2006-07-06, 01:04
Medlem
Härligt att höra att det finns även här, blir väl mera poppis om ett par år. Det är inte direkt ovanligt att vi härmar jänkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Vikvar, du har sagt 3 saker i denna tråd. Men va fan är det du vill?
Jag fattar inte.

Läs inte bara mina inlägg. Läs de andra med, speciellt de av Ruskigbuss och ofay.
Citera
2006-08-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Nu satsa ju också pengar på kontraktstandvård där du kan få all tandvård till ett fast månadspris, det tycker jag är ett bra sätt att skydda sig mot dyra tandvårdskostnader, man försäkrar ju bil och hus så varför inte tänderna?

Det där var något nytt för mig, har någon lite mer info runt hur det där egentligen fungerar?
Så med den metoden så kan man alltså få porslinsfasader för 7 tusen per tand näst intill gratis?
Citera
2006-08-20, 12:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Så med den metoden så kan man alltså få porslinsfasader för 7 tusen per tand näst intill gratis?
skönhetsgrejer kan du glömma.
http://www3.vgregion.se/tandgot/frisktand/vetamer.html
Citera
2006-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
skönhetsgrejer kan du glömma.
http://www3.vgregion.se/tandgot/frisktand/vetamer.html

Fasiken också
Citera
2006-08-20, 15:15
Medlem
Jag tror det handlar lite grann om kultur också. I USA är det åtråvärt med vita tänder, således är det något som prioriteras, och inpräntas i ungarna - att de ska sköta sin tandvård (trots läskdrickade etc; det förgular ju inte direkt tänderna). Går du till en amerikansk livsmedelsbutik så kan du se alla de olika hundra artiklarna som finns i tandvårdssortimentet. 2 liter munskölj, 1 dollar.

Fast sedan är det ju lite skillnad på vita tänder och friska tänder också.
Citera
2006-08-20, 23:13
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Det där var något nytt för mig, har någon lite mer info runt hur det där egentligen fungerar?

Vilket landsting bor du i då så jag kan länka rätt info från rätt landsting? I vissa landsting ingår det käkbensförankrade konstruktioner, kronor, broar mm men inte estetisk tandvård (du får alltså inte önska tandvård)
Citera
2006-08-21, 00:05
Medlem
BosseBensins avatar
Fenomenet "amerikanska tänder" har nog aldrig slagit här för att det ser så jävla onaturligt ut. Även om man har naturligt vita tänder så har tänderna ändå olika nyanser.. hörntänderna brukar oftast vara gulare/mörkare osv. Amrikanarna har ju för vana att leka med proportionen på tänderna också.. ser fan ut som de har förkrymta sockerbitar i käften Små helt fyrkantiga tänder..
Citera
2006-08-21, 09:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
filmstjärnetänder är ibland såkallade "snap-on" en tandrad som fästs utanpå din egen, det finns en klinik i Stockholm som gör det, vet ej vilken men det stod om det på Aftonbladet i våras.
Då kan man välja vilken kändis tänder man vill ha. Det går inte äta med osv. men det ger ett fint leende utan åverkan på tänderna. Kostar cirka 6000:-

Dessa är vanligare än man tror. Används av skådespelare, rockstjärnor, tv-folk mm. Är inte mer komplicerat att använda än en natt-tandställning. Passar dock bäst de som inte har alltför utstående tänder.. Då ser man ut så här: http://www.sverigesman.se/historik/bilder/jury/michaela.jpg
Citera
2006-08-21, 09:38
Medlem
slippys avatar
[COLOR=#333333]Eller såhär![/COLOR]
[COLOR=#333333]http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,799660,00.html[/COLOR]

Hade jag cash skulle jag inte tveka att bygga upp mina tänder sådär, diggar det leendet!
Citera
2006-08-21, 20:31
Medlem
Citat:
Vilket landsting bor du i då så jag kan länka rätt info från rätt landsting? I vissa landsting ingår det käkbensförankrade konstruktioner, kronor, broar mm men inte estetisk tandvård (du får alltså inte önska tandvård)

Västra Götaland.
Citera
2006-08-21, 23:33
Medlem
Xiders avatar
De flesta i usa har tandställning som barn. Det är inte som här i sverige där man måste ha ett ordentligt behov av det.
Citera
2006-08-22, 09:37
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
De flesta i usa har tandställning som barn. Det är inte som här i sverige där man måste ha ett ordentligt behov av det.

Alla som vill ha tandställning kan få det, vissa med mindre behov får betala själv. Behovet av andställning bedöms 1-4 varav 3+4 kan få. En sån behandling kostar mellan 25 000-35 000

I USA finns ingen fri barntandvård så där får alla som har tandställning betala, de har ett försäkringssystem så har du cash så får du, precis som i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in