Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Anledningen till att fokus hamnade på Moderaterna i Valstugereportaget var - enligt reportrarna - att 17 av 17 tillfrågade företrädare för M uttryckte starka åsikter om invandringen som inte överenstämde med partilinjen. Det har påståtts att M förlorade valet pga programmet. Hur menar du att SVT hade agerat partipolitiskt neutralt om de medvetet mörkat detta för väljarna? Ska inte väljare få veta vad partierna och dess företrädare faktiskt står för innan de röstar?
Jag har för mig att det var skånemoderater utfrågades i Uppdrag Förvanskning, en var en Kristanstadspolitiker vill jag minnas. Den moderata skånska väljarkåren har i stort sett samma åsikter som SD-väljare har angående massimmigrationen till Sverige. Att som lokalpolitiker möta sina lokala väljare kan vara en svårhanterlig uppgift. Lokalväljaren kan uppträda påstridigt etc och då är det nog lättast för politikern att i stort sett bara nicka och hålla med.
Hade Uppdrag Förvanskning istället valt att fokusera på demokratisyn hos tex vänsterpartistiska valstugor så hade vi med största sannolikhet fått höra flera uttrycka åsikter om att blodiga vänsterdiktaturer såsom Kuba, Nordkorea, Venezuela och Nicaragua är utmärkta demokratier.
Ja det påstås att valstugereportaget var en anledning till Moderaternas katastrofval. Jag tror inte att detta reportaget spelade någon roll för valresultatet. De två helt dominerande faktorerna var att Lundgren hade liten karisma och att Lars Leijonborg hade blivit "Lejonkungen" när han genom utspel om invandrare lyfte upp sitt parti från ett opinionsmässigt läge under riksdagsspärren till ett nästan 15% i valet. Där var dit många moderata väljare försvann till.
Citat:
Och i dag: har inte väljarna rätt att få veta att RIKS inte är oberoende från SD eller att till synes neutrala konton på sociala medier har SD som avsändare? Och kom nu inte dragandes med nån whataboutism.
Alla betraktar Riks som ett nyhetsmedia med mycket nära anknytning till SD. Ingen betraktar Proletären som fristående KPML(r) eller Aftonbladets ledarredaktion fristående från socialdemokraterna. Riks har till skillnad mot tex Svt, aldrig påstått att de skulle vara politiskt neutrala.
Man kan diskutera det etiska med anonyma konton. Men vi kan också konstatera att det inte handlar om något som är olagligt.
Vi kan också konstatera att detta förfaringssätt inte är något nytt inom svensk politik utan att även socialdemokraterna använder sig av denna metod:
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/bara-valjarna-kan-stoppa-sossarnas-egen-trollfabrik/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U-Kgvu6ZVYXTfkkbHeaIFetLHhpOP2M_VdBpqy4cM2Umrk-nWkiZQ46&gaa_ts=6643fe3f&gaa_sig=mIUNJnh47te92FZI3 osEpUCcXI_n61YuLh2GoJflN-2op6ZV_INi9PTjzl1agxjABrkja5f39SrfDDaOjto9uw%3D%3D
Skillnaden består i att socialdemokraternas trollfabrik endast togs upp av Expressen. Svt och andra vänstermedier höll tyst om detta.
Citat:
SD är inte särbehandlade.
Självklart är SD särbehandlade. Rent absurt att inte påstå annat.