2022-09-07, 18:10
Medlem
Ursula Gertrud von der Leyen har en plan; MAXPRIS!

Det borde man ju förstått att EU satt med ett ess i rockärmen ...
Jag har svårt att tro att EU & Co klarar att reda ut soppan de skapat.
Senast redigerad av NothingToSay 2022-09-07 kl. 18:18.
Citera
2022-09-07, 18:13
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har uppenbarligen en stor tilltro till dessa västledare, men det har inte jag. Det mesta det gjort har blivit fel och kvar är ett allt annat än robust samhälle vars medborgare inte är beredda på att lida när det verkligen gäller. Jag har ingen lust att lida för deras oförmåga. Det är Tyskland som spelat Ryssland energivapnet i händerna. Det kommer inte att bli bättre nästa år och ännu sämre därefter. Elpriset i Lettland toppade härom dagen på över 60 kronor/KWh. Ska det kosta 120000:-/månad att hålla 20 grader inomhustemperatur i ett hus på Skåneslätten för att du ska få hata ryssar? Det är väl Putin du bör hata, inte ryssar?
Jag hatar inte ryssar. Jag känner många ryssar, varit i Ryssland många gånger, talar och skriver ryska. Avskyr dock idioter som tycker Ryssland har ett enda rätt i det de gör mot Ukraina och Georgien eller deras hot mot oss. Oavsett om du är ryss eller av annan nationalitet. Tar du som ryss inte aktivt avstånd från Putins krigföring så ger du ditt stöd till det och är således delaktig i och ansvarig för vad som händer.
Citera
2022-09-07, 18:14
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Du får tycka vad du vill om dem, de är ju en del av folket. Facit i hand har vi efter vintern.
Helt riktigt. Svårt att veta säkert idag. Vi får vänta till värmen återvänder i Europa.
Citera
2022-09-07, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Japp, de är bundis med Vitryssland, denna mäktiga och teknologiskt framgångsrika nation som också styrs av en diktator, och med... Ja, med vem mer? Syrien? Ännu en diktatur, men denna gång totalt sönderbombad och med totalkraschad ekonomi. Kommer säkert bli en stor tillgång.

Diktaturen Kina? Javisst, de köper gärna gas och olja, men där tar det nog slut eftersom de nu vet att rysk militärteknologi är rent skräp och något annat har inte Ryssland att erbjuda, förutom möjligen lite träprodukter. Kina är kloka nog att inte blanda sig för mycket med Ryssland, de har mycket större nytta av väst än av Ryssland.

Vilka fler? Ja, Nordkorea, ännu framgångsrik nation ledd av en galen diktator med kärnvapen... De kommer säkert hjälpa Ryssland till stora framgångar.

Sen då? På riktigt?

Rysslands största intäkter kommer från Europa och alla andra de kan handla med ligger dåligt till för dem rent geografiskt och i princip hela Rysslands infrastruktur är uppbyggd för handel med väst. Så även om ett par små andra diktaturer runt om i världen uttrycker stöd för Ryssland så undrar jag vad du tror att dessa kan göra för att rädda Ryssland undan misär...
Kina och arabländerna bara letar efter tillfällen att trycka till USA. Genom att försvaga USAs partners i NATO kan Kina skapa sig en möjlighet att invadera Taiwan. Sen sitter vi verkligen i skiten.
Citat:
Många, men hur bra har det gått för dem? Inte alls skulle jag vilja påstå. De är ett u-land. Och hur stort hot utför de mot sina grannar? Noll skulle jag vilja påstå. Om Ryssland hamnar i samma sits är jag helt nöjd.
Just det - många. Och det ger en fingervisning om hur bra sanktionerna kommer funka på Ryssland.

Nordkorea har inte Rysslands naturtillgångar och för oss är det därför inget problem att isolera Nordkorea under många år. Att isolera Ryssland en längre period skapar däremot problem för oss själva.
Citera
2022-09-07, 18:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag hatar inte ryssar. Jag känner många ryssar, varit i Ryssland många gånger, talar och skriver ryska. Avskyr dock idioter som tycker Ryssland har ett enda rätt i det de gör mot Ukraina och Georgien eller deras hot mot oss. Oavsett om du är ryss eller av annan nationalitet. Tar du som ryss inte aktivt avstånd från Putins krigföring så ger du ditt stöd till det och är således delaktig i och ansvarig för vad som händer.

