2025-08-04, 11:12
Medlem
diseuses avatar
Den AI som SVT använder för att göra undertexterna verkar hålla liv i ordet i alla fall.

Enligt Aftonbladet förvandlades Negevöknen till ”negeröknen” i undertexterna.
Citera
2025-08-08, 08:48
Medlem
Limma skinkbits avatar
Är det inte dags att avdramatisera det här jävla ordet som är så fruktansvärt tabu att det inte får skrivas eller uttalas i klartext ens när man citerar gamla texter eller vad någon annan har sagt?

Min teori om varför ordet neger är omöjligt att använda i den stora världen utanför Flashback är att de svarta afrikanerna (fortfarande) ser sig som offer och att vi i majoritetsbefolkningen låter dem hållas. Vi tycker tydligen att de är offer och en svag grupp, och det om något är väl rasistiskt?

Det är fan inte synd om er! Ta er i kragen och sluta lipa som några jäkla mobboffer. Nästa år vill jag se en ny sorts pridetåg med plakat så som "Neger och stolt", "Ja, jag är neger. Har du några problem med det?" osv...

Ta tillbaka ordet så som de homosexuella har gjort med ordet bög.
Citera
2025-08-30, 18:47
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Är det inte dags att avdramatisera det här jävla ordet som är så fruktansvärt tabu att det inte får skrivas eller uttalas i klartext ens när man citerar gamla texter eller vad någon annan har sagt?

Min teori om varför ordet neger är omöjligt att använda i den stora världen utanför Flashback är att de svarta afrikanerna (fortfarande) ser sig som offer och att vi i majoritetsbefolkningen låter dem hållas. Vi tycker tydligen att de är offer och en svag grupp, och det om något är väl rasistiskt?

Det är fan inte synd om er! Ta er i kragen och sluta lipa som några jäkla mobboffer. Nästa år vill jag se en ny sorts pridetåg med plakat så som "Neger och stolt", "Ja, jag är neger. Har du några problem med det?" osv...

Ta tillbaka ordet så som de homosexuella har gjort med ordet bög.

N1993rs använder ordet i var och varannan mening, särskilt i USA, i all sin rap hip hop musik mm. Slår du på P3 kommer du höra ordet då och då.. Det är vita som ej får använda ordet, då ses det som ursäkt till grov misshandel och i vissa fall även mord. Dvs det används för att utöva makt över vita och det ligger i luften om en vit säger det att alla n1993rs har rätt att skapa en mobb.. även när någon vit hamnar i bråk med n1993rs och de drar igång en mobb,m säger det bara att han sa n1993r så ser alla bögliberaler och rättsväsende det som att problemet var att den vita mannen var rasist.

De som ska ta tillbaka ordet är de som skapade det.
Citera
2025-10-16, 18:35
Medlem
Användningen av ordet "neger" är en generationsfråga. Förr var det vanligt,
men idag är det ju så negativt laddat att många väljer andra termer istället.
Citera
2025-10-16, 23:27
Medlem
Hugagtruther1967s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Användningen av ordet "neger" är en generationsfråga. Förr var det vanligt,
men idag är det ju så negativt laddat att många väljer andra termer istället.
Inte jag man måste jue hålla traditionen levande
Citera
2025-10-17, 00:07
Medlem
oiiihs avatar
vi kan ju kankse prata om även negroida brukare,ordet kan vara lustigt....
Citera
2025-10-17, 06:43
Medlem
Gudrun Sjödén om N-ordet: ”En generationsfråga”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gudrun-sjoden-om-n-ordet-en-generationsfraga
Citera
2025-10-17, 09:21
Medlem
scoremaxs avatar
Jag använde inte ordet överhuvudtaget fram tills för ungefär 15 år sedan.

Nu använder jag det dagligen, och anledningen är på grund av alla Proxykränkta svenskar som gnällde så in i helvete å Negrernas vägnar.

Samma fenomen fast inte IRL, utan här på forumet gjorde att jag numera använder ”NI” mer ofta (men blir ju inte så ofta ändå, eftersom det för mig fortfarande är ett respektfullt tillmäle)
Citera
2026-02-23, 07:10
Medlem
PingPongZongs avatar
Det folk glömt är att Sverige är unikt i sitt användande av ordet neger. Var inte ett negativt ord på 1900-talet. Tvärtom. Det var och är till exempel en sång om negrer som sjungs kring lucia. Ni vet pepparkakeland. Den texten är så bra. Fattar folk idag vad innebörden av texten är? Folk idag verkar hänga med i alla konspirationer vare sig dom vill eller inte. Skådespeleri.

Häng med, häng med. Var ju Ny demokrati som sjöng.

Och något som naturligtvis bidragit till att neger ordet sett som något positivt. Pippis pappa var neger kung.

Och... negerbollar. Det här är svensk humor det. https://www.youtube.com/watch?v=JFOF1Rcvl3s&t=55s

Skämt om raser, bögar och kärringar var populära. För inte så många år sedan.

Robert Gustafsson var en som körde hårt med den här sortens humor. Därför han var så populär.

Drag under galoscherna (''Häng med, häng med '') https://www.youtube.com/watch?v=0yCJv2TdLMg
Senast redigerad av PingPongZong 2026-02-23 kl. 07:18.
Citera
2026-04-02, 18:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Carl-Jan säger n-ordet i radio.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/j00ero/carl-jan-granqvist-sager-n-ordet-i-sveriges-radio

Ja, det framgår inte av artikeln med 100 procent säkerhet men jag antar att det är ordet neger som avses.
Krögaren och tv-profilen Carl Jan Granqvist, 80, var under torsdagen inbjuden till ”Talkshow i P1” för att prata om hur man dukar det perfekta festbordet.

När profilen skulle beskriva ett svart porslin jämförde han färgen med hudfärg och använde n-ordet varpå programledarna reagerade.

– Oj, det ordet får vi inte använda. I dag får vi inte använda det ordet, säger en av programledarna snabbt.

Aftonbladet når Carl Jan Granqvist en stund efter sändningen.

Varför använde du det ordet?

– Nej men alltså det här är ju ett porslin som gjordes på 30-talet. Så det är den designen. Och då hette det så på den tiden.

– Det var ju själva glasyren. Man använde en sådan glasyr då. Och det användes på den tiden på det sättet.
Citera
2026-04-03, 12:44
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Carl-Jan säger n-ordet i radio.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/j00ero/carl-jan-granqvist-sager-n-ordet-i-sveriges-radio

Ja, det framgår inte av artikeln med 100 procent säkerhet men jag antar att det är ordet neger som avses.
Du har rätt. Här är inslaget: https://streamable.com/ps4bpl?src=player-page-share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in