2022-09-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men det är ju helt skilda saker, USB och HDMI. USB-uttaget på din TV är ingen signalingång, det är ett USB-uttag, för USB-prylar.

nej eg inte

hdmi är en dataöverföringkabel, highdefenitionmediainterface, usb unversialserialbus, i stort sett är det samma skit. usb utvecklades pga att parallelporten vart onödig samma sak med serieporten, därav usb,
Citera
2022-09-02, 23:31
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Ja, det är nog till att köpa tv då, jag anvädner xiaomi sticka med IPTV det var df, den är HDMI ansluten...

KAn den tv du nämner ha appar? Kan den ha tivimate appen tex? Jag vill gärna kunna installera appar så man slipper det här med stickor och skit.

Varning för ljudet dock, finns ingen bas att prata om, så du behöver soundbar eller förstärkare/högtalare om du vill ha tryck i prylarna. (Jag kör förstärkare/högtalare och när det är sent trådade lurar, blir skitbra ljud).
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-09-02 kl. 23:34.
Citera
2022-09-02, 23:35
Medlem
har du lust å berätta vad för tv vi jobbar med. att uppdatera SW i maskinen är avgörande.

sverige har valt att inte lägga in SW i sina dataströmmar,

många andra länder har det som standard
Citera
2022-09-03, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
sticka med hdmi

om jag ser rätt nu så är det

hdmi-->> TV trasiga hdmi
du vill ha STICKA XIOMI -->>hdmi <---(edit) trasiga och vill anväda xiomu(end edit) --> usb --> TV
fråga 1 tv typ. pga klara tv usb till hdmi
fråga 2 har tv direct wifi, kanske en genväg,
fårga 3 hur fan lyckades du paja typ 3st hdmi uttag.
Jag har redan stickan, eftersom alla nu är pajade pga att min morsa tryckt in skiten fel så måste jag köpa detta eller ny tv. Dom går inte in lätt enligt mitt tycke helle, men aa det är som det är.

Min tv är LG 47 tum från 2010
den har direct wifi tror jag, vadå genväg?
Citera
2022-09-03, 00:36
Bannlyst
Citat:
Men det är ju helt skilda saker, USB och HDMI. USB-uttaget på din TV är ingen signalingång, det är ett USB-uttag, för USB-prylar.
Det var df jag skrev för tv. Ok men så det går inte då antagligen.
Citera
2022-09-03, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Varning för ljudet dock, finns ingen bas att prata om, så du behöver soundbar eller förstärkare/högtalare om du vill ha tryck i prylarna. (Jag kör förstärkare/högtalare och när det är sent trådade lurar, blir skitbra ljud).
Ok, tack för infon! Ska kolla vidare på det.
Citera
2022-09-03, 00:37
Bannlyst
Citat:
va? Ja men den ska kunna omvandla till HDMI, det finns sånna för TV:n
Citera
2022-09-03, 00:43
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
va? Ja men den ska kunna omvandla till HDMI, det finns sånna för TV:n
Kan du länka till en sån?

Jag hittar bara externa grafikkort med USB-interface, typ denna
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08P5C4SWJ
Citera
2022-09-03, 00:44
Bannlyst
Citat:
Kan du länka till en sån?

Jag hittar bara externa grafikkort med USB-interface, typ denna
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08P5C4SWJ
Är för trött för att länka skit nu. Men du kanske har rätt, det finns inte då. Men vore inte det konstigt? Det är liksom 2022
Citera
2022-09-03, 00:53
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Är för trött för att länka skit nu. Men du kanske har rätt, det finns inte då. Men vore inte det konstigt? Det är liksom 2022
Man kan inte skicka vad som helst till vad som helst, bara för att det är 2022. Det måste finnas stöd för det man vill göra.

Det finns t.ex. HDMI video capture-kort av olika slag t.ex. denna
https://cdon.se/hemelektronik/video-capture-usb-2-0-hdmi-4k-30hz-p78773686

Den tar en HDMI-signal och skickar den via USB till datorn. Men det måste finnas stöd för detta. Drivrutiner på datorn, speciella program man använder osv. Det är inget som bara funkar bara sådär för att kontakterna passar i apparaten. USB är inte HDMI. Man kan inte bara knyta ihop två sladdar, man måste ha en apparat i mellan som gör något, tar in HDMI-signalen och skickar vidare den via USB till datorn där det finns program som kan ta emot.

Det är alltså teoretiskt möjligt att göra det du vill, men TVn måste ha stöd för detta. Finns knappast något behov för detta i vanliga fall då det finns en massa HDMI-ingångar på TVn redan.
Citera
2022-09-03, 00:57
Bannlyst
Citat:
Man kan inte skicka vad som helst till vad som helst, bara för att det är 2022. Det måste finnas stöd för det man vill göra.

Det finns t.ex. HDMI video capture-kort av olika slag t.ex. denna
https://cdon.se/hemelektronik/video-capture-usb-2-0-hdmi-4k-30hz-p78773686

Den tar en HDMI-signal och skickar den via USB till datorn. Men det måste finnas stöd för detta. Drivrutiner på datorn, speciella program man använder osv. Det är inget som bara funkar bara sådär för att kontakterna passar i apparaten. USB är inte HDMI. Man kan inte bara knyta ihop två sladdar, man måste ha en apparat i mellan som gör något, tar in HDMI-signalen och skickar vidare den via USB till datorn där det finns program som kan ta emot.

Det är alltså teoretiskt möjligt att göra det du vill, men TVn måste ha stöd för detta. Finns knappast något behov för detta i vanliga fall då det finns en massa HDMI-ingångar på TVn redan.
ja så är det så klart.

det är den här modellen
https://www.lg.com/se/tv/lg-47LB650V
Citera
2022-09-03, 01:09
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
ja så är det så klart.

det är den här modellen
https://www.lg.com/se/tv/lg-47LB650V
Det verkar som du har komponent- och SCART-ingång. Kanske en HDMI till komponent-adapter skulle funka.

Alla HDMI-ingångar trasiga alltså? Det är kanske något som kan lagas, om bara kontakten är trasig eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in