2006-07-05, 14:06
Medlem
I den fysikaliska klockan utgår man ifrån svängningsmaxium hos atomuret.

Jag antar att den biologiska klockan utgår ifrån hur snabbt cellerna delar sig eller något dylikt.

Om jag tillsammans med ett atomur skulle vara riktigt nära ett svart hål så hade både den fysikaliska och min biologiska klocka gått mycket långsamare än vad de hade gjort här på jorden.

Men hur hänger den fysikaliska och den biologiska klockan ihop?
Citera
2006-07-05, 15:03
Medlem
PDiracs avatar
Det är inte alls svårt, den biologiska "klockan" är beroende av en mängd parametrar, som temperatur, genetik, ämnesomsättning m.m. Ta dessa parametrar och multiplicera med tiden, alltså dubbla tiden ger dubbel biologisk aktivitet.
Vad gäller svarta hål så måste man ha alla förutsättningar klara för sig, personen som närmar sig ett svart hål kommer inte märka av att några klockor börjar gå saktare. Det är enbart en annan observatör i ett annat inertialsystem som skulle kunna hävda det. Läs vidare om tvillingparadoxen här och här.
Citera
2006-07-05, 20:42
Medlem
Citat:
Det är inte alls svårt, den biologiska "klockan" är beroende av en mängd parametrar, som temperatur, genetik, ämnesomsättning m.m. Ta dessa parametrar och multiplicera med tiden, alltså dubbla tiden ger dubbel biologisk aktivitet.

Men alltså hur kan en människas celler vara beroende av en atoms svängningsmaxium?
Citera
2006-07-05, 22:22
Medlem
PDiracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
Men alltså hur kan en människas celler vara beroende av en atoms svängningsmaxium?
Något direkt beroende av en viss atoms svängningar har ju nu inte en cell. Det är vi människor som skapat oss en SI enhet som heter sekund med en viss definition.
Tid generellt i ett vidare begrepp är ju en av våra grundläggande dimensioner, utan tid inga celler, händelser, klockor, vad du vill.
Citera
2006-07-07, 00:14
Medlem
Alltså jag har hittat en förklarning till att en atomur går långsamare nära ett svarthål, men däremot har jag inte hittat någon förklarning till varför cellerna föråldras långsammare nära ett svarthål.

Så frågan är följande:

Varför går den biologiska klockan långsammare vid höga hastigheter eller när den påverkas av gravitation?
Citera
2006-07-07, 09:06
Medlem
PDiracs avatar
Citat:
Alltså jag har hittat en förklarning till att en atomur går långsamare nära ett svarthål, men däremot har jag inte hittat någon förklarning till varför cellerna föråldras långsammare nära ett svarthål.

Så frågan är följande:

Varför går den biologiska klockan långsammare vid höga hastigheter eller när den påverkas av gravitation?
Befinner du dig nära ett svart hål kommer andra människor som observerar dig att tycka att din klocka går saktare. Du själv kommer inte märka något. När du återvänder och jämför era klockor säger vi att din klocka har gått 2 timmar mindre än observatörernas klocka, då har ju du haft 2 timmars mindre biologisk aktivitet jämfört med observatörernas. Om man utgår ifrån dig har observatörernas klocka gått 2 timmar mer och således har deras biologiska aktivitet pågått 2 timmar mer än din. Du måste alltså jämföra med något, tiden är inte universell.
Citera
2006-07-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDirac
Befinner du dig nära ett svart hål kommer andra människor som observerar dig att tycka att din klocka går saktare. Du själv kommer inte märka något. När du återvänder och jämför era klockor säger vi att din klocka har gått 2 timmar mindre än observatörernas klocka, då har ju du haft 2 timmars mindre biologisk aktivitet jämfört med observatörernas. Om man utgår ifrån dig har observatörernas klocka gått 2 timmar mer och således har deras biologiska aktivitet pågått 2 timmar mer än din. Du måste alltså jämföra med något, tiden är inte universell.

Ja, självklart vet jag detta. Men jag vill ha en biologisk förklarning till att man har mindre biologisk aktivitet vid ett svart hål än vid jorden.
Citera
2006-07-07, 15:02
Medlem
PDiracs avatar
Citat:
Ja, självklart vet jag detta. Men jag vill ha en biologisk förklarning till att man har mindre biologisk aktivitet vid ett svart hål än vid jorden.

Nu får du nog fokusera lite, det finns ingen speciell biologisk förklaring! Biologisk aktivitet har ju med hur lång tid som förflutit mellan två mätpunkter i tiden, om man ser till att andra parametrar är lika, som temperatur m.m. Har mindre tid förflutit har mindre biologisk aktivitet skett. Den "biologiska klockan" du nämner är ju en sammansatt funktion av massa parametrar där tiden är en av dom. Ingen tid, ingen biologisk aktivitet.
Eller missförstår jag dig helt och hållet, försök i såfall att förklara problemet bättre.
Citera
2006-07-12, 17:56
Medlem
Men all materia som du är uppbyggd av påverkas utav det svarta hålet och saktas ner i tid. eftersom dina celler är uppbyggda av materia som saktas ner så borde det betyda att den biologiska klockan saktas ned parralelt med den fysikaliska klockan.
(jag har ett dåligt utvecklat språk när det gäller fysik, så om någon missförstår mig så rätta mig gärna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in