Det fetmarkerade är bara dumheter. Ryssland är mer eller mindre en diktatur och det går inte att ställa krav på medborgare att de ska offra sig mot en diktator. Landet är dessutom så stort och olikartat med styrd medial propaganda att det är en chimär att ställa de krav du gör. Det är över 900 mil mellan Vladivostok och Moskva. Moskva och Sankt Peterburg är som ett helt annat land än övriga Ryssland.
Citera
2022-09-07, 19:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Det behöver inte kosta så mkt. EU är på väg att införa maxpriser. Staten kommer ta kostnader över en viss nivå.
Vi behöver inte Ryssland

Energianvändingen i EU har gått ner 20% jämfört med samma tid förra året genom enkla åtgärder. Man kan effektivisera bort ytterligare 20-40% ganska enkelt
Tex. Stänga av belysning på kontorbyggnader på Natten. Sätta sensorer på gatubelysning. Ändra inställningar för StandBy, Ändra diverse rutiner, förbättra ledningsnätet så man inte tappar så mkt på vägen.

Så reelt har Europa i 20 års tid använt onödvändigt mycket energi för det vart så billigt.
Folk har ju inte brytt sig ett skit.
Sverige ligger långt fram här men övriga Europa / Kontinenten är Rena slukhål av ström.

Nu är min poäng framför allt att jag ser västledarna som nästan odugliga. De drömmer och fabulerar för varandra i sina elfenbenstorn. De är ytterst ansvariga för att ha gjort sig så sårbara. Att det finns optimeringar att göra är en sak i teorin, men i praktiken saknas det samordning. Jag ogillar alla kalkyler som handlar om många bäckar små räknat på att en befolkning (om inte har något direkt med varandra att göra) ska göra gemensam sak. Det är mycket som är åt helvete och naturligtvis är inte elkonsumtionen något »lysande« undantag. Det man gjort i 20 år brukar ta 20 år att vrida tillbaka.
Citera
2022-09-08, 10:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kina och arabländerna bara letar efter tillfällen att trycka till USA. Genom att försvaga USAs partners i NATO kan Kina skapa sig en möjlighet att invadera Taiwan. Sen sitter vi verkligen i skiten.
Hur ska Kina och arabländerna försvaga NATO menar du? Turkiet är det enda riktiga orosmolnet så länge som dåren Erdogan sitter vid makten, men det är inget arabland.

Citat:
Just det - många. Och det ger en fingervisning om hur bra sanktionerna kommer funka på Ryssland.

Nordkorea har inte Rysslands naturtillgångar och för oss är det därför inget problem att isolera Nordkorea under många år. Att isolera Ryssland en längre period skapar däremot problem för oss själva.
Det säger ingenting om hur bra sanktionerna fungerar, men det gör däremot det faktum att Nordkorea är ett u-land i allt väsentligt. Dit är Ryssland på väg med språng, oavsett sina naturtillgångar. Men när Ryssland någon gång i framtiden kanske lyckas byta till kunder som inte bryr sig om sanktionerna kommer Rysslands förfall att bromsas, men frågan är om det heterogena Ryssland inte riskerar allvarlig splittring när situationen försämras. Det är skillnad mot det homogena Nordkorea som i princip består av ett enda folk, med ett enda språk, en enda kultur och en enda ledare. I Ryssland med alla dessa delrepubliker ser det det våldsamt annorlunda ut och därmed är en fingervisning från situationen i Nordkorea inte alls direkt applicerbar på Ryssland.
Citera
2022-09-08, 10:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade är bara dumheter. Ryssland är mer eller mindre en diktatur och det går inte att ställa krav på medborgare att de ska offra sig mot en diktator. Landet är dessutom så stort och olikartat med styrd medial propaganda att det är en chimär att ställa de krav du gör. Det är över 900 mil mellan Vladivostok och Moskva. Moskva och Sankt Peterburg är som ett helt annat land än övriga Ryssland.
Japp, det är jag fullständigt medveten och jag anser det helt självklart att man kan ställa medborgarna till ansvar för vad deras land gör. Jag bryr mig inte om det är en diktatur, det är det, för diktaturer styrs av en elit som folket kan göra sig av med om de så önskar. För övrigt förefaller sympatierna för Rysslands krig vara omfattande bland den ryska befolkningen. Ryssland har gjort det förr och kan göra det igen (alltså avsätta en diktator).
Citera
2022-09-08, 11:20
Avslutad
Citat:
Hur ska Kina och arabländerna försvaga NATO menar du? Turkiet är det enda riktiga orosmolnet så länge som dåren Erdogan sitter vid makten, men det är inget arabland.

Det säger ingenting om hur bra sanktionerna fungerar, men det gör däremot det faktum att Nordkorea är ett u-land i allt väsentligt. Dit är Ryssland på väg med språng, oavsett sina naturtillgångar. Men när Ryssland någon gång i framtiden kanske lyckas byta till kunder som inte bryr sig om sanktionerna kommer Rysslands förfall att bromsas, men frågan är om det heterogena Ryssland inte riskerar allvarlig splittring när situationen försämras. Det är skillnad mot det homogena Nordkorea som i princip består av ett enda folk, med ett enda språk, en enda kultur och en enda ledare. I Ryssland med alla dessa delrepubliker ser det det våldsamt annorlunda ut och därmed är en fingervisning från situationen i Nordkorea inte alls direkt applicerbar på Ryssland.
Men herregud människa. NATO försvagas allvarligt av Europas energi- och inflationskris. Europa är i gungning om du nu inte har märkt det. En tidigare finansminister varnar för industrikris av stora mått. Konkurser, arbetslöshet, fallande BNP - det är vad Europa står inför nu. Det är klart att Kina och arabländerna gnuggar händerna när USAs främste allierade brottas med stora ekonomiska problem som också riskerar att orsaka slitningar och oenighet mellan länderna.

