2006-07-05, 20:08
Medlem
Har precis kommit hem från en två veckors utlandsvistelse i Indien. Vet inte vad jag dragit på mig men något är det. Tog ingen malariaprofylax trots att jag tog med mig det och åt praktiskt taget kyckling varje dag under vistelsen. Dessa är symptomen:

Ont i huvudet, ledvärk, febertoppar (har haft ett par sådana), frossa (trots att det varit över 20°C och strålande solsken), magont, illamående och diarré (går på toaletten en till två gånger per timme).

Ska testa mig för salmonella nu under denna veckan. Men, vad tror ni att det kan vara? Symptomen överensstämmer till en viss del på malaria respektive salmonella.

bmed
Citera
2006-07-05, 20:11
Medlem
kurdiss avatar
Fågelinfluensan kanske?
Citera
2006-07-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Fågelinfluensan kanske?

Med min tur så vore det ingen omöjlighet...

bmed
Citera
2006-07-06, 21:18
Medlem
Laurentiuss avatar
Leptospiros kanske?

De vanligaste tecknen på infektion (om några) är t.ex. huvudvärk, illamående, diarre, hög feber och frossa, men sjukdomen kan även ge hepatitliknande symtom.

Hur som helst så rör det sig i detta fall om en bakterieinfektion som åtgärdas med hjälp av antibiotika och således inget man dör av här i västvärlden. Skulle man utveckla den svårar formen av åkomman, känd som Weils sjukdom, finns det dock en risk för att lever och/eller njurar tar skada eller i värsta fall lägger av helt.

Det bör förmodligen även tilläggas att Malaria och Salmonella är långt vanligare, men jag tänkte att du kanske ville sikta på något lite mer exotiskt.
Citera
2006-07-10, 14:10
Medlem
Salmonella var det inte. Ska ned till doktorn nu i eftermiddag och jag hoppas innerligen att det löser sig!

bmed
Citera
2006-07-12, 14:19
Medlem
Inte det inte. Det enda han gjorde var att sjukskriva mig! Dessutom togs min snabbsänka, inget mer... konstigt konstigt. Det står ju inte rätt till.

bmed
Citera
2006-07-12, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Har precis kommit hem från en två veckors utlandsvistelse i Indien. Vet inte vad jag dragit på mig men något är det. Tog ingen malariaprofylax trots att jag tog med mig det och åt praktiskt taget kyckling varje dag under vistelsen. Dessa är symptomen:

Ont i huvudet, ledvärk, febertoppar (har haft ett par sådana), frossa (trots att det varit över 20°C och strålande solsken), magont, illamående och diarré (går på toaletten en till två gånger per timme).

Ska testa mig för salmonella nu under denna veckan. Men, vad tror ni att det kan vara? Symptomen överensstämmer till en viss del på malaria respektive salmonella.

bmed

Har Du nagon aptit som helst aptit (?), doftar Din avforing markligt (?) skulle kunna rora sig om Tyfoid, symptomen stammer val in, har haft tyfoid fyra (4) ganger sjalv...

Malaria tror jag inte att det ar (har sjalv Malaria), men iofs sa kan symptomen skilja sig fran person till person...
Citera
2006-07-12, 15:36
Medlem
Porridges avatar
Citat:

bmed

Under min halvårsvistelse i Indien fick jag likartade symptom som dig och knatade iväg till en lokal doktor som fanns i en liten bambuhydda i djungeln. Han ställde lite frågor på mycket knackig engelska, rotade i sin stooora pappkartong (där alla mediciner han hade var hopblandade i en salig röra) och gav mig några illröda piller som skulle intagas morgon, lunch och kväll under tre dagar. Vad jag hade begrep jag inte i detta läge, men jag blev frisk tämligen omgående. Tog med överblivna piller och förpackning till gamla Svedala och frågade en läkare som talade om att:

1. Det var medicin mot amöbadysenteri
2. Den hade varit totalförbjuden i Sverige sen 70-talet pga att den orsakar levercancer.
3. Fast det var bättre att jag käkat dom i tid än låtit sjukdomen fortskrida utan behandling eftersom amöborna kan sätta sig på levern. Dom små liven käkar helt enkelt på ens lever.

Så min gissning är.. Amöbadysenteri.

Edit: Stavfel
Citera
2006-07-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Har Du nagon aptit som helst aptit (?), doftar Din avforing markligt (?) skulle kunna rora sig om Tyfoid, symptomen stammer val in, har haft tyfoid fyra (4) ganger sjalv...

Malaria tror jag inte att det ar (har sjalv Malaria), men iofs sa kan symptomen skilja sig fran person till person...

Aptit har jag men jag undviker att äta i mesta möjliga mån eftersom jag har svårt att behålla det jag äter. Vet dock inte om det kan vara tyfoid då jag är vaccinerad mot det. Doktorn gick igenom mina vaccinationer (är praktiskt taget vaccinerad mot det flesta vanliga sjukdomar som man kan få utomlands). Men, ovetskapen är riktigt tärande.

Malaria har jag uteslutit. Då skulle jag väl mått mycket sämre? Det enda egentliga symptomet jag har nu är diarré. Febern, ledvärken osv har mer eller mindre försvunnit.

bmed
Citera
2006-07-12, 21:40
Medlem
Laurentiuss avatar
Jag tippar fortfarande på Leptospiros.
Har du inte blivit lite gulare?
Citera
2006-07-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurentius
Jag tippar fortfarande på Leptospiros.
Har du inte blivit lite gulare?

Ditt inlägg glömde jag till och med bort att kommentera! Förlåt!

Gulare... nej, men däremot mycket blekare. Det är väl ögonvitorna som då ska bli gul?

bmed
Citera
2006-07-12, 22:38
Medlem
Laurentiuss avatar
Citat:
Ditt inlägg glömde jag till och med bort att kommentera! Förlåt!

Gulare... nej, men däremot mycket blekare. Det är väl ögonvitorna som då ska bli gul?

bmed

Ingen fara, men det skulle vara intressant att höra vad de lärda sa om du förde fram den spekulationen.

Jodå, ögonvitorna påverkas, men även huden. Anledningen till detta är, som jag har förstått det, att levern inte kan hantera och göra sig av lika mycket av ämnet bilirubin som vanligt vilket innebär en ökad halt i blodomloppet. Ämnet i fråga bildas när hemoglobin bryts ned och har en gulaktig färg, vilket tydligen är anledningen till att bl.a. blåmärken gulnar med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in