2022-09-01, 20:54
Bannlyst
Enligt valmyndighetens så skall vallokalen vara neutral ifrån politiska symboler.

Men vad gäller religösa symboler? Är det ok att t.ex en röstmottagare bär slöja, kurifix, torshammare eller davidsstjärna?

Som röstmottagare så skall man inte bär politiska symboler, men är t.ex ok att bära en T Shirt Ronald Reargan for Presiden eller en T shirt med Putin?

Skulle vara ok att vara röstmottagare t.ex komma i m/90?
Citera
2022-09-01, 21:42
Medlem
sebnies avatar
Så som jag förstått det så gäller detta bara som sagt politiska symboler. Även valmottagarna har religionsfrihet och har rätt att bära sina religiösa symboler som vanligt.

T-shirtar med olika landspresidenter kan möjligtvis räknas som politiskt.

m/90 vet jag inte vad det är, misstänker att det har med militären att göra. Militären kan nog ha synpunkter på att deras utrustning medförs till vallokal.
Citera
2022-09-01, 23:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så som jag förstått det så gäller detta bara som sagt politiska symboler. Även valmottagarna har religionsfrihet och har rätt att bära sina religiösa symboler som vanligt.

T-shirtar med olika landspresidenter kan möjligtvis räknas som politiskt.

m/90 vet jag inte vad det är, misstänker att det har med militären att göra. Militären kan nog ha synpunkter på att deras utrustning medförs till vallokal.
Militärens kläder. M90 kängorna är supersköna - och de kan man nog ha som valarbetare.
Kamouflagekläderna får man lämna hemma.
Citera
2022-09-02, 20:36
Medlem
Misstänker att de flesta valdeputerade har vanlig kostym under sin tjänstgöring, så problemet lär inte uppstå.
Citera
2022-09-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Misstänker att de flesta valdeputerade har vanlig kostym under sin tjänstgöring, så problemet lär inte uppstå.

Precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in