik fond.

Samtliga är passivt förvaltade indexfonder med låg avgift som bör generera en god avkastning över tid. Finns ingen anledning att fördela pengarna i flera av dessa fonder utan välj en.

Sedan kan du ju välja att fördela insättningarna över tid eller allt på en gång. Där kan jag inte råda dig. Om du inte ska använda pengarna på säg 10-15 år så kan du lika gärna göra ett engångsköp direkt och sedan bara låta det vara så sköter det sig självt.
Citera
2022-09-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skulle absolut inte rekommendera dig att sätta in pengarna på börsen om du inte har någon erfarenhet. De allra flesta människor förlorar pengar på börsen. De som tjänar pengar i det långa loppet är de med stor erfarenhet av det. Sen kan så klart en del ha tur och satsa på nån aktie som sticker iväg som fan, men de flesta förlorar pengar.

Att pengarna äts upp av inflation på ett sparkonto är ändå bättre än att förlora pengar på börsen.

Det jag däremot skulle rekommendera är att du sticker in en fot på börsen. Ett mindre belopp som du har råd att förlora, Säg 10 000 kr. Sen använder du dig av dom pengarna och köper aktier efter att ha läst på lite. Man ska aldrig lyssna på andra utan skapa sig en egen uppfattning om vilka företag som känns bra att satsa på.

Sen med tiden när du tycker att du känner dig bekväm och kan mycket så kan du sätta in mer pengar.

Bostadsrätt kan också vara något men som du säger får man då kolla upp vilka föreningar som ligger bra till ekonomiskt så att inget som det du nämner är troligt att inträffa.
Det är ju inte sant, om du spara långsiktigt så tjänar man på att investera på börsen, det är ju bara att titta på index.
Citera
2022-09-22, 14:11
Medlem
LarsvonTriers avatar
Tack för alla tips!
Citera
2022-09-22, 14:13
Medlem
LarsvonTriers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Både aktier och fonder Är en jävla bergochdalbana just nu.

T.ex. kraschade ju de flesta aktier och fonder typ från februari-mars 2020 på grund av covid. Det blev panik och folk toksålde aktier och fonder så att folk förlorade typ 50% av det dom ägde om de inte sålde omgående.

Men sen efter några månader så blev det istället guldläge. De som istället köpte fonder eller aktier då när andra redan hade förlorat en massa, fick se en spikrak kurva uppåt och kanske gick plus 50% i värde istället eftersom de köpte när värdet var superlågt.

Sen när inflationen började sticka iväg eller faktiskt tidigare än så, så har det gått mycket nedåt igen. Nu har det gått så mycket nedåt att det börjar blir ett bra köpläge snart.

Det är generellt talat, sen finns det ju så klart aktier som går tokbra ändå. Tesla som exempel har ju vänt och pekar rätt mycket uppåt igen.

Använder inte Avanza utan Nordnet för aktier, fonder har jag haft förr, men nu bara aktier. Hade dock en fond under flera år som gick tokbra. Lannebo småbolag var namnet, men precis som de flesta andra fonder så drabbades den hårt av både covid och den stigande inflationen.

Är det någon speciell skillnad mellan Avanza och Nordnet?
Citera
2022-09-22, 14:14
Medlem
LarsvonTriers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Är det bara en smidig placering du tänker på, eller någon fysik sak som kan generera stora summor?

Det finns en massa fantastiska maskiner som kostar en bra slant, men som man kan starta ett företag med.

Tänkte mig en smidig placering, starta företag känns lite övermäktigt för tillfället.
Citera
2022-09-22, 14:21
Medlem
Enkelt sagt så ska du hoppa på vettiga företag dvs bra tillväxt, P/E osv och som har en uppåtgående kurstrend. Hoppa av så fort trenden bryts för mycket.

Skulle nog undvika att investera för mycket utomlands i dagsläget då kronan är väldigt lågt värderad och borde väl stiga?? Just nu är marknaden ganska så svajig så gå inte in med allt på en gång utan ta 50-60 tkr åt gången och se hur det utvecklar sig.
Citera
2022-09-22, 14:27
Medlem
LarsvonTriers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
1. Ordna en buffert på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti. Säg 100 000 sek så har du en riktigt stabil buffert.

2. Investera en del av pengarna i att köpa en schysst bostad så du bor bra.

3. Öppna sedan ett konto hos Avanza. Investera resterande del av pengarna i en global indexfond till låg avgift. Förslagsvis Länsförsäkringar Global Indexnära, DNB Global Indeks A, Swedbank Robur Access Global A, Avanza Global eller någon annan snarlik fond.

