2009-02-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Den förklaring jag har hört om varför mobiltelefonen inte ska vara påslagna i flygplan är för att nätet med basstationer på marken inte klarar av det.
Telefonen i luften får kontakt med för många basstationer samtidigt.

Och att GSM tydligen har en hastighetsgräns för hur fort man kan färdas och ändå störningsfritt kunna tala i telefon.
Vad jag har hört så ligger den gränsen någonstans runt 300 km/h.
Det första är delvis sant dock så har man bara täckning mot markstationerna upp till några hundra meter. Telefonbolagen är inte intresserade av att skicka ut en massa energi i rymden.

Det andra är rent nys om du menar att dopplerskiftet skulle påverka samtalet.
Citera
2009-02-12, 23:09
Medlem
Alimamas avatar
Den förklaring jag har hört gäller som tidigare nämnts att det skulle störa piloternas kommunikationsutrustning. Dock så inbillar jag mig att denna är ganska väl avskärmad och att det ska mycket till innan man lyckas störa det från en passagerarplats. Det är naturligtvis så att det finns massvis av påslagna radiosändare i kabinen på det genomsnittliga passagerarflygplanet. Helt enkelt eftersom att folk i allmänhet är dumma i huvudet och har svårt att lyda direktiv. Så särskilt farligt är det nog inte.

Dock så finns det givetvis en god anledning till att reglerna ser ut som de gör. Vad den nu än må vara.

Själv har jag aldrig hört störningar från mobiltelefon när jag har åkt i mindre flygplan, fastän jag då haft påslagen mobiltelefon i fickan.
Citera
2009-02-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Dock så inbillar jag mig att denna är ganska väl avskärmad
Radiokommunikationsutrustning har den lilla egenheten att dom måste ha en öppning för det radiofrekventa elektromagnetiska spektrumet för att kunna fungera. Alltså tar dom in alla störningar. Att man sedan kan undertrycka oönskade signaler må vara hänt men skärmade är dom inte direkt. Antennerna på flygplan brukar dessutom sitta någonstans mitt på flygplanskroppen, alltså runt kabinen.

Jag har hört mobilstörningar i både små och stora plan, men dom har aldrig trillat ur himmlen för det. Men med flygplan tar man gärna det säkra före det osäkra eftersom konsekvenserna av missöden kan bli stora.
Citera
2009-02-12, 23:30
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Radiokommunikationsutrustning har den lilla egenheten att dom måste ha en öppning för det radiofrekventa elektromagnetiska spektrumet för att kunna fungera. Alltså tar dom in alla störningar.

Att man sedan kan undertrycka oönskade signaler må vara hänt men skärmade är dom inte direkt. Antennerna på flygplan brukar dessutom sitta någonstans mitt på flygplanskroppen, alltså runt kabinen.
Det är förvisso sant men borde inte flygplanskroppen fungera dämpande? Det borde vara en ganska hygglig faradays bur tycker jag. Jag ska dock inte säga för mycket då jag saknar adekvat förståelse för radiovågor.

Citat:
Jag har hört mobilstörningar i både små och stora plan, men dom har aldrig trillat ur himmlen för det. Men med flygplan tar man gärna det säkra före det osäkra eftersom konsekvenserna av missöden kan bli stora.
Här är vi helt överens.
Citera
2009-02-13, 00:00
Medlem
Citat:
Det är förvisso sant men borde inte flygplanskroppen fungera dämpande? Det borde vara en ganska hygglig faradays bur tycker jag. Jag ska dock inte säga för mycket då jag saknar adekvat förståelse för radiovågor.
Öppningarna (fönstrena) i flygplanskroppen är gigantiska relativt de våglängder det är fråga om. Det går, som du kanske lagt märke till, utmärkt att ringa från ett flygplan på marken trots att dörrarna är stängda.
Citera
2009-02-13, 00:42
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Öppningarna (fönstrena) i flygplanskroppen är gigantiska relativt de våglängder det är fråga om. Det går, som du kanske lagt märke till, utmärkt att ringa från ett flygplan på marken trots att dörrarna är stängda.
Nej, jag har inte testat. För övrigt sitter väl antennerna i regel som på den här bilden http://www.altairva-fs.com/fleet/images/boeingb737bbj_pmdg_800.jpg inte så mycket fönster där. Kom igen nu, lite måste det dämpa
Citera
2009-02-13, 11:18
Medlem
Citat:
Kom igen nu, lite måste det dämpa
Givetvis dämpar det, men inte i någon betydelsefull mening. Radiovågors utbredning skall inte direkt jämföras med ljus till exempel utan är betydligt mer komplex och framför allt mer frekvensberoende.
Citera
2009-02-13, 18:48
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
En dator har väl ingen sändare om man stänger av wifi ? Jag har alltid min ipod touch utan problem men ser sällan någon med dator.

Ja, men det är vad värdinnorna säger innan start. Om du glömmer att stänga av wifi innan start så är det alltså kört om man ska följa instruktionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av appe-
va? det gäller väl bara under start och landning? *referera till sas-plan med wlan i förstaklass*

Ah, jag har aldrig flugit 1:a klass! Jag har för mig att utrustning med radiosändare/mottagare är tvärförbjudet, då har jag bara antagit att wifi är inräknat. Kanske inte ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in