2022-08-10, 07:46
Medlem
BradSs avatar
Så vi har en stor kontinentalsäng där jag köpte en tjock "lyxig" memory-foam bäddmadrass till för länge sedan medan jag bodde med mitt ex. Nu har jag en ny tjej och hon tycker att sängen är på tok för mjuk. Vi provade att sova helt utan bäddmadrassen igår och det verkar som att hon föredrog det, men blev då på tok för hårt för mig.

Då jag helst vill behålla bäddmadrassen för jag själv vet att jag sover skönt på den så är ju frågan hur man löser hennes sida. Bädmadrassen är ju i ett "fodral" på 180x200 cm, och min tanke var att kapa den faktiska madrassen i den och byta ut den på hennes sida till något hårdare. Men om man vill att sängens hårdhet ska komma igenom mer så blir det ju en tunnare icke-memory foam bäddmadrass på hennes sida, eller hur? Hon är lite orolig över nivåskillnaden i så fall. Finns det tjocka och hårda bäddmadrasser?

Min memory foam-bäddmadrass är runt 7 cm tjock
Citera
2022-08-10, 07:53
Medlem
Enklast är väl att köpa två olika bäddmadrasser x 90 cm, så sover vi hemma hos oss.
Citera
2022-08-10, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så vi har en stor kontinentalsäng där jag köpte en tjock "lyxig" memory-foam bäddmadrass till för länge sedan medan jag bodde med mitt ex. Nu har jag en ny tjej och hon tycker att sängen är på tok för mjuk. Vi provade att sova helt utan bäddmadrassen igår och det verkar som att hon föredrog det, men blev då på tok för hårt för mig.

Då jag helst vill behålla bäddmadrassen för jag själv vet att jag sover skönt på den så är ju frågan hur man löser hennes sida. Bädmadrassen är ju i ett "fodral" på 180x200 cm, och min tanke var att kapa den faktiska madrassen i den och byta ut den på hennes sida till något hårdare. Men om man vill att sängens hårdhet ska komma igenom mer så blir det ju en tunnare icke-memory foam bäddmadrass på hennes sida, eller hur? Hon är lite orolig över nivåskillnaden i så fall. Finns det tjocka och hårda bäddmadrasser?

Min memory foam-bäddmadrass är runt 7 cm tjock
Du kan prova att ta ut själva madrassen ur fodralet och kapa den, det kan fungera men jag tror att själva sidorna i madrassen har en funktion som du tappar då. Alternativet är att göra som föreslås ovan, köp två nya madrasser, då får ni det ni behöver var och en av er. Det är ovanligt att man har exakt samma behov av sovkomfort. Lycka till.
Citera
2022-08-10, 08:15
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Enklast är väl att köpa två olika bäddmadrasser x 90 cm, så sover vi hemma hos oss.

Ja men vi vill ju ha dem i samma "fodral", och då kan jag ju lika gärna behålla min del av befintlig bäddmadrass för den är jag nöjd med, så problemet är att hitta en som är liknande tjock men mycket fastare
Citera
2022-08-10, 08:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gå till en sängbutik och testa. Din sambo väger kanske mer eller bara gillar att sova på en hård madrass.
Testa ligg på olika hårdheter på resårmadrassen, det är där hårdheten finns. Bäddmadrassen gör inte så stor skillnad.
Citera
2022-08-10, 10:39
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå till en sängbutik och testa. Din sambo väger kanske mer eller bara gillar att sova på en hård madrass.
Testa ligg på olika hårdheter på resårmadrassen, det är där hårdheten finns. Bäddmadrassen gör inte så stor skillnad.

Alltså däri ligger ju kärnan, då bäddmadrassen helt klart gör stor skillnad för oss/henne. Utan den är sängen för hård för mig, bra för henne. Med den är den perfekt för mig och för mjuk för henne. Och då vi inte kan bara bäddmadrass på ena sidan så är ju frågan vad vi ska ha på hennes sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in