2022-07-29, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Hur ska man se på ordet ”nigger”. Kan man ta det tillbaka från rassarna likt rapparna i USA? Eller är det mer korrekt att använda ”nigga”?

Exempel 1: Jag och min nigger åkte till Medelhavet för att lapa sol.

Exempel 2: Jag och min nigga åkte till Medelhavet för att lapa sol.

Jag är både nigger och nigga med mina engelsktalande negerpolare, inget konstigt med det.
Vi kallar vita för nedsättande ord som "cracker", "spöken", "whiteys" osv. Vi ser oss som överlägsna och bryr oss inte om vilka ord vita använder om oss.
Citera
2022-07-29, 17:04
Medlem
Drapåtrissors avatar
Varför är inte ordet "Negress" inte lika negativt laddat som sin manliga motsvarighet? Prova t.ex att skriva ordet "Neger" på facebook och du åker garanterat in i "facebook jail" en månad minst! Och är det även fel att kalla en person från Nigeria för "Niggerian"?
Citera
2022-07-29, 17:13
Medlem
Snabbalirarens avatar
Neger,svarting,färgglad,mörkhyad, färgad ja de finns många ord att välja på. Det är upp till var och en att bestämma vad man vill säga, man kan inte gå runt i livet o oroa sig för vad folk blir kränka av eller inte
Citera
2022-07-29, 17:38
Medlem
Neger används av stora evenemangen av rasse+naze och kommunisterna trotsade rasse+naze.
Senast redigerad av 93J 2022-07-29 kl. 17:42.
Citera
2022-07-29, 17:45
Medlem
Drapåtrissors avatar
Vem kom på det ibland mångtydiga ordet "hudfärgshandikappad"? Kan väl även gälla vita människor boende i t.ex Afrika?
Citera
2022-07-29, 20:24
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karim9benzema
Man sade även negro, nigga, coon och alla andra möjliga ord.

https://clickamericana.com/topics/culture-and-lifestyle/americas-slave-trade-newspaper-ads-offering-people-for-sale-1729-1800

Sverige behöver inte vara USA för att man skall ta hänsyn till ett gammalt internationellt problem.

På samma sätt som du inte ser vuxna människor kalla judar för parasiter och avskum, även om Sverige inte är Tyskland.

Herregud vilken pajas du är.
Rent tekniskt har han rätt!
Tycker du att vi ska hålla oss till "N-ordet"?
Citera
2022-07-30, 22:19
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Du är inte neger
Så därför har du inte rättigheten att säga vad som är rätt eller fel när det gäller ordet neger.

Jag är inte heller neger, man jag har rätt att säga min mening om ordet neger.
Citera
2022-07-31, 07:16
Medlem
nonameds avatar
Varför ordet är laddat är något som är taget från USA och medier. Ordet nigger från just usa är laddat. Någon som är påläst så är orden neger i sverige tekniskt sätt inte något rasistiskt då vi aldrig haft någon riktig rasism som i usa och andra länder. Så negerbollen är inte rasistiskt att säga egentligen.
Citera
2022-07-31, 08:37
Bannlyst
Vill man reta gallfeber på pk-pack duger dock "neger" utomordentligt bra och helst då i plural. Men klart är att "svarting" låter värre. Mer förakt i ordet. "Apa" är än mer rasism i.
Citera
2022-07-31, 15:19
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden "Neger" är det minst rasistiska ordet för svarta sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2022-08-10, 21:51
Medlem
Jag känner att varken neger eller nigger är tillräckligt för mig för att kunna uttrycka mig ordentligt, det blir oftast en mer spårad variant tex neggerniggernogger eller apnegerskalle.

Det behövs betydligt grövre och mer vulgära ord och uttryck. Ett av dom bättre exempel jag har är att kalla hamburgare för en stampad neger med hörlurar.

Vilket är det absolut grövsta uttryck ni kan komma på?
Citera
2022-08-11, 15:57
Medlem
Sonny00s avatar
Min farfar sa alltid ”svarting”. Han var ingen rasist och vad jag vet hade han inget emot negrer. Det var nog helt enkelt det ord han hade lärt sig (fast knappast i skolan). Han var född 1902.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in