Om Kina skulle välja att gå in i Taiwan om 3 månader, när Europa står mitt uppe i en energikris och försöker hålla igång sitt elnät hjälpligt med skyhöga priser och planerade blackouts, vad tror du händer då? Tror du Europa har kraften att hjälpa USA att ta upp sanktioner och blockader och tjafs med Kina? För Taiwan är jävligt mycket viktigare rent ekonomiskt för USA och Europa än Ukraina. Om Kina tar över Taiwan då är vi illa ute. Och det är perfekt läge för det när Europa har skjutit sig själv i foten över Ukraina.

Edit: Och Opec verkar vilja vara med på det roliga:

Citat:
Från oktober minskas Opec-ländernas produktion med 100 000 far per dag. Beskedet kommer som en överraskning. De flesta bedömare hade räknat med att produktionsnivån skulle lämnas oförändrad efter det att Opec i en prognos förra veckan konstaterat att den globala efterfrågan kommer bli större än utbudet i fjärde kvartalet i år.

USA har pressat Opec-länderna att öka produktionen för att få ned energipriserna som har spätt på den skyhöga inflationen – men alltså utan att få gehör.

Väst har blottat strupen. Vargarna samlas.

https://www.svd.se/a/69wEk0/nu-minskas-oljeproduktionen
Senast redigerad av Zurfarn08 2022-09-08 kl. 11:40.
Citera
2022-09-08, 13:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud människa. NATO försvagas allvarligt av Europas energi- och inflationskris. Europa är i gungning om du nu inte har märkt det. En tidigare finansminister varnar för industrikris av stora mått. Konkurser, arbetslöshet, fallande BNP - det är vad Europa står inför nu. Det är klart att Kina och arabländerna gnuggar händerna när USAs främste allierade brottas med stora ekonomiska problem som också riskerar att orsaka slitningar och oenighet mellan länderna.

Om Kina skulle välja att gå in i Taiwan om 3 månader, när Europa står mitt uppe i en energikris och försöker hålla igång sitt elnät hjälpligt med skyhöga priser och planerade blackouts, vad tror du händer då? Tror du Europa har kraften att hjälpa USA att ta upp sanktioner och blockader och tjafs med Kina? För Taiwan är jävligt mycket viktigare rent ekonomiskt för USA och Europa än Ukraina. Om Kina tar över Taiwan då är vi illa ute. Och det är perfekt läge för det när Europa har skjutit sig själv i foten över Ukraina.
Att Kina skulle anfalla Taiwan håller jag för högst osannolikt. De har sett att inte ens världens näst största militärmakt klarar av att rå på ett litet land som man har direkt landgräns till. De tar det nog väldigt piano med att försöka sig på en landstigning över ett havet mot ett land som i allt väsentligt är minst tekniskt lika avancerat som vilket västland som helst och som redan har alla de västerländska vapen som idag fått Rysslands anfall att helt gå i stå.

Det mest sannolika, såvida man inte startar kärnvapenkrig, är att kineserna förlorar det mesta av sin landstigningsflotta långt innan den har haft möjlighet att få en en kommunistkines på taiwanesisk mark.

Citat:
Edit: Och Opec verkar vilja vara med på det roliga:

Väst har blottat strupen. Vargarna samlas.

https://www.svd.se/a/69wEk0/nu-minskas-oljeproduktionen
Wow! De har sänkt med 100 000 fat! Av totalt 28 miljoner fat per dag (och Ryssland 10 miljoner fat). En fjärt i universum.
Citera
2022-09-08, 13:17
Medlem
Citat:

Hur tar man "aktivt" avstånd och vad är syftet med "aktiva avstånd" ?
Citera
2022-09-09, 09:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Hur tar man "aktivt" avstånd och vad är syftet med "aktiva avstånd" ?
Det kan man göra på många olika sätt, men framför allt så åker man inte som soldat till Ukraina och mördar, våldtar och lemlästar civila. Det vill säga man vägrar militärtjänst i ett angreppskrig. Om du inte råkar vara militär tar du del i all form av motstånd mot diktatorn. Man deltar i demonstrationer, man saboterar verksamheter som berör kriget och krigsmakten.

Låter som om det är farlig "business" och det är det, det är alla revolutioner och protester mot galna hundar. Deltar man inte aktivt så är man passivt understöd till mördandet och därmed ansvarig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in