Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-26, 20:29
Medlem
4608s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Av min uppfattning så är det av företaget ett inspelat samtal där de läser upp vissa saker och ber en bekräfta att man förstår innehållet och där de till slut ber en bekräfta att man tackar ja till avtalet. Men är man privatperson så behövs det ändå alltid en skriftlig bekräftelse och att man tillåts betänktetid efter första samtalet vilket vi inte gavs. Det ska även tilläggas att säljaren inte på ett tydligt sätt började presentera sig själv, var han jobbade och vad de erbjöd. Istället var det en taktik att prata om våra tjänster och lite tjenis känsla för att sedan snöra in i tjänsterbjudandet. Kalla oss dumma men det var väldigt lätt att bli medryckt när vi från början trodde det var någon som ville boka tid med oss.
Du kan ingå i ett muntligt avtal som privatperson också. Som privatperson är du dock skyddad med två veckor ångerrätt. Är det inte samma för företag?

Varför ingick ni i ett avtal med säljaren om h*n nu inte gjorde det?

Så ni trodde att ni stämde överens om en tid och inte accepterade ett avtal för en tjänst eller produkt?
Citera
2022-08-26, 23:25
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Du kan ingå i ett muntligt avtal som privatperson också. Som privatperson är du dock skyddad med två veckor ångerrätt. Är det inte samma för företag?

Varför ingick ni i ett avtal med säljaren om h*n nu inte gjorde det?

Så ni trodde att ni stämde överens om en tid och inte accepterade ett avtal för en tjänst eller produkt?

Säljaren ingick ett avtal med oss, men vi fick ingen info om att de skulle påbörja tjänsten innan vi fått någon skriftlig bekräftelse till vår mail som vi kunde läsa igenom. Dessutom informerade de inte om ångerrätt till avtalet utan enbart om när vi tidigast kunde säga upp det (senast 3 månader innan en löpande 12 månaders period). Så man skulle kunna säga att företaget sålde något till oss på telefon under ett och samma samtal som vi inte fått någon möjlighet att kolla igenom och skriva under på i efterhand. Det är där skon klämmer.

Men nu hoppas vi att allt är löst och släppt och jag kommer nu alltid vara mer på min vakt. Allt blir en viktig lärdom helt enkelt. Jag skulle ha frågat exempelvis om referenser och fått bett att återkomma. Hade varit intressant hur de ställde sig till det. Då säljaren säger att de jobbar med 450 kunder och det inte går att googla fram en enda recension om dem eller någon som anlitat dem. Hade varit intressant om någon kunde gräva fram något men jag hittar ingenting. De har inte ens en Facebook eller Instagram och visar inga ansikten utåt.
Citera
2022-08-26, 23:29
Medlem
4608s avatar
Citat:
Säljaren ingick ett avtal med oss, men vi fick ingen info om att de skulle påbörja tjänsten innan vi fått någon skriftlig bekräftelse till vår mail som vi kunde läsa igenom. Dessutom informerade de inte om ångerrätt till avtalet utan enbart om när vi tidigast kunde säga upp det (senast 3 månader innan en löpande 12 månaders period). Så man skulle kunna säga att företaget sålde något till oss på telefon under ett och samma samtal som vi inte fått någon möjlighet att kolla igenom och skriva under på i efterhand. Det är där skon klämmer.

Men nu hoppas vi att allt är löst och släppt och jag kommer nu alltid vara mer på min vakt. Allt blir en viktig lärdom helt enkelt. Jag skulle ha frågat exempelvis om referenser och fått bett att återkomma. Hade varit intressant hur de ställde sig till det. Då säljaren säger att de jobbar med 450 kunder och det inte går att googla fram en enda recension om dem eller någon som anlitat dem. Hade varit intressant om någon kunde gräva fram något men jag hittar ingenting. De har inte ens en Facebook eller Instagram och visar inga ansikten utåt.
Ja, främst låter det som att du kanske behöver träna på din lyhördhet.

Men jag förstår fortfarande inte hur du inte kunde förstå att han ringde dig med avsikt att få dig att köpa hans service/produkt. Vad sades under samtalet? Om du kan sammanfatta det lite kort.

För normalt sett så brukar man väl kunna få en hint om vad syftet med kontakten från säljaren är?
Citera
2022-08-27, 13:24
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ja, främst låter det som att du kanske behöver träna på din lyhördhet.

Men jag förstår fortfarande inte hur du inte kunde förstå att han ringde dig med avsikt att få dig att köpa hans service/produkt. Vad sades under samtalet? Om du kan sammanfatta det lite kort.

För normalt sett så brukar man väl kunna få en hint om vad syftet med kontakten från säljaren är?

Sättet han presenterade sig på tog mig på sängen. Det lät som han var intresserad av att boka en tjänst med oss och han ställde massor av frågor av vad vi gör. Det var först en bit in i samtalet som han började prata vad han gjorde och det var väldigt luddigt men lät väldigt bra. Vi var intresserade eftersom vi ville få mer kunder genom sökträffar. Han berättade kort om att vi kunde få en profileringssida och sökord på olika kommuner där det skulle få bra genomslag. Vi fick ett pris på 2000kr i månaden och tyckte det lät bra. Därefter drog han igång inspelningen och läste upp sökord, profileringssida och kostnad med möjlighet att dela upp betalningen och bindande avtal på 12 månader som man kunde avsluta senast 3 månader innan den nya 12 månaders perioden.

Vi blev försäkrade om att vi skulle få ett bekräftelsemail om allt som vi kunde läsa igenom i lugn och ro och det sades ingenting om ångerrätt eller hur man går tillväga för detta. Det sades heller inget om att de skulle påbörja arbetet omgående innan vi ens fått något skriftligt att läsa igenom.

