Jag fyller 19 i år, för att först redogöra för min ålder. Jag läste ut berättelsen om Rodion för bara någon vecka sedan, men lämnade epilogen därhän då det brann i knutarna och min lärare skulle låna vidare den.
Jag fick sannerligen lägga i en annan växel efter att ha läst "Snabba cash" och dylika lättlästa böcker. Det blir nästan som att övergå från Bamse-tidningar till Gamla Testamentet. Värt att nämna är att bortsett från någon Harry Potter-bok i mina tidigare tonår och några tunna svenska pockets så har jag ingen egentlig läsvana.
Det känns inte som om jag hunnit reflektera över boken riktigt ännu. Det var den första
tyngre boken jag tog mig an, och jag vet inte riktigt hur jag ska bearbeta den. Ja, mer än att skratta mig igenom den då. Den hade ju faktiskt förvånande många komiska inslag. Mycket mer rymmer det inte i min slutsats, men den höll minsann en helt annan språklig nivå. Dessutom kändes de skruvade dialogerna inte alltid så realistiska. Men intressant var den, både som psykologisk bok och ur kriminologisk synvinkel. Ja, vad fan ska jag säga? Aldrig läst något så detaljrikt i hela mitt liv i alla fall, blev förbannat imponerad.
Just det: Innan jag blev van med att ryssjävlarna alltid tillkallade och refererade till varandra i sina fullständiga och ofta krångliga namn var jag nära psykbryt a la Raskolnikov dock. Rodja menade jag, eller Rodion Romanovich Raskolnikov menade jag.