Samtliga är passivt förvaltade indexfonder med låg avgift som bör generera en god avkastning över tid. Finns ingen anledning att fördela pengarna i flera av dessa fonder utan välj en.

Sedan kan du ju välja att fördela insättningarna över tid eller allt på en gång. Där kan jag inte råda dig. Om du inte ska använda pengarna på säg 10-15 år så kan du lika gärna göra ett engångsköp direkt och sedan bara låta det vara så sköter det sig självt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Det är ju inte sant, om du spara långsiktigt så tjänar man på att investera på börsen, det är ju bara att titta på index.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Du kan få ca 3000kr per månad (vissa månader mer) på hela ditt kapital om du äger utländska utdelningsaktier. Dessa ägs via en kapitalförsäkringsdepå som du kan göra överföringar ifrån ut till ditt lönekonto tex.

Kapitalförsäkringen har du hela livet och när du går bort kan en förmånstagare, dvs viss utvald person ärva depåns totala värde. Fonder är inte aktuellt i ditt fall och absolut inte Avanza Zero.

Jag skulle inte rekommendera Avanza utan denna depå har du i en riktig bank med bra investeringsplattform som Nordea eller Handelsbanken.

Var försiktig med dina pengar. Att äga ett hyreshus ger dig också passiv inkomst och där kan du få in pengar, men det är för stora kostnader just nu och du har för lite pengar för det. Det enda är att äga utdelningsaktier på ditt kapital. Jag har själv byggt upp en sådan portfölj, men det har tagit några år. Det handlar kortfattat om att man måste ha bra bolag och då blir aktuell aktiekurs inte viktigt.

För en kontinuerlig utdelning har jag enbart amerikanska och europeiska aktier. Man skulle kunna ha svenska bolag, men enligt mig finns det bara tre stycken som är värda att äga idag… Jag tycker det är synd att aktier blivit en folksport, det har fördärvat mycket. Folk äger så mycket ”strunt” i sina depåer. Vi får väl se nu framöver om man blir av med många amatörer som bränner sig. Under IT kraschen hände just det och dessa småsparare återkom aldrig till börsen senare. Hoppas något liknande inträffar nu…

Köpa ett helt hyreshus skulle jag nog ej göra, dessutom för dyrt. Men bostadsrätt kanske? Men känns lite osäkert också, man kan nog aldrig ha tillräckligt god insyn i hur bostadsrättsföreningen sköts.. Sedan vet jag inte hur värdet kommer öka.

Hur "säkra" är globala indexfonder och utländska utdelningsaktier via kapitalförsäkring? Man kan väl aldrig vara helt säker som jag förstått men.. Under en lång period bör man ju gå plus, men sedan vet man ju aldrig om det blir någon ny krasch som förstör.
Citera
2022-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsvonTrier
Köpa ett helt hyreshus skulle jag nog ej göra, dessutom för dyrt. Men bostadsrätt kanske? Men känns lite osäkert också, man kan nog aldrig ha tillräckligt god insyn i hur bostadsrättsföreningen sköts.. Sedan vet jag inte hur värdet kommer öka.

Hur "säkra" är globala indexfonder och utländska utdelningsaktier via kapitalförsäkring? Man kan väl aldrig vara helt säker som jag förstått men.. Under en lång period bör man ju gå plus, men sedan vet man ju aldrig om det blir någon ny krasch som förstör.

Ja köp en bostadsrätt om du vill bo i lägenhet. Hitta objekt i lagom prisnivå för din budget. Gärna en stor, gammal förening med god ekonomi och låg belåning. Hiss, förråd, parkering, balkong, diskmaskin, tvättmaskin. Alla sådana grejer tillför ju mervärde och ökar andelen personer som eventuellt kan tänkas köpa objektet i framtiden. Också en fördel om flertalet saker ingår i föreningens avgift såsom tv, bredband och dylikt. Ej markplan. Gärna någorlunda centralt läge i område med gott anseende sedan en längre tid tilbaka.

Avseende att investera i globala indexfonder kan ju ingen veta hur det kommer gå i framtiden. Där går det bara att spekulera. Historiskt har det varit en bra investering att placera pengarna på "börsen" om pengarna är placerade under en längre tid med bred exponering mot allt, överallt. Därmed borde en global indexfond vara ett bra alternativ. Men det är ju alltid en risk att placera pengar i aktier och fonder så det är ju ingen garanti att du får positiv avkastning över tid.

För övrigt bör du investera pengarna på ett investeringssparkonto (ISK) och inte en kapitalförsäkring (KF).

Hoppas ovanstående är till någon hjälp eller vägledning. Det är mina tankar och funderingar och inget annat :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in