2006-07-04, 13:07
Medlem
Angående rökförbudet som gäller på de flesta offentliga ställen i sverige idag vill jag göra ställa en fråga:
Är det meningen att vi rökare skall känna oss som pestsmittade, vi har jagats runt i olika rökruteföreteelser ända tills för några dagar sedan då det blev totalt förbjudet att röka inomhus på vårt företag.
Hela samhället genomsyras utav prestationsångerst och många vågar inte lämna sin arbetsplats och gå ut och röka pga reprissalier edyl. Har tom hört talas om hotelser med löneavdrag pga rökning.
Finns det någon chans till framgång med en anmälan till diskrimineringsmannen då jag tycker att det är synnerligen diskriminerande att inte kunna röka på sin arbetsplats, låt vara i speciella rökrum. ???
Tycker att detta har gått åt LV3 för långt.
Citera
2006-07-04, 13:48
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P&k
Angående rökförbudet som gäller på de flesta offentliga ställen i sverige idag vill jag göra ställa en fråga:
Är det meningen att vi rökare skall känna oss som pestsmittade, vi har jagats runt i olika rökruteföreteelser ända tills för några dagar sedan då det blev totalt förbjudet att röka inomhus på vårt företag.
Hela samhället genomsyras utav prestationsångerst och många vågar inte lämna sin arbetsplats och gå ut och röka pga reprissalier edyl. Har tom hört talas om hotelser med löneavdrag pga rökning.
Finns det någon chans till framgång med en anmälan till diskrimineringsmannen då jag tycker att det är synnerligen diskriminerande att inte kunna röka på sin arbetsplats, låt vara i speciella rökrum. ???
Tycker att detta har gått åt LV3 för långt.
Jag är inte rökare själv men jag kan förstå rökarnas sitvation i detta förmyndarsverige.
Citera
2006-07-04, 13:57
Medlem
askers avatar
Citat:
Så det är upp till arbetsgivaren att vara alla arbetares sjuka vanor till lags? Det finns inget offeraltare där jag kan slakta killingar på mitt arbete, men inte gråter jag för det.
Citera
2006-07-04, 14:03
Bannlyst
hehe tur att man inte arbetar då...
Citera
2006-07-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Så det är upp till arbetsgivaren att vara alla arbetares sjuka vanor till lags? Det finns inget offeraltare där jag kan slakta killingar på mitt arbete, men inte gråter jag för det.

Kanske att gå till ytterligheter men om jag hade hävdat att jag måste bedriva min religion x antal per dag hade det snart funnits ett bönerum.

Det jag gråter över är att det finns så få ickerökare som kan förstå denna situation, rena rama förföljelsen. Frågan är när det kommer en kristallnatt mot rökare också, där det springer omkring rökmotståndare och skränar.
Citera
2006-07-04, 15:27
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Kanske att gå till ytterligheter men om jag hade hävdat att jag måste bedriva min religion x antal per dag hade det snart funnits ett bönerum.

Det jag gråter över är att det finns så få ickerökare som kan förstå denna situation, rena rama förföljelsen. Frågan är när det kommer en kristallnatt mot rökare också, där det springer omkring rökmotståndare och skränar.

Tja, vi finansierar ju den extra sjukvård ni behöver pga rökningen. Och att arbetsgivare blir sura för alla extraraster rökarna tar och då tycker det kan bli löneavdrag är ju inte heller långsökt.

Visst har jag som ickerökare svårt att förstå din situation, men du som rökare har försämrat luktsinne och förstår inte min situtation. Du förstår inte hur illa din cigarettrök luktar och hur lukten lätt fastnar i kläderna så man får göra extra klädbyte. Oförståelsen är att betrakta som ömsesidig.

Jag känner mig också förföljd av dessa rökare som ska stå i folksamlingar och busskurer och spruta ut sin giftrök. Sen skräpar de ner som satan med sina fimpar som de bara slänger överallt.

Så vem är det som får lida egentligen?

Tilläggas bör, att jag tycker synd om dig som är fast i ett beroende som du inte kan kontrollera.
Citera
2006-07-04, 15:34
Bannlyst
Tips till alla rökare som inte kan röka på sin arbetsplats: Börja snusa!
Citera
2006-07-04, 17:54
Medlem
Jag röker men tycker endå¨att arbetsgivaren har rätt. Klart fan är en ickerökare med effektiv än en som måste springa ut stup i kvarten o röka. Tid är pengar och rökare slösar bort tiden på cig. Så förstår varför de funderar på löneavdrag.

Angående att röka inomhus så är det ju också förståligt. Finns folk som har astma eller andra besvär. och ska man vara helt ärlig så luktar det ju skit om nått som är riktigt inrökt.

och de med speciella rum får jag referera till första stycken. Tar nästan lika lång tid.
Citera
2006-07-06, 23:40
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

Anställningsvillkor och löner är frågor som bäst löses genom avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Inte är det statens uppgift att bestämma om du skall få röka på jobbet och vad du skall ha i lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in