2006-07-03, 15:07
Medlem
Censor Scipios avatar
Jag tänkte på bara fråga om någon har något tips på böcker som tar upp de grundläggande grejerna inom elektromagnetism, eletronik och elektroteknik? Jag ser helst att böckerna är skrivna på svenska. Det gör inget om det är avancerad litteratur, bara det går att förstå för en som läst halva Fysik A kursen hittills på gymnasiet.

// Tack på förhand
Citera
2006-07-03, 15:24
Medlem
PDiracs avatar
Jag skulle rekommendera att gå till biblioteket och titta igenom och låna böcker skrivna av Hans Uno Bengtsson. Han har skrivit en hel hög med mycket bra böcker som lär ut fysik på ett annorlunda men väldigt underhållande sätt.

Böcker av H U Bengtsson
Citera
2006-07-03, 15:40
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
Jag tänkte på bara fråga om någon har något tips på böcker som tar upp de grundläggande grejerna inom elektromagnetism, eletronik och elektroteknik? Jag ser helst att böckerna är skrivna på svenska. Det gör inget om det är avancerad litteratur, bara det går att förstå för en som läst halva Fysik A kursen hittills på gymnasiet.

// Tack på förhand

Jag börjar med att reda ut vari problemen ligger.

Klassisk elektromagnetism kan sammanfattas av Maxwells ekvationer (samt lite definitioner). Dessa utgör ett system av partiella differentialekvationer och genom att lösa dessa för olika problemställningar kan vi finna rums- och tidsberoendet för de elektriska och magnetiska fältvektorerna.

För att förstå denna teori krävs alltså grundläggande matematisk analys, vektoranalys, gärna komplexa tal (men inte nödvändigtvis komplex analys) och i slutändan ordinära och partiella differentialekvationer. Således är elektromagnetism en ganska krävande teori rent matematiskt.

Dock är det så att man från Maxwells ekvationer kan härleda lite er konkreta "lagar" som Amperes lag, Gauss lag, Lenz lag etc, som går att använda för många problem. I en första kurs i elektromagnetism behöver man oftast inte använda Maxwells ekvationer direkt utan istället används dessa ekvationer. Du behöver du inte lösa partiella differentialekvationer, och knappt några ordinära heller, och man behöver inte kunna så väldigt mycket matematisk analys. Däremot bör du ha koll på vektorer, koordinatsystem och algebra.

Har du bara läst Fysik A på gymnasiet är antagligen även ovanstående behandling lite för avancerad men om du är villig att komplettera med lite matematik vid behov så kan det definitivt fungera. Jag vet inte hur mycket litteratur som finns på svenska inom elektromagnetism. Själv har jag bara haft engelska böcker. Den här boken används i grundläggande kursen i elektromagnetism i Linköping: Elektromagnetism - Från bärnsten till fältteori, L. A. Engström, Studentlitteratur (2000), ISBN:91-44-01510-0.

Den här boken verkar mindre avancerad, mest för hobbyelektronikern: http://www.bde.se/liart/bl011.htm

Någon annan kanske kan svara på vilka elektronikböcker som är lämpliga.
Citera
2006-07-03, 16:40
Medlem
Y0dAs avatar
Om du gillar populärvetenskapliga böcker som behandlar koncepten ur ett mer historiskt perspektiv så finns det en relativt ny bok som heter Elektricitet av David Bodanis som kan vara värd att undersöka. Personligen tycker jag att den väl är värd att läsa, men inte så mycket mer.
Citera
2006-07-22, 20:47
Medlem
TB-303s avatar
När jag läste analog elektronik upptäckte jag det var sparsamt med bra böcker på svenska inom området. Läraren kopierade ofta delar från böcker istället. Den jag har är Analog Elektronik av Bengt Molin. Det verkar som man nästan behöver köpa minst två engelska böcker som kompletterar varandra, men då börjar det kosta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in