Vi fick inga mail i fredags som vi var utlovade, varje gång vi frågade så sköt de bara på tiden. Vi fick ett sms med en länk till ett utkast av en profileringssida som jag tidigare sagt är värd mycket mindre än vad de hävdar att det ska ha kostat att utföra med bara en arbetsdag.

Så ja, det var dumt att tacka till tjänsten under inspelningen. Men det är ju hela syftet att man ska bli tagen på sängen och manipulerad till att säga ja. När sedan allt rabblas upp är det svårt att tänka igenom allt. Det klarnar upp först när man lagt på.

Så: jag vet köp inget på telefon, detta har jag aldrig gjort tidigare. Men av erfarenhet så presenterar sig alltid säljare som just säljare. I detta fallet när vi är nya med att få kunder så trodde jag först det var en kund och blev ”caught off guard”. Bra säljtaktik men jag förstår inte hur de kan livnära sig på att lura folk på detta viset och komma undan med det.

Säger man att man har 450 kunder men bara finns på en webbsida utan att visa anställda utåt och inte en enda recension så är det något som inte stämmer.
Citera
2022-08-27, 18:00
Medlem
killawifes avatar
Man ändrade reglerna nyligen.
Det här gäller för telefonförsäljning:

* Företaget måste enligt lag få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt.

* Efter att du har gett ditt skriftliga godkännande har du 14 dagar på dig att ångra avtal som du har tackat ja till.

Så muntliga avtal räcker inte längre. De flesta företag använder sig av mobilt bank-id som bekräftelse vid telefonförsäljning men vad jag kan få fram via olika konsument & företagarsidor så är detta INTE giltigt godkännade av avtal. Så har man inte fått ett papper man kan skriva på så kan man egentligen bara häva dessa avtal då de aldrig ingåtts. Nån annan kanske vet mer om just detta då det låter lite konstigt.
Citera
2022-08-27, 23:25
Moderator
tobess avatar
Vi provar med Juridik istället.

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2022-08-28, 00:02
Medlem
Jag tänker att den intressanta, och första, frågan man måste besvara är huruvida TS agerade som konsument eller näringsidkare?
Citera
2022-08-28, 10:48
Medlem
Citat:
Nej precis. Som tur är så är vi ju fortfarande privatpersoner som arbetar som egenanställda hos Frilansfinans tills att vi kan starta eget AB.

Vi har på inspelning att dem häver avtalet och om jag ska tolka de sista raderna i samtalet så stryker han allt inklusive alla fakturor för att vi var så jobbiga och ”de har inte tid med detta”.

Låter som ni bedriver näringsverksamhet i form av enskild firma.

Enskild firma är inget man behöver "starta".

Du skriver ju till och med att ni är egenanställda - men ni är inte anställda hos frilansfinans - ni är egna företagare som har anlitat frilansfinans för att sköta administrationen och inbetalning av skatter och moms samt fakturering.
Citera
2022-08-28, 10:58
Medlem
Även om ts nu inte har något företag så förefaller den tjänst eller produkt som de köpt ha ett direkt samband med näringsidkande, det anses säkert tillfyllest i bedömningen av om ts beställer i egenskap av privatperson eller näringsidkare.
Citera
2022-08-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nu har detta redan kommit fram men skriv ett mail, begär läsbekräftelse på detta och spara båda. Ring dem sedan och spela in detta. Hävda er ångerrätt bestämt.

Har du inget företag, F-skatt, kan du inte ingå avtal annat än som privatperson. Man undrar hur de ska fakturera er utan F-skatt...?

När fakturan kommer så skriver du BESTRIDES på denna och skickar tillbaks den. Ta kopia.

Antingen så hörs ni aldrig mer eller så ses ni i Tingsrätten. Gissar på det första.

Vad har kundens eventuella f-skatt med fakturering att göra?
För övrigt behöver vissa företag inte ha f-skatt, fastighetsbolag med enbart bostäder exempelvis.
Citera
2022-08-29, 19:34
Medlem
Det finns säker sätt att argumentera för att det inte finns en skyldighet att betala i detta fall men ångerrätt, distansavtalslagen eller annan konsumentskyddet de lagstiftning kanske inte är den väg med stört sannolikhet för framgång. Av allt att döma är TS inte att anse som konsument på sätt som definieras i konsumentskyddet de lagstiftning eftersom det verkar vara fråga om en tjänst som ingicks för ändamål som faller inom näringsverksamhet (oavsett i vilken form sådan näringsverksamhet drivs) (jfr 1 kap. 1 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).

Citat:
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,

Med det faller också andra argument så som skriftlighetskrav. Frågan blir egentligen bara 1. Om ni faktiskt har ingått ett avtal (muntligen genom anbud och accept) och 2. Om företaget vid eventuell tvist kan styrka att avtal har ingåtts (exempelvis genom vittnesförhör med säljaren, anteckning i system och/eller orderbekräftelse.

Sen finns det ju säkerligen utrymme att diskutera överenskommelser eller att företaget av annan anledning inte skulle vilja/orka driva tvisten vidare. Men återkom gärna med vad företaget svarar när det kommer till bestridande grundat på bland annat ångerrätt.
Citera
2022-08-29, 19:46
Medlem
Citat:

Han kanske började med att fråga om TS verksamhet för att få någon hint om hur han skulle sälja in sin tjänst. Så TS gick väl själv in i sälj-mode och svarade positivt på allt säljaren sa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in