2022-09-01, 08:28
Medlem
HalvfetPappas avatar
Hejsan Flashback!

Jag och min lille kille var på Öppna förskolan och hittade en underbar leksak som han tyckte väldigt mycket om. Nu letar jag efter denna att köpa eller att göra själv, men efter mycket googlande på diverse sök strängar har jag inte lyckats hitta vad jag är ute efter.

Beskrivning av föremålet.
Själva plattan är en typ av sensorisk leksak för barn under 12 månader. Den är utformad ganska platt men innehåller två olika färgade oljor så när man trycker lite lätt på den som blandas dom olika färgerna.

Det är ett helt slutet system och ganska robust och kraftigt så det går att trampa och bita på utan att den spricker och läcker ut all olja.

Finns det någon som vet vad jag pratar om? och ifall man kan köpa dom någonstans eller om man kan göra sin egen.

Tack i förhand på svar /Halvfetpappa
Citera
2022-09-01, 08:47
Medlem
Eponumoss avatar
Måste det vara en platta? På min gudsons dagis hade de utplattade, återförslutningsbara zip-plastpåsar med lite färgklickar i för samma nöje, utbildning, lek.
Citera
2022-09-01, 09:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Måste det vara en platta? På min gudsons dagis hade de utplattade, återförslutningsbara zip-plastpåsar med lite färgklickar i för samma nöje, utbildning, lek.
Till barn under 12 månader?

Det låter som om den förskolan bör läsa på lite om plastpåsar och kvävningsrisk.
Citera
2022-09-01, 09:43
Medlem
Halte Haralds avatar
Är det en "Lekmatta" eller "Vatten matta" du tänker på?
Citera
2022-09-01, 10:15
Medlem
HalvfetPappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Tack för svaret. Absolut hade nog en zippåse varit en idé. Spelar väl inte så mycket roll vad det är sålänge den går att klämma på säkert. Just det fina med dom på öppna förskolan var att dom var helt platta och gick att lägga hela barnets vikt på och såg verkligen så super täta ut att det inte gick att få upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Är det en "Lekmatta" eller "Vatten matta" du tänker på?

Tack för svar. Vattenmatta ska ja nog söka på! Kan ju vara så dom heter. Ja misstänker att det är dels färgat vatten och färgad olja som gör att färgerna inte "blandas" utan bara åker runt.

EDIT: Hittade detta! Som är det jag letar efter. Bara att den som jag såg var proffsigt gjord med ganska hård genomskinlig plast, omöjlig att ta sönder.
https://lekochexperiment.se/2017/04/19/upptackarpase-med-vatten-och-olja/
Senast redigerad av HalvfetPappa 2022-09-01 kl. 10:18. Anledning: Hittade en länk till det ja letade efter
Citera
2022-09-01, 10:31
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvfetPappa

EDIT: Hittade detta! Som är det jag letar efter. Bara att den som jag såg var proffsigt gjord med ganska hård genomskinlig plast, omöjlig att ta sönder.
https://lekochexperiment.se/2017/04/19/upptackarpase-med-vatten-och-olja/

Kanske hade dom gjort den själva i nån starkare plast och förseglat med nån maskin eller liknande?
Du får väll fråga nästa gång du är där
Uppdatera gärna, har själv en knodd som hade uppskattat det du beskriver.

Testa googla på " Sensory bag "
Senast redigerad av Halte Harald 2022-09-01 kl. 10:33.
Citera
2022-09-10, 07:36
Medlem
HalvfetPappas avatar
Tack för svaren.
Råkade bli sjuk så inte hunnit kolla med Förskolan vad den hette och inte lyckats hitta exakt den jag letade efter när ja sökte på sensory bag.
Men det är close enough ungen har en nu och han är toppen glad! Tack alla för svaren
Citera
2022-09-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Till barn under 12 månader?

Det låter som om den förskolan bör läsa på lite om plastpåsar och kvävningsrisk.

Det måste vara ett väldigt litet, prematurt, barn med skallomfång likt en mindre ekorres för att ett barn skall kunna dra en sådan zip-påse över huvudet.

TS:
Här har du en typ av sensoriska plattor:
https://www.sportime.se/Terapi-psykomotorik/Sensorisk_integration/Kroppsf%C3%B6rnimmelse/art=2671303

Det öppna förskolan har fått tag på är troligen specialpedagogiska läromedel som har hittat in till den vanliga förskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in