2022-09-04, 13:48
Medlem
GustavAdams avatar
I frys ger naturligtvis längst hållbarhet, men vad är näst bäst.
Spelar det någon roll för hållbarheten hur den är rökt?
Citera
2022-09-04, 14:06
Medlem
Fram för allt vilken fisk.

I allmänhet, fet fisk åldras fort även i fryst tillstånd.
En månad i frysen, inte mer.

Det som räknas är temperaturen. Inget annat.

Ät nu.
Citera
2022-09-04, 14:09
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
I frys ger naturligtvis längst hållbarhet, men vad är näst bäst.
Spelar det någon roll för hållbarheten hur den är rökt?
Ooops, det här är riktigt farlig mat om man förvarar den fel och för länge, och uschliga bakterier fanns i den från början. Tillräckligt för att ta livet av en hel socken.

Varmrökt vacuumpackad lax kan felförvarad skapa ett av de mest potenta livsmedelsgifterna vi har - botulin. Och så kan man krydda det med risk för listeriabakterier i fisken - och de dör inte i frysen. Det är alltså den instängda och syrefria plastförpackningen som skapar den farliga miljön där giftet kan produceras.

Så rökt mat konsumeras helt enkelt förpackningens kylinstruktioner, och med noggranna kyltransporter om man inte först saltar ned fisken och därefter torkar livet ur den innan man röker den. Men gott är det!
Citera
2022-09-04, 14:13
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ooops, det här är riktigt farlig mat om man förvarar den fel och för länge, och uschliga bakterier fanns i den från början. Tillräckligt för att ta livet av en hel socken.

Varmrökt vacuumpackad lax kan felförvarad skapa ett av de mest potenta livsmedelsgifterna vi har - botulin. Och så kan man krydda det med risk för listeriabakterier i fisken - och de dör inte i frysen. Det är alltså den instängda och syrefria plastförpackningen som skapar den farliga miljön där giftet kan produceras.

Så rökt mat konsumeras helt enkelt förpackningens kylinstruktioner, och med noggranna kyltransporter om man inte först saltar ned fisken och därefter torkar livet ur den innan man röker den. Men gott är det!
Shit, har aldrig sett några instruktioner på firrar jag dragit upp. Sitter de på insidan kanske?
Citera
2022-09-04, 14:26
Medlem
Av egen erfarenhet är inom 3 dagar optimalt i kylskåpet upp till en vecka det näst bästa alternativet. Som någon skrev ovan finns det olika bakterier som riskerar hållbarheten, listeria är väl den vanligaste och kan föröka sig i kylskåp. Beroende på temperatur olika snabbt. Den kan däremot inte föröka sig i fryst tillstånd men överlever fortfarande.

Citera
2022-09-04, 19:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Fram för allt vilken fisk.

I allmänhet, fet fisk åldras fort även i fryst tillstånd.
En månad i frysen, inte mer.

Det som räknas är temperaturen. Inget annat.

Ät nu.

Vacuumpackar man fisk håller den , t.o.m rå makrill håller uppåt ett år vaccat
Citera
2022-09-04, 19:47
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vacuumpackar man fisk håller den , t.o.m rå makrill håller uppåt ett år vaccat
Exakt. Jag vaccar nästan allt nuförtiden. Brukar röja min fisk själv, sedan vaccar jag den.
Blir saftigt och mört!
Citera
2022-09-04, 23:54
Medlem
Bertil85s avatar
Lägg den plaspåse och ät den med knäckebröd till frukost.
Citera
2022-09-06, 00:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Exakt. Jag vaccar nästan allt nuförtiden. Brukar röja min fisk själv, sedan vaccar jag den.
Blir saftigt och mört!

Kortare tid som månader räcker det med bra fryspåsar(Topits) som man klämmer ur all luft ifrån.

Dom som tror en fisk håller en vecka i en frys har förvarat dom på tallrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in