2022-09-14, 11:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
I många av de ovan nämnda länderna så berodde inflationen på att staten hade köpt för mycket med tryckta pengar.
I vårt fall så verkar inflationen vara driven av höga energipriser.

Att livsmedelspriserna ökar i pris verkar ha att göra med att produktionskostnaderna har ökat i takt med de ökade energi priserna
Det verkar (på youtube...) numer vara konsencus bland ekonomer att inflation inte har med supply och demand att göra, utan inflation är enbart är försämring av (fiat-)valutan som är orsakad av att länder och banker trycker för mycket pengar. I USA har FED ett balance sheet som ligger 8 trillion dollars över år 2008 (bank-krasch-året) och de tre senaste åren har US FED tryckt mer pengar än någonsin i historien. Detta kommer att göda inflations-bubblan i USA i åratal och i resten av världen eftersom många varor som vete och olja sätts i USD. FED är tvingade att höja räntorna till 1-2% över inflationen för att få bukt med detta. Detta skapar en global depression och vi har det värsta framför oss.
Citera
2022-09-14, 11:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du vill påstå att svenska staten inte tryckt upp en massa stålar?

Såklart har vi gjort det. Det stora som har hänt är energikostnaderna.
Om Putin inte hade stängt av kranarna hade vi antagligen klarat oss ganska bra.
Citera
2022-09-14, 11:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det verkar (på youtube...) numer vara konsencus bland ekonomer att inflation inte har med supply och demand att göra, utan inflation är enbart är försämring av (fiat-)valutan som är orsakad av att länder och banker trycker för mycket pengar. I USA har FED ett balance sheet som ligger 8 trillion dollars över år 2008 (bank-krasch-året) och de tre senaste åren har US FED tryckt mer pengar än någonsin i historien. Detta kommer att göda inflations-bubblan i USA i åratal och i resten av världen eftersom många varor som vete och olja sätts i USD. FED är tvingade att höja räntorna till 1-2% över inflationen för att få bukt med detta. Detta skapar en global depression och vi har det värsta framför oss.

Jag har sett det där räkneverket i NY.
Pust

Jag funderar på riktigt att köpa inihelvete mycket skott till bössorna så att jag kan jaga mer om det går åt helvete.
Såklart är det antagligen löjligt men det kommer att kännas lite bättre.
Citera
2022-09-14, 11:58
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja så länge jag sköter jobbet (personlig assistent) så har jag åtminstone det tryggat.
Går det så långt att staten drar in personlig assistans för rejält behövande så har vi nog lite mer omfattande problem än att det blir klurigt att få jobb.
Citera
2022-09-14, 12:00
Medlem
Citat:
Såklart har vi gjort det. Det stora som har hänt är energikostnaderna.
Om Putin inte hade stängt av kranarna hade vi antagligen klarat oss ganska bra.
Den energikris vi har idag uppstod redan förra året och visst, det blir inte bättre av Putins krig, men vi hade varit i samma sits oavsett vad Putin gjort. Elbristen är ett faktum som vi måste leva med i minst 10 år till, förmodligen mer eftersom svenska politiker inte vill ändra läget.
Citera
2022-09-14, 12:05
Medlem
Raytheons avatar

Inflation Is Always and Everywhere a Monetary Phenomenon, Even in Pandemic and War
Citera
2022-09-14, 12:14
Medlem
Svaret är Bitcoin. Löser många problem som vi har i dagens samhälle.
Citera
2022-09-14, 12:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag har sett det där räkneverket i NY.
Pust

Jag funderar på riktigt att köpa inihelvete mycket skott till bössorna så att jag kan jaga mer om det går åt helvete.
Såklart är det antagligen löjligt men det kommer att kännas lite bättre.
Du kan även hugga ved och köpa en cykel. Vi ligger faktiskt lite väl högt i vår konsumtion när jag tänker efter, och det är inte hållbart.
Citera
2022-09-14, 12:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon

Inflation Is Always and Everywhere a Monetary Phenomenon, Even in Pandemic and War
Exakt dessa tankar som numera är konsensus i youtube-intervjuer med ekonomer. I så fall ligger vi (USA) riktigt illa till och inflationen kommer att vara kvar på denna nivå i 5-10 år, som det tar för US FED att dra tillbaka sina 8 trillions. Och den ekonomiska utvecklingen blir likadan som 1970- eller 1980-talet, när reallönerna växte Noll procent på 10 år.
Senast redigerad av Barents 2022-09-14 kl. 12:18.
Citera
2022-09-14, 12:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Tänk om alla blev miljardärer i Sverige, ingen skulle behöva jobba!
Jag har ett tyskt frimärke hemma med övertrycket "2 miljarder Mark". Inte ens en tiggare hade så lite som en miljard i Tyskland på 1920-talet. Ibland i mina värsta mardrömmar så återkommer Weimar-republikens år, när all medelklass i hela Tyskland förlorade alla sina besparingar i inflationen och fick äta skor. Allt för att Tyskland skuld som fransmännen insisterade på efter vinsten i Första världskriget skulle förvinna. Notera att hela världen har sitt högsta skuldläge någonsin, vi har större skulder än Tyskland 1920.
Senast redigerad av Barents 2022-09-14 kl. 12:20.
Citera
2022-09-14, 12:20
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Exakt dessa tankar som numera är konsensus i youtube-intervjuer med ekonomer. I så fall ligger vi (USA) riktigt illa till och inflationen kommer att vara kvar på denna nivå i 5-10 år. Och den ekonomiska utvecklingen blir likadan som 1970- eller 1980-talet, när reallönerna växte Noll procent på 10 år.

Ja, fantasisiffran owners equivalent rent som väger tungt i CPI är väldigt laggande och sticky. Verkliga hyror har exploderat i USA men det är inte med i CPI.
Citera
2022-09-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Japp.. med all rätt.

Så går det när ett lillepluttland som Sverige ska visa sig på styva linan och stödja sanktioner mot Ryssland och bete sig som eventuellt endast en supermakt kan göra.

Nu får Svennen och alla vi andra betala ett högt för dessa dumheter.

Första Kvinnliga svenska statsministern någonsin... och det tog endast 3 månader innan hon sålde ut vår självständighet till NATO.

Heja, heja "Bästaste Tjejgänget".
Ryssland kan inte längre importera fordon och deras inhemska produktion är nedsatt till en fjärdedel av kapacitet. Och då har de ändå inte tillräckligt med chip och mer avancerade delar för att sätta saker som ABS och krockkuddar i bilarna så ryssarna får köra utan. Klart man hellre hade sluppit allt det här men kom inte och låtsas som att Ryssland inte blöder, för det gör